Arriva
11 juli 2007.
Concessie voor 7 jaar gegund aan Arriva
Arriva verzorgt busvervoer Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee vanaf 1
januari 2008
De Provincie Zuid Holland heeft de concessie Hoeksche Waard/
Goeree-Overflakkee gegund aan Arriva. De concessie start op 1 januari
2008 en heeft een duur van 7 jaar met een optie tot verlenging van een
jaar. Het contract heeft een totale omvang van ruim 150 miljoen.
Reizigers kunnen rekenen op 10% meer vervoer en sterk verbeterde
verbindingen en aansluitingen.
Een aantal belangrijke punten uit de aanbieding van Arriva:
Het busnetwerk wordt zowel kwalitatief als kwantitatief sterk
verbeterd:
o Ruim 10 % meer vervoer.
o Een hoge mate van eenduidigheid in patroontijden, routes en
lijnnummering zodat de dienstregeling herkenbaar en eenvoudig is.
o Optimale aansluiting van bus op bus op een groot aantal knooppunten.
o Naast Rotterdam Zuidplein nieuwe, uitstekende verbindingen met
Rotterdam, Lombardijen NS, metrostation Kralingse Zoom en Barendrecht
station.
o Nieuwe sneldienstverbinding met Dordrecht.
o Een sterke uitbreiding van het aantal reismogelijkheden in het
landelijk gebied: vaker, eerder, later, gedurende zeven dagen per
week.
o Een uitgebreid scholierennet met aangepaste routes en op
schooltijden afgestemde aankomst- en vertrektijden.
o Een uitgekiend nachtnet dat voorziet in de vervoersbehoefte op de
eilanden (bv partycentrum Alcazar in Puttershoek) als in de relatie
met Rotterdam centrum.
o De Goereebus als nieuwe recreatielijn tussen Renesse en tal van
attracties op Goeree.
Geheel nieuw wagenpark
o Op 1 januari 2008 zijn alle bussen nieuw.
o Een gedifferentieerd wagenpark van midibussen tot 18 meterbussen,
dat toegesneden is op de (verwachte) vervoersvraag, maar ook op de
geschiktheid van de infrastructuur.
o Ruim 80 % van de dienstregeling wordt gereden met bussen volgens de
hoogste EEV milieunorm, de hoogste Europese milieunorm. De rest van de
ritten wordt gereden met bussen volgens Euro5-norm.
o Alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk.
o Alle bussen zijn uitgerust met dynamische reisinformatie
Veel aandacht voor sociale veiligheid
o Alle bussen zijn uitgerust met cameras.
o Stewards op de nachtbussen.
o Menselijk toezicht op bussen en haltes.
o Samenwerkingsverbanden met andere betrokkenen, zoals politie,
gemeenten.
o Anti-agressieopleiding voor personeel.
o Voorlichting onder andere via anti vandalismebus.
Voordeel voor de reiziger
o Op doelgroepen toegespitste tarieven en reismogelijkheden, zoals
speciale een flat fare-dagkaartje per eiland, een 10 rittenkaart, een
familiedagkaart en een sterk gereduceerd tarief in de late avonduren
o Ketenmobiliteit door bijvoorbeeld plaatsen van fietskluizen
Om een vlekkeloze start te waarborgen, zal een gespecialiseerd
implementatieteam de operatie opstarten. Dit team zal nauw samenwerken
met de medewerkers in de regio. De chauffeurs spelen hier ook een rol
in: hen wordt gevraagd de kennis en ervaring met het team te delen
zodat dit meegenomen kan worden in de implementatie.