ProRail
Persbericht
11-07-2007
Rijk en NS investeren fors in grote stations
Het Rijk trekt ⬠1,2 miljard uit voor het moderniseren van vijf grote
stations en de directe omgeving. NS steekt â¬137,5 miljoen in de
ontwikkeling van winkels, horeca, kantoren en service voor reizigers.
De stations en hun omgeving krijgen van binnen en buiten een complete
metamorfose. Vandaag tekenden Ministers Eurlings (VenW) en Cramer
(VROM) een raamovereenkomst met NS, de betrokken gemeenten en ProRail.
Met deze grote stationsprojecten bereidt de overheid de Nederlandse
stationsomgevingen voor op de groei van nationale en internationale
reizigers en de verwachte bedrijvigheid op en rond de
sta-tionsgebieden. Ook NS investeert flink in de stations Breda,
Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arn-hem. De stations krijgen van
binnen de uitstraling van een internationale luchthaven en zullen veel
meer winkels, horeca en andere voorzieningen gaan bieden, zodat
reizigers wachttijd aan zichzelf kunnen besteden.
Impuls voor stedelijke vernieuwing en OV
De ontwikkeling van de stationsomgeving is niet alleen voor de
betrokken gemeenten, maar ook voor het Rijk van groot belang. Stations
met een aansluiting op de hogesnelheidstrein zijn aantrek-kelijk voor
de vestiging van nationale- en internationale bedrijven. Deze
investering geeft een be-langrijke impuls aan de economische positie
van de stedelijke regioâs.
De centrale ligging van stations binnen steden maakt ze tot vliegwiel
van stedelijke ontwikkeling. Buiten het station worden appartementen
en winkels gebouwd, culturele voorzieningen verbeterd,
horecafaciliteiten uitgebreid en kantoorlocaties gerealiseerd.
Ook voor het openbaar vervoer is de investering een impuls. Door
goede, overdekte overstapvoor-zieningen tussen verschillende
vervoersvormen aan te bieden, in combinatie met een goed winkel en
horeca-aanbod, wordt het openbaar vervoer voor mensen aantrekkelijker.
Definitieve Ontwerpen
Bij het ontwerp voor nieuwe OV-terminals is een aantal gerenommeerde
Nederlandse architecten-bureaus betrokken. De afgelopen tijd hebben
zij de definitieve ontwerpen ontwikkeld: het worden opvallende,
moderne stationsgebouwen die voldoen aan alle eisen van de huidige en
de toekomstige reiziger.
Tentoonstelling over ontwerpen van de stations
De definitieve ontwerpen voor de nieuwe stations zijn gereed. Tijd om
deze aan het grote publiek te tonen. De ministers en de
(loco)burgemeester hebben op 11 juli een tentoonstelling geopend over
de vijf grote projecten en de stationsontwerpen. Deze tentoonstelling
gaat reizen door het land en zal het eerst voor het publiek te zien
zijn in de hal van station Utrecht Centraal van 1 t/m 24 augus-tus
2007.
Bouwwerkzaamheden
ProRail is intussen aan het bouwen op Arnhem, Rotterdam en Den Haag
Centraal. Station Arnhem is als eerste klaar in 2010, daarna volgen
Station Breda (eind 2010) Rotterdam en Den Haag Cen-traal (beide
2011). Utrecht Centraal is als laatste klaar (2013). Op 12 juli wordt
van station Utrecht in Madurodam een maquette onthuld die
representatief is voor de stijl van de nieuwe stations.Â