NSP-conferentie
Toespraak | 11-07-2007 | Utrecht | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik ben het helemaal met minister Cramer eens: dit worden inderdaad
prachtige stations. Al begin ik mij af te vragen of stations wel het
juiste woord is. Misschien kunnen we beter spreken van
draaischrijven.
Draaischijven waar je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee uit
kunt. Met de trein, maar ook met andere vormen van vervoer. Bus, tram,
metro of - zoals in Den Haag en Rotterdam - Randstadrail.
Deze gebouwen bieden veel meer dan de stations die wij gewend zijn.
Dit worden plekken waar je niet alleen komt en gaat, maar vooral ook
graag blijft. Vergeet even het klassieke beeld van de rennende
reiziger die alles op alles zet om zijn aansluiting te halen. Als ik
kijk naar het toekomstige aanbod van detailhandel en horeca, kan ik
mij voorstellen dat je straks met plezier de trein mist!
Maar alle gekheid op een stokje, aan de NSP-stations ligt gewoon een
steengoed concept ten grondslag. Door verder te denken dan het gebouw
zelf, creëren we toplocaties die een positieve invloed op de wijde
omgeving hebben. Neem Rotterdam als voorbeeld. Daar wordt
tegelijkertijd met de bouw van het nieuwe Centraal Station het
Kruisplein, de straat voor het station, aangepakt. Auto's en
voetgangers worden van elkaar gescheiden zodat er een denkbeeldige
rode loper wordt uitgerold waarover de mensen van en naar het station
kunnen wandelen. Nu is het Kruisplein een doorgangsgebied, straks is
het een verblijfsgebied. Dat zal de sfeer ontegenzeggelijk verbeteren.
Dit soort ontwikkelingen zullen we ook in de andere steden zien.
In Den Haag en Utrecht wordt trouwens niet gebouwd, maar verbouwd. Dat
gebeurt evenwel zo grondig, dat echt alles anders wordt. In Den Haag
wordt binnenkort een mijlpaal bereikt als de deuren van de nieuwe
hoofdingang opengaan. Die bevinden zich voortaan aan de stadszijde en
dat zal niet alleen heel praktisch zijn, ik vind het ook wel erg
symbolisch. Een station hoort binding met de stad te hebben en die
wordt op deze manier onderstreept.
In september worden ook de deuren van het tijdelijke station van
Rotterdam geopend. Dan kan het oude station eindelijk worden gesloopt
zodat er ruimte ontstaat voor de nieuwbouw. Het oude station van
Arnhem gaat over niet al te lange tijd ook tegen de vlakte.
Kwaliteit is gewoon hartstikke belangrijk. En dat mag, binnen bepaalde
grenzen natuurlijk, best wat kosten. De passie schuilt vaak in de
details. Onlangs kreeg ik het verzoek geld beschikbaar te stellen voor
betere perronkappen en mooiere bestrating bij alle NSP-stations. Maar
het kabinet zal hierover een besluit moeten nemen.
Beste mensen,
Met de ondertekening van de overeenkomst hebben wij zojuist een
belangrijke stap voorwaarts gezet. Zoals u weet ben ik geen minister
die braaf op de winkel gaat passen. Ik wil aan de slag. Ik weet dat u
dat ook wilt, en dat geeft mij vertrouwen in de toekomst. Ik spreek
daarbij de wens uit dat wij elkaar scherp blijven houden, zodat we al
onze ambities waarmaken. De maquettes zijn mooi, maar echt een maatje
te klein om ruimte te bieden aan de verwachte groei van het aantal
reizigers. Daar hebben we de ware grootte voor nodig.
De architecten, ProRail, de NS en de vijf gemeenten: proficiat met
deze prachtige projecten. We gaan er tegenaan!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat