Ingezonden persbericht
Persbericht
Rotterdam, 11 juli 2007
Bedrijven kunnen meer winst halen uit design
Lancering website www.visual-branding.com start discussie over merkenbouw
Het bedrijfsleven verschuift zijn blik naar de designindustrie. Design wordt door professionals in business en marketing steeds meer beschouwd als 'key competitive factor' in de concurrentie tussen merken. Over de meest effectieve aanpak bestaan nog veel onduidelijkheden.
Met Visual Branding, het creëren van business door design, betoogt de Nederlandse strateeg Tom Dorresteijn hoe je succesvolle merken met design kunt bouwen. Tot de kern teruggebracht betekent Visual Branding dat een merk een visuele taal moet spreken, ongeacht het medium of verkoopkanaal. Of je nu een winkel inloopt, de website bezoekt, een commercial ziet of een folder ontvangt: in alles moet een consument direct de persoonlijkheid van het merk herkennen. Zonder dat er sprake is van uniformiteit in gedrag en een identieke uitstraling. Design is hét instrument om dat te realiseren, aldus Dorresteijn.
Manifest
De Nederlandse vertaling van zijn manifest verschijnt eind dit jaar in boekvorm bij Scriptum. De komende maanden voert Dorresteijn via de Engelstalige website www.visual-branding.com met een internationaal publiek een discussie. Professionals uit de hele wereld op het gebied van business, branding, marketingcommunicatie en design zijn welkom om over Visual Branding te lezen, hun mening te geven en ervaringen te delen. Autoriteiten als Jean-Noël Kapferer, Wally Olins en Nicholas Ind werken mee aan de realisatie van het boek.
Persoon
Visual Branding gaat volgens Tom Dorresteijn uit van een merkpersoonlijkheid die wordt gedefinieerd als een echte persoon. Die persoonlijkheid wordt visueel tot leven gebracht, overal, altijd, in elke situatie. En is net zo veelzijdig als een mens van vlees en bloed. 'Waarschijnlijk het beste voorbeeld is Apple.' Een merk moet volgens de strateeg niet alleen worden aangestuurd vanuit nauwkeurig gedefinieerde richtlijnen (die dwangmatig kunnen overkomen) of abstracte strategische begrippen (die open staan voor interpretatieverschillen).
Discussie
De visie van Tom Dorresteijn is niet dogmatisch van aard. 'Ik sta juist open voor reacties op mijn standpunten. Vandaar mijn keuze voor de lancering van een interactieve website, die voor de officiële publicatie van het manifest een fundamentele discussie op gang moet brengen. Over bijvoorbeeld het wijdverbreide gebruik van merkmodellen. Ze hebben een onmisbare strategische waarde voor marketingorganisaties, maar formuleren vaak niet een relevante merkpersoonlijkheid. Ik beschouw ze in feite als vertrekpunt, niet als eindstation.'
Tom Dorresteijn (1962) heeft zijn visie de afgelopen twee jaar ontwikkeld in zijn rol als strategy director/partner van het internationaal opererende designbureau Studio Dumbar in Rotterdam en Shanghai. Vanuit het bureau adviseert hij dagelijks opdrachtgevers over hun merkstrategie en regisseert hij de creatieve processen voor merken.