Waardering gratis kranten fors lager dan betaalde kranten


AMSTERDAM, 20070711 -- Gratis kranten worden minder positief gewaardeerd dan betaalde kranten. Waar betaalde landelijke kranten van hun lezers een gemiddeld rapportcijfer van 7.9 krijgen, wordt Dag door degenen die deze krant regelmatig lezen met een gemiddeld rapportcijfer van 5.9 gewaardeerd. Sp!ts, Metro en De Pers worden door hun lezers met een 6.8, respectievelijk 6.9 en 7.0 gewaardeerd. Van de vier gratis kranten genieten Metro en Sp!ts een hogere naamsbekendheid en een hoger bereik dan de recent gelanceerde Dag en De Pers. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2007 van Newcom Research & Consultancy BV (www.newcomresearch.nl).

Sinds 2004 geeft Newcom Research & Consultancy jaarlijks de Dagblad Monitor uit. Deze brengt het gebruik, de waardering en behoeften van Nederlanders in kaart ten aanzien van de dagbladsector. Uit de Dagblad Monitor 2007 blijkt onder meer dat van de gratis kranten, Metro de hoogste geholpen naamsbekendheid geniet. Van alle deelnemers aan het onderzoek geeft 96 procent aan Metro te kennen en kent 95 procent Sp!ts. De nieuwere gratis kranten De Pers en Dag worden door 53, respectievelijk 28 procent herkend.

Metro heeft naast de grootste naamsbekendheid ook het grootste bereik; 73 procent geeft aan de afgelopen 6 maanden Metro te hebben gelezen. Sp!ts is door 70 procent gelezen, De Pers door 38 procent en Dag door 31 procent.

Ook wat betreft leesintensiteit lopen Metro en Sp!ts nog voorop. Wanneer men Metro leest, dan leest 57 procent deze grotendeels of helemaal. Sp!ts wordt eveneens door 57 procent grotendeels of helemaal gelezen. Bij het dagblad De Pers bedraagt dit 51 procent en Dag wordt door 34 procent grotendeels of helemaal gelezen.

Waardering

Gratis kranten worden minder positief gewaardeerd dan betaalde kranten. Waar betaalde landelijke kranten van hun lezers een gemiddeld rapportcijfer van 7.9 krijgen, worden De Pers, Metro en Sp!ts met respectievelijk een 7.0, 6.9 en 6.8 gewaardeerd door degenen die deze kranten wekelijks of vaker lezen. Het laagst scoort Dag, die een gemiddeld rapportcijfer van 5.9 krijgt van degenen die deze krant wekelijks of vaker lezen.

Opvallende verschillen tussen de gratis kranten worden zichtbaar wanneer imagokenmerken worden gemeten. Hier komt naar voren dat De Pers vaker betrouwbaar, van hoge kwaliteit en vernieuwend wordt genoemd dan de andere gratis kranten. Ook wordt De Pers minder vaak oppervlakkig genoemd dan de andere gratis kranten. Op de kenmerken actueel en vertrouwd scoren Metro en Sp!ts hoger dan de nieuwe kranten Dag en De Pers.

Gratis kranten versus betaalde kranten

Uit het onderzoek blijkt dat men gratis kranten en betaalde kranten verschillend beoordeelt. Bijna 70 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan dat gratis kranten niets veranderen aan de waardering die men heeft voor betaalde kranten. Op de stelling "Gratis kranten zijn voor mij een volwaardige vervanger van betaalde kranten" antwoordt de meerderheid ontkennend; 48 procent is het hier (zeer) mee oneens, 20 procent neutraal en 28 procent is het er (zeer) mee eens. Verder geeft 45 procent van de Nederlanders aan gratis kranten niet te zullen missen wanneer ze zouden verdwijnen.

Een mogelijke bedreiging voor de betaalde kranten ligt in de verspreiding van gratis kranten. Maar liefst 58 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan het fijn te vinden als gratis kranten op meer plaatsen verkrijgbaar zouden zijn. Ook zou 56 procent in het geval van huis-aan-huis verspreiding een gratis abonnement overwegen. Over eventuele nieuwe gratis kranten zijn de meningen verdeeld; als er morgen een nieuwe gratis krant zou verschijnen zou 35 procent deze willen lezen. Aan de andere kant zegt 29 procent hier geen behoefte aan te hebben.

Over het onderzoek

Newcom Research & Consultancy doet regelmatig onderzoek naar mediagebruik en de motivaties die hierbij een rol spelen. Aan de Dagblad Monitor 2007, die in juni 2007 online is uitgevoerd, hebben ruim 1600 panelleden deelgenomen. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd via het opiniepanel www.MijnOpinie.nl, onderdeel van Newcom Research & Consultancy B.V.





Newcom Research & Consultancy