2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
93 Vragen van de heer M.D. van den Tooren
(ingekomen 11 juli 2007)
Tijdens de bespreking van de voortgang Muziekpaleis in de gezamenlijke commissievergadering MO en SO van 10 juli 2007 bracht de heer Van der Marel (VVD) onderstaand artikel uit de NRC ter sprake. Wethouder Janssen gaf aan het artikel niet te kennen noch op de hoogte te zijn van de informatie waarop de heer Van der Marel doelde (na oplevering van het MP is er weer een verbouwing nodig). Mijn opmerking dat ik het artikel wel ken, ik de betreffende journalist heb gesproken en op die wijze het verhaal gecheckt heb, resulteerde in een wat gepikeerde houding en dito opmerking van de wethouder. Vreemd, want ik stelde slechts dat het verhaal en de journalist mij bekend waren en dat de journalist mij telefonisch zijn bevindingen en de achtergrond daarvan bevestigde zonder daarbij te twijfelen aan de oprechtheid van de woorden van de wethouder dat de informatie nieuw was voor hem. Het ware beter indien de wethouder de handschoen had opgepakt en de toezegging had gedaan na te gaan waar deze informatie vandaan kwam en of de informatie juist is.
Ik zou het college en de wethouder bij deze willen vragen de volgende officiële schriftelijke vragen te beantwoorden binnen de gestelde termijnen.
1. Heeft de wethouder zich inmiddels in kennis gesteld van het artikel van de NRC "Improviserend naar het Muziekpaleis" van 18 juni 2007 door Kasper Jansen?
2. Kan en wil de wethouder achterhalen waar de informatie betreffende "de verbouwing na oplevering" vandaan komt?
3. Zo ja, waar komt die informatie vandaan? En zo nee, waarom is de wethouder niet bereid op dit verzoek van de SP in te gaan?
4. Klopt de betreffende informatie? Met andere woorden, is er na de oplevering een verbouwing nodig zoals in het artikel staat aangegeven?
5. Ervan uitgaande dat de informatie correct is, luidt de vraag waarom er voor gekozen wordt om eerst een gloednieuw Muziekpaleis neer te zetten om vervolgens na oplevering weer aan een verbouwing te beginnen. Wat vindt de wethouder van een dergelijke strategie?
6. Als de informatie inderdaad klopt; om welke verbouwing gaat het dan, wat zijn daarvan de te verwachten kosten en effecten op de programmering van het Muziekpaleis?
7. Hoe komt het dat de wethouder noch het artikel kende noch van de betreffende informatie op de hoogte was?
---- --
Improviserend naar het Muziekpaleis
Muziekcentrum Vredenburg beleefde gisteren zijn voorlopig laatste concert. Over vier jaar is het verbouwd tot Muziekpaleis. De volgende verbouwing staat al vast.
Door onze redacteur Kasper Jansen
|[pic] | |Musici van het Nederlands Kamerorkest ronden met | |bouwhelmen op de Abschied-symfonie in Muziekcentrum | |Vredenburg af. | |(Foto Evelyne Jacq) | |Bij dit artikel | |nieuws - Tivoli twijfelt over fusie podia | |achtergrond - Utrecht wil culturele hoofdstad worden.| |Maar hoe? | |achtergrond - Utrecht werkt om de bomen heen | |achtergrond - De poffertjeskraam gaat als eerste plat| | | |Archief: | |overzicht - Meer kunstnieuws |
print artikel mail artikel
Utrecht, 18 juni. Eén voor éen, soms ook met plukjes tegelijk, stonden gisteren in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg de musici van het Nederlands Kamerorkest op. Terwijl de anderen de Abschied-symfonie van Haydn doorspeelden, liepen ze naar een bak achterop het podium. Daar trokken ze een geel hesje aan, zetten een bouwhelm op en klommen achterin de zaal naar boven.
Het was het slot van het laatste concert in Vredenburg, dat binnenkort deels wordt afgebroken en dan gerenoveerd en uitgebreid. De Kleine Zaal wordt gesloopt, evenals de ombouw rond de Grote Zaal, die wel grotendeels behouden blijft. In 2011 moet het in 1979 geopende Vredenburg van architect Herman Hertzberger heropenen als 'Muziekpaleis'.
Boven de huidige Grote Zaal komen vier zalen, voor pop, jazz, kamermuziek en 'cross-over'. Kosten: 90 tot 100 miljoen euro. De verbouwing - na het Amsterdamse Stedelijk Museum en het Rijksmuseum gaat opnieuw een grote culturele instelling voor jaren op slot - heeft grote gevolgen.
De komende vier jaar moeten de concerten elders plaatsvinden. En hoewel de bouw al vaak is uitgesteld, zijn de vervangende zalen nog niet klaar. Pas in december zijn de grote zaal Vredenburg Leidsche Rijn (het oude Grace Theater uit Amsterdam) en de kleine zaal Vredenburg Leeuwenbergh (een ex-kerk) beschikbaar.
Tot die tijd worden de Central Studio's op een industrieterrein en de Jacobikerk als interimzalen gebruikt. Het Festival Oude Muziek is eind augustus het eerste slachtoffer: het verhuist naar tal van kleine locaties, met lagere kassa-opbrengsten. Het festival, dat het moet hebben van de intieme sfeer in de binnenstad, heeft weinig op met de lastig te bereiken zaal ver weg langs de A2.
Ook het plan voor het Muziekpaleis is na allerlei problemen met sloopvergunningen formeel nog niet rond. Het commerciële poppodium Tivoli, dat moet fuseren met het gesubsidieerde Vredenburg en jazzorganisatie SJU, is ontevreden. Het Utrechtse gemeentebestuur moet daarvoor nog deze maand een oplossing vinden. De fusie was een harde eis bij de goedkeuring van het bouwplan. En nu al is ook duidelijk dat het nieuwe Muziekpaleis na de oplevering alweer moet worden verbouwd, omdat routing en logistiek niet handig zijn.
Bij het afscheidsconcert was de Grote Zaal gistermiddag lang niet vol. Maar dat had geen invloed op de zinderende prestaties van het Nederlands Kamerorkest.
Gordan Nikolic, de van speeldrift overkokende concertmeester - hij zit te trappelen op zijn stoel - weet als geen ander het orkest op scherp te zetten en die spanning maximaal te houden. Wanneer hij de leiding heeft, laadt hij een concert op tot een waar evenement.
Zo klonk de Valse triste van Sibelius met gepassioneerd gevoel voor weemoedige sfeer. In de Serenade voor tenor, hoorn en strijkers van Benjamin Britten kregen Marcel Reijans en Wouter Brouwer alle ruimte om soms in prachtige langzame tempi te soleren. In het Fagotconcert 'La Notte' toonde Remko Edelaar zich virtuoos, in de snelle delen maar zo mogelijk nog meer in het uiterst langzame 'Il Sonno'.
Verreweg de meeste indruk maakte Tsjaikovski's Souvenir de Florence, dat met ongekende inzet en onstuimigheid werd begonnen, alsof het ging om het wereldrecord Souvenir de Florence. Dat deel Allegro con spirito werd terecht met applaus tussendoor beloond, net als het Alegretto moderato, terwijl ondertussen cellist Herre Jan Stegenga exelleerde in het Adagio cantabile. De uitvoerig van deze kamermuziek kreeg een grootse symfonische allure. En toen was het tijd voor het slotdeel van Haydns Abschied-symfonie. De Grote Zaal is voor vier jaar dicht.
Het Ned. Kamerorkest treedt o.l.v. Gordan Nikolic met hetzelfde programma nog op in het Amsterdamse Concertgebouw op 18 en 19 juni, 20. 15 uur. Res.: 020 6718345.
18 juni 2007
---- --