40% starters eigen klussenbedrijf redt het niet


BARNEVELD, 20070711 -- Uit onderzoek blijkt dat 40% van de starters van een eigen klussenbedrijf na drie jaar niet meer actief is. De reden is niet zozeer het gebrek aan vakmanschap maar vooral het ontbreken van ondernemerskwaliteiten. Volgens het Startersprofiel 2006 van de Kamer van Koophandel zijn er in dat jaar 6.250 mensen een klussenbedrijf gestart wat een toename is van 34% ten opzichte van 2005. Onder de starters bevinden zich 1.770 Polen. De gemiddelde leeftijd is 37 jaar.

De motivatie om een eigen bedrijf te beginnen wordt vooral ingegeven door de wens eigen beslissingen te nemen, gevarieerd werk te doen, verantwoordelijkheid te dragen, de goede verdiensten en de omgang met mensen. Vaak is het ook de werkgever die zijn werknemer prikkelt ZZP'er te worden met de belofte werk aan te brengen.

Er is dan ook veel belangstelling voor het starten van een eigen klussenbedrijf. Dat wordt nog eens versterkt door de goede economische verwachtingen en daardoor lijkt de stap naar een eigen bedrijf meer kans van slagen te hebben. Vorig jaar was dat maar liefst een toename van 34% ten opzichte van 2005. De feiten laten zien dat 40% van alle gestarte klussenbedrijven het NIET redt *. Een groot deel overleeft het belangrijke startjaar niet. Weinig voorbereiding, gebrek aan ondernemersvaardigheden, onvoldoende rendement en financiële draagkracht zijn de belangrijkste oorzaken dat het misgaat. Het starten van een eigen klusbedrijf houdt oneindig veel meer in dan het kopen van een bus en aanschaf van gereedschap.

De valkuilen van het ondernemerschap kunnen vermeden worden door ondernemers begeleid te laten starten. Franchise is een optie en De Klussenier is als het leidende merk in de klussenbranche een uitstekende optie. Inmiddels zijn meer dan 170 zelfstandige ondernemers met hun professionele klussenbedrijf als De Klussenier actief. Dankzij de ondersteuning die ze vanuit De Klussenier krijgen is het niet nodig dat ze elke keer weer zelf het wiel uitvinden. Er wordt gezorgd voor ondersteuning en begeleiding bij het werven van klanten, offertes maken, factureren, eenvoudige administratie, inkoop van materialen, onderhouden van contacten met andere Klusseniers en waar nodig het samenwerken met deze collega´s.

Er wordt nogal eens beweerd dat franchise heel veel geld kost en dat een ondernemer het allemaal veel beter zelf kan doen. De Klussenier draait het graag om. Franchise levert geld op. Zo is er het veel voordeel van het merk De Klussenier waardoor een meer dan goede prijs berekend kan worden voor de klus en verbouwing. Ook verdient een Klussenier een goede marge op de inkoop van materiaal en materieel via de uitstekende Klussenier condities die bij leveranciers zijn bedongen. Door de begeleiding vallen startende ondernemers niet in valkuilen waardoor de faalkosten tot een minimum beperkt worden.

40% procent van de starters in de klussenbranche zal het uiteindelijk niet redden terwijl dat percentage bij De Klussenier op slechts 4% ligt. De kans op succesvol eigen baas worden samen met De Klussenier is daardoor maar liefst 10 keer zo groot.

(* bron: Kamer van Koophandel `Startersprofiel 2006 en onderzoek NFV en ABNAMRO').

www.eigenbedrijf.klussenier.nl





Ingezonden persbericht