Gemeente Tilburg

11-7-2007
Proef met Fietstransferium in Tilburg
Meijerijbaan meest geschikte locatie

Het college heeft deze week besloten om in 2008 een pilot voor 3 jaar met een fietstransferium in Tilburg uit te voeren. Het is de bedoeling dat werknemers hun auto gratis op het transferium aan de Meijerijbaan parkeren en vervolgens met de fiets hun reis vervolgen. Deze pilot wordt geïntegreerd in de pilot OV-Transferium.

Meijerijbaan
Het fietstransferium is gericht op werknemers van de binnenstad. In dat kader is gezocht naar een locatie die in de buurt ligt van de binnenstad en aan een logische aanvoerroute van buiten Tilburg naar het centrum. Er zijn vier locaties bekeken op basis van geschiktheid. Bij de definitieve keuze van de locatie is onder meer gelet op de bereikbaarheid voor de auto, bereikbaarheid van het natransport, de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid. De locatie Meijerijbaan bleek de meest geschikte locatie te zijn. De conclusie uit onderzoek onder werknemers van diverse grote bedrijven in de binnenstad is ook dat deze locatie het beste aansluit bij de behoefte van de potentiële gebruikers. Vanuit de Meierijbaan kunnen fietsers een rechtstreekse route naar het centrum volgen.

Integratie met OV-transferium
Wethouder Els Aarts (verkeer): "Het zou mooi zijn als het OV-transferium en het fietstransferium elkaar versterken. Integratie van de twee zou versterking kunnen opleveren. En daarnaast levert een kostenbesparing van ongeveer 300.000,- op. Doordat het transferium de gehele week is geopend, zal het meer bezoekers trekken, waardoor de gehele pilot een grotere kans van slagen heeft."

In het fietsplan Tilburg Fietst (Fietsplan Tilburg 2005 - 2015) is besloten dat er een experiment met een fietstransferium moet komen. Betaald parkeren wordt in en rondom het centrum steeds verder ingevoerd. Het is dus aannemelijk dat werknemers in de binnenstad op zoek moeten gaan naar andere mogelijkheden om hun auto te parkeren dan in de buurt van het bedrijf waar men werkt. Een fietstransferium aan de rand van de stad biedt deze mogelijkheid waarmee de kosten voor een werknemer omlaag gebracht kunnen worden en waardoor de parkeeroverlast in de omliggende woonwijken daalt.

Verdere procedure
Uit onderzoek onder werknemers uit de binnenstad is gebleken dat zij de voorkeur geven aan een fietsleensysteem boven het gebruik van een eigen fiets op het transferium. Ook gaven zij aan toezicht op het transferium te willen. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan. In het najaar volgt een verder uitwerkingsvoorstel, waarna bij een definitief positief besluit in 2008 het transferium wordt geopend.