Gemeente Tilburg
11-7-2007
Proef met Fietstransferium in Tilburg
Meijerijbaan meest geschikte locatie
Het college heeft deze week besloten om in 2008 een pilot voor 3 jaar
met een fietstransferium in Tilburg uit te voeren. Het is de bedoeling
dat werknemers hun auto gratis op het transferium aan de Meijerijbaan
parkeren en vervolgens met de fiets hun reis vervolgen. Deze pilot
wordt geïntegreerd in de pilot OV-Transferium.
Meijerijbaan
Het fietstransferium is gericht op werknemers van de binnenstad. In
dat kader is gezocht naar een locatie die in de buurt ligt van de
binnenstad en aan een logische aanvoerroute van buiten Tilburg naar
het centrum. Er zijn vier locaties bekeken op basis van geschiktheid.
Bij de definitieve keuze van de locatie is onder meer gelet op de
bereikbaarheid voor de auto, bereikbaarheid van het natransport, de
verkeersveiligheid en de sociale veiligheid. De locatie Meijerijbaan
bleek de meest geschikte locatie te zijn. De conclusie uit onderzoek
onder werknemers van diverse grote bedrijven in de binnenstad is ook
dat deze locatie het beste aansluit bij de behoefte van de potentiële
gebruikers. Vanuit de Meierijbaan kunnen fietsers een rechtstreekse
route naar het centrum volgen.
Integratie met OV-transferium
Wethouder Els Aarts (verkeer): "Het zou mooi zijn als het
OV-transferium en het fietstransferium elkaar versterken. Integratie
van de twee zou versterking kunnen opleveren. En daarnaast levert een
kostenbesparing van ongeveer 300.000,- op. Doordat het transferium de
gehele week is geopend, zal het meer bezoekers trekken, waardoor de
gehele pilot een grotere kans van slagen heeft."
In het fietsplan Tilburg Fietst (Fietsplan Tilburg 2005 - 2015) is
besloten dat er een experiment met een fietstransferium moet komen.
Betaald parkeren wordt in en rondom het centrum steeds verder
ingevoerd. Het is dus aannemelijk dat werknemers in de binnenstad op
zoek moeten gaan naar andere mogelijkheden om hun auto te parkeren dan
in de buurt van het bedrijf waar men werkt. Een fietstransferium aan
de rand van de stad biedt deze mogelijkheid waarmee de kosten voor een
werknemer omlaag gebracht kunnen worden en waardoor de parkeeroverlast
in de omliggende woonwijken daalt.
Verdere procedure
Uit onderzoek onder werknemers uit de binnenstad is gebleken dat zij
de voorkeur geven aan een fietsleensysteem boven het gebruik van een
eigen fiets op het transferium. Ook gaven zij aan toezicht op het
transferium te willen. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan. In het
najaar volgt een verder uitwerkingsvoorstel, waarna bij een definitief
positief besluit in 2008 het transferium wordt geopend.