RBC Rally Sport aan de start in Dakar 2008
ZETTEN, 20070711 -- Het RBC Rally Sport zal in januari 2008 aan de start verschijnen in de 30e editie van Le Dakar. Het team heeft vandaag het startbewijs ontvangen. Slechts 27 Nederlanders mogen op de motor deelnemen van de organisatie. Twee ervaren Dakar rijders en drie "rookies" zullen - ondersteund door een assistentieteam - de strijd met zichzelf en de elementen aangaan in deze zware monsterrally.
RBC Rally Sport is begin dit jaar ontstaan uit een samenwerking tussen Dirk Jan Franken en Rob Rademaker. Beiden zijn al jaren actief in de motorcrosswereld. Franken heeft met zijn zakenpartner het Rally Bike Center waar al jaren motoren voor Dakar opgebouwd worden. Daarnaast leveren zij technische ondersteuning voor Yamaha tijdens de rally. Rademaker is importeur van speciale kits om KTM motoren om te bouwen en geschikt te maken voor zware rally's als Le Dakar. Het team beschikt dus zowel over de nodige ervaring als de technische kennis om hun motorrijders aan de finish te brengen. De samenwerking is tot stand gekomen door inschakeling van Business4Sports.net, een bureau voor marketing en sponsorwerving.
De eerste rijder van het team is, voormalig fabrieksrijder en deelnemer aan het wereldkampioenschap grand prix, Teus Visser. In de laatste editie van Le Dakar in 2007 heeft hij gefungeerd als waterdrager, nu mag hij op zijn KTM 690 SuperMoto semi-fabrieksmotor alle remmen losgooien en zich meten met de gevestigde orde. Het team hoopt dat hij als beste Nederlander over de finish komt aan het befaamde Lac Rose in Dakar, Senegal. Tweede man met ervaring is Franken zelf. Twee jaar geleden moest hij door een onfortuinlijke val opgegeven en huiswaarts keren. Dit jaar laat hij niets aan het toeval over en werkt een zwaar trainingsprogramma in Marokko, Spanje en het voormalig Oostblok af. Hij zal starten op een aluminium Yamaha WR450F welke dit jaar beschikbaar is gekomen.
Arno Groot, Peter Buitenhuis en Paul van der Wal zijn zogenaamde "rookies". Zij doen voor het eerst mee aan de zwaarste rally ter wereld en voor hen is uitrijden het belangrijkste. Allen hebben begin 2007 deelgenomen aan rally's in Marokko om de nodige ervaring op te doen in de zandduinen. Een must om aan te komen in Dakar volgend jaar, de 30e editie zal niet alleen bestaan uit minimaal 6.000 kilometer specials maar ook uit zeer veel zandduinen in Mauritanië waar het kaf van het koren gescheiden gaat worden. Daarnaast trainen ze vooral op navigatie, het omgaan met de zogenaamde "bolletje/pijltje" techniek in het roadbook. Groot is net terug van Breslau 2007 waar hij verdienstelijk 21e algemeen is geworden en waar navigatie soms een ware nachtmerrie was.
De vijf motorrijders worden ondersteund door een assistentieteam bestaande uit zes personen. Onderdelen worden vervoerd in de GINAF 6x6 welke als mobiele werkplaats het hart van het assistentieteam is. De kwartiermakers zullen in een Nissan vooruitrijden om een goede plek in het volgende bivak te bemachtigen en indien nodig nog snel service te verlenen voor de start bij de rijders. "Er gaat enorm veel tijd in de voorbereiding zitten van zo'n project, er moet nog van alles geregeld worden. Belangrijkste op dit moment is het veiligstellen van de sponsorbedragen", aldus acting team manager Erwin Versleijen. "Voor je het weet is het 5 januari en zit je vol in de rally". Er zijn nog een paar "zwevende" rijders welke nog geen team hebben maar wel een startbewijs. Het team wil zich medio september presenteren aan de pers en hoopt er nog een rijder bij te krijgen voor die tijd.
RBC Rally Sport