ProRail

Persbericht

11-07-2007

Rijk en NS investeren fors in grote stations

Het Rijk trekt ⬠1,2 miljard uit voor het moderniseren van vijf grote stations en de directe omgeving. NS steekt â¬137,5 miljoen in de ontwikkeling van winkels, horeca, kantoren en service voor reizigers. De stations en hun omgeving krijgen van binnen en buiten een complete metamorfose. Vandaag tekenden Ministers Eurlings (VenW) en Cramer (VROM) een raamovereenkomst met NS, de betrokken gemeenten en ProRail. Met deze grote stationsprojecten bereidt de overheid de Nederlandse stationsomgevingen voor op de groei van nationale en internationale reizigers en de verwachte bedrijvigheid op en rond de sta-tionsgebieden. Ook NS investeert flink in de stations Breda, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arn-hem. De stations krijgen van binnen de uitstraling van een internationale luchthaven en zullen veel meer winkels, horeca en andere voorzieningen gaan bieden, zodat reizigers wachttijd aan zichzelf kunnen besteden.

Impuls voor stedelijke vernieuwing en OV

De ontwikkeling van de stationsomgeving is niet alleen voor de betrokken gemeenten, maar ook voor het Rijk van groot belang. Stations met een aansluiting op de hogesnelheidstrein zijn aantrek-kelijk voor de vestiging van nationale- en internationale bedrijven. Deze investering geeft een be-langrijke impuls aan de economische positie van de stedelijke regioâs.
De centrale ligging van stations binnen steden maakt ze tot vliegwiel van stedelijke ontwikkeling. Buiten het station worden appartementen en winkels gebouwd, culturele voorzieningen verbeterd, horecafaciliteiten uitgebreid en kantoorlocaties gerealiseerd. Ook voor het openbaar vervoer is de investering een impuls. Door goede, overdekte overstapvoor-zieningen tussen verschillende vervoersvormen aan te bieden, in combinatie met een goed winkel en horeca-aanbod, wordt het openbaar vervoer voor mensen aantrekkelijker.

Definitieve Ontwerpen

Bij het ontwerp voor nieuwe OV-terminals is een aantal gerenommeerde Nederlandse architecten-bureaus betrokken. De afgelopen tijd hebben zij de definitieve ontwerpen ontwikkeld: het worden opvallende, moderne stationsgebouwen die voldoen aan alle eisen van de huidige en de toekomstige reiziger.

Tentoonstelling over ontwerpen van de stations

De definitieve ontwerpen voor de nieuwe stations zijn gereed. Tijd om deze aan het grote publiek te tonen. De ministers en de (loco)burgemeester hebben op 11 juli een tentoonstelling geopend over de vijf grote projecten en de stationsontwerpen. Deze tentoonstelling gaat reizen door het land en zal het eerst voor het publiek te zien zijn in de hal van station Utrecht Centraal van 1 t/m 24 augus-tus 2007.

Bouwwerkzaamheden

ProRail is intussen aan het bouwen op Arnhem, Rotterdam en Den Haag Centraal. Station Arnhem is als eerste klaar in 2010, daarna volgen Station Breda (eind 2010) Rotterdam en Den Haag Cen-traal (beide 2011). Utrecht Centraal is als laatste klaar (2013). Op 12 juli wordt van station Utrecht in Madurodam een maquette onthuld die representatief is voor de stijl van de nieuwe stations.Â