Arriva



11 juli 2007.

Concessie voor 7 jaar gegund aan Arriva
Arriva verzorgt busvervoer Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee vanaf 1 januari 2008

De Provincie Zuid Holland heeft de concessie Hoeksche Waard/ Goeree-Overflakkee gegund aan Arriva. De concessie start op 1 januari
2008 en heeft een duur van 7 jaar met een optie tot verlenging van een jaar. Het contract heeft een totale omvang van ruim 150 miljoen. Reizigers kunnen rekenen op 10% meer vervoer en sterk verbeterde verbindingen en aansluitingen.

Een aantal belangrijke punten uit de aanbieding van Arriva:

Het busnetwerk wordt zowel kwalitatief als kwantitatief sterk verbeterd:
o Ruim 10 % meer vervoer.
o Een hoge mate van eenduidigheid in patroontijden, routes en lijnnummering zodat de dienstregeling herkenbaar en eenvoudig is. o Optimale aansluiting van bus op bus op een groot aantal knooppunten.

o Naast Rotterdam Zuidplein nieuwe, uitstekende verbindingen met Rotterdam, Lombardijen NS, metrostation Kralingse Zoom en Barendrecht station.
o Nieuwe sneldienstverbinding met Dordrecht.
o Een sterke uitbreiding van het aantal reismogelijkheden in het landelijk gebied: vaker, eerder, later, gedurende zeven dagen per week.
o Een uitgebreid scholierennet met aangepaste routes en op schooltijden afgestemde aankomst- en vertrektijden. o Een uitgekiend nachtnet dat voorziet in de vervoersbehoefte op de eilanden (bv partycentrum Alcazar in Puttershoek) als in de relatie met Rotterdam centrum.
o De Goereebus als nieuwe recreatielijn tussen Renesse en tal van attracties op Goeree.

Geheel nieuw wagenpark
o Op 1 januari 2008 zijn alle bussen nieuw.
o Een gedifferentieerd wagenpark van midibussen tot 18 meterbussen, dat toegesneden is op de (verwachte) vervoersvraag, maar ook op de geschiktheid van de infrastructuur.
o Ruim 80 % van de dienstregeling wordt gereden met bussen volgens de hoogste EEV milieunorm, de hoogste Europese milieunorm. De rest van de ritten wordt gereden met bussen volgens Euro5-norm. o Alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk.
o Alle bussen zijn uitgerust met dynamische reisinformatie

Veel aandacht voor sociale veiligheid
o Alle bussen zijn uitgerust met cameras.
o Stewards op de nachtbussen.
o Menselijk toezicht op bussen en haltes.
o Samenwerkingsverbanden met andere betrokkenen, zoals politie, gemeenten.
o Anti-agressieopleiding voor personeel.
o Voorlichting onder andere via anti vandalismebus.

Voordeel voor de reiziger
o Op doelgroepen toegespitste tarieven en reismogelijkheden, zoals speciale een flat fare-dagkaartje per eiland, een 10 rittenkaart, een familiedagkaart en een sterk gereduceerd tarief in de late avonduren o Ketenmobiliteit door bijvoorbeeld plaatsen van fietskluizen

Om een vlekkeloze start te waarborgen, zal een gespecialiseerd implementatieteam de operatie opstarten. Dit team zal nauw samenwerken met de medewerkers in de regio. De chauffeurs spelen hier ook een rol in: hen wordt gevraagd de kennis en ervaring met het team te delen zodat dit meegenomen kan worden in de implementatie.