abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
11 juli 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP/2007-5138 2060718930
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Duyvendak heeft gesteld naar aanleiding
van een klacht bij de Reclame Codecommissie over de mediacampagne van de OV-
chipkaart
1. Heeft u kennis genomen van de uitspraak van de Reclame Codecommissie d.d. 14
juni 2007 betreffende de campagne voor de OV-chipkaart "Eén kaart voor tram,
trein bus en metro"?
1. Ja, ik heb het advies ontvangen en zal er ook werk van maken.
2. Bent u het eens met deze uitspraak van de Reclame Codecommissie? Zo neen,
waarom niet?
2. Grotendeels. Waar het gaat om de klacht van de betreffende reiziger kan ik me
vinden in de uitspraak van de commissie. Ik zal daarom de OV-chipkaart slogan
aanpassen naar `op weg naar één kaart voor tram, trein, bus en metro'. De
aangepaste slogan zal overal de plek innemen van de oude. Daarnaast zullen 2
van de 3 beschikbare radiocommercials niet meer worden gebruikt en zal er in
dagbladen een uitgebreide advertorial verschijnen met informatie over de OV-
chipkaart. Bij beantwoording van vraag 3 ga ik hier dieper op in.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/5138
3. Bent u bereid bij alle deelnemers in het project OV-chipkaart te bewerkstelligen
dat vanaf heden deze kennelijk misleidende leuze niet meer gebruikt wordt? Zo
neen, waarom niet?
3. In reactie op de uitspraak van de Reclame Codecommissie heb ik de slogan
aangepast. De internetbanner die de grond voor de klacht vormde zal vóór eind
juli overal met de nieuwe slogan zijn aangepast. Tussen half juli en half augustus is
een volgende campagneperiode gepland via Postbus 51. Ook hier zijn
aanpassingen voorzien. Zo zullen van de 3 beschikbare Radiocommercials er 2 niet
meer worden gebruikt omdat ze te zeer de indruk wekken dat binnenkort de kaart
in het hele OV te gebruiken is. Verder zal dat was voor de uitspraak van de RCC
al in gang gezet- in de periode augustus/september rond het einde van de
vakantie in de diverse regio's een artikel (advertorial) verschijnen in vrijwel alle
huis-aan-huiskranten waarin informatie wordt gegeven over het gebruik van de
kaart en de dubbele kaarten. Naast deze aanpassingen in de campagne zal ik
gelijktijdig de openbaar vervoerbedrijven oproepen om hun klanten eenduidig en
helder op een makkelijk vindbare plaats informeren over wanneer er met één kaart
door het OV kan worden gereisd en wat de mogelijkheden zijn voor de reiziger
zolang dit nog niet het geval is. Ik hecht eraan u er ook hier nogmaals op te wijzen
dat de verantwoordelijkheid voor het informeren van reizigers over
implementatievraagstukken rond de OV-chipkaart is belegd bij de openbaar
vervoerbedrijven en de decentrale overheden in hun rol van concessieverlener.
4. Deelt u de mening dat de OV-chipkaart pas werkelijk een stap vooruit betekent
voor de OV-klant wanneer er daadwerkelijk sprake is van één kaart voor alle OV-
systemen, en dat dit een kaart moet zijn die voor de klant altijd automatisch de
laagste prijs berekent? Zo neen, waarom niet?
4. Het reizen met de OV-chipkaart levert voordelen op voor de reiziger. Met de OV-
chipkaart hoeft niet meer vooraf het aantal te reizen zones worden bepaald en kan
er gebruik worden gemaakt van auto-reload, waardoor het niet meer nodig is om
gebruik te maken van het loket of automaat. Echter, het is het nú nog niet in alle
gevallen mogelijk met één kaart te reizen en door de NS wordt nog niet
automatisch de laagste prijs voor de reis berekend.
5. Bent u bereid te bewerkstelligen dat de publiciteit campagnes pas worden hervat
wanneer er daadwerkelijk sprake is van één kaart voor trein, tram, bus en metro?
Zo neen, waarom niet?
5. Nee. De invoering van de OV-chipkaart als één reis- en betaalmiddel in het
Nederlandse OV heeft een zodanige impact voor de reiziger dat tijdige en
aanhoudende communicatie van groot belang is om de overgang soepel te laten
verlopen. Stoppen met de informatiecampagne zou betekenen dat ik mijn
verantwoordelijkheid negeer de reizigers tijdig te informeren over de komst van de
OV-chipkaart en de daaraan gekoppelde stapsgewijze afschaffing van de
strippenkaart. Pas op 1-1-2009 is de kaart geïmplementeerd in het hele OV in
---
VenW/DGP-2007/5138
Nederland. Tussentijds zullen er steeds meer concessiegebieden zijn waar de OV-
chipkaart als één en vooral enig reis- en betaalmiddel in het OV te gebruiken is.
Naast de landelijke introductiecampagne waar u over spreekt, voeren decentrale
overheden en vervoerders aansluitend eigen acties en campagnes om hun reizigers
te informeren en als (vaste) klant te behouden, zoals in de regio Rotterdam en
Amsterdam al het geval is. Het stilleggen van de (landelijke) publiciteitscampagne
zou betekenen dat de samenhang tussen regionale initiatieven en het landelijke
beeld van de invoering verloren zou gaan. Ook zou de indruk kunnen ontstaan dat
de OV-chipkaart een lokaal of regionaal initiatief is in plaats van een landelijk
dekkend systeem hetgeen de klantacceptatie negatief zou kunnen beïnvloeden.
Het stilleggen van de publiciteitscampagnes acht ik daarom onwenselijk en niet in
het belang van de reiziger.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat