Zoetermeers ict-bedrijf Planteq gelooft in Second Life

11/07/2007 15:40



H. van Ronkel Communicatie-Advisering BV



Zoetermeer, 11 juli 2007.
Een mailing naar duizend klanten of gewoon een vestiging op Second Life met de daarbij behorende publiciteit? Voor het Zoetermeerse ict-bedrijf Planteq is dat geen vraag. Ook al is het bedrijf nog maar twee maanden actief in de virtuele wereld van Second Life, de start is in ieder geval veelbelovend. "Waar blijven de andere Zoetermeerse bedrijven?"

De laatste keer dat Planteq een mailing uitstuurde naar haar potentiële klanten leverde dat weinig op, vertelt directeur Holmer Roelvink. "Je mag blij zijn als duizend verstuurde mailings je enkele tientallen reacties opleveren met uiteindelijk één of zelfs geen enkele klant." Second Life is echter een ander verhaal. Vanaf het moment dat Planteq een kantoor opende in deze virtuele wereld - nu twee maanden geleden - hebben zo'n 250 bezoekers er een kijkje genomen."We zijn nu met vijf, zes potentiële klanten in gesprek om te kijken of wij iets voor hen kunnen betekenen. Dat is een prima score, die we met mailings normaal gesproken niet zouden halen. Wij zijn nu al tevreden over onze beslissing om op Second Life actief te worden."

De bezoekers die op Second Life bij Planteq binnenwandelen, worden te woord gestaan door avatar Holmer Zond. Zijn hulp beperkt zich tot nu toe tot het beantwoorden van algemene vragen over wat voor bedrijf Planteq is en waarom het op Second Life een vestiging heeft geopend. Holmer Zond beantwoordt die vragen natuurlijk niet zelf. Dat gebeurt via de helpdesk van het echte Planteq, die dagelijks gedurende de werktijden op Second Life inschakelt. De vijf á zes nieuwe potentiële klanten belden na de eerste kennismaking op Second Life met Planteq voor meer concrete informatie. "En dat is precies wat we willen," vertelt Holmer Roelvink, "wij adviseren andere bedrijven bij het plannen van een project, het aankopen van land of de bouw van digitale bedrijfspanden. Planteq heeft die kennis in huis." Het bedrijf zelf heeft op Second Life inmiddels de nodige aparte ervaringen opgedaan, lacht Roelvink. "Toen wij onze vestiging bouwden, leek het ons leuk om naast Hotel New York te zitten. Zeker met het oog op de toekomst om die grond later weer met winst door te verkopen. Dat viel eventjes tegen want een paar dagen later was heel Hotel New York verdwenen en daarmee ook onze potentiële winst. In het echte leven kan dat natuurlijk nooit, maar in Second Life heb je te maken met dit soort verrassingen. Dus je moet flexibel zijn"

Na dat onverwachte avontuur zocht Planteq zijn heil op het Zoetermeerse eiland waar de gemeente haar stadhuis had geïnstalleerd. Bij de bouw van het bedrijfspand kwam Planteq erachter dat de hoeveelheid bouwmateriaal die je krijgt, gekoppeld is aan de hoeveelheid land die je koopt. Omdat het gebouw van het ict-bedrijf nogal ruim opgezet is, moest er extra land worden gekocht om genoeg stenen bij elkaar te scharrelen. "Dat is ook weer zo'n leerervaring waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen" zegt Roelvink, die tevreden is over de plek waar Planteq nu zit."Het Zoetermeerse stadhuis zal gelukkig, anders dan Hotel New York, niet snel van de ene op de andere dag heel ergens anders staan." Roelvink roemt het initiatief van de gemeente om op Second Life te gaan, maar vindt het vreemd dat tot nu toe, na Planteq, slechts één ander bedrijf, de financiële dienstverlener FPN Groep, op Second Life actief is. "Dat snap ik echt niet. Als Zoetermeerse bedrijven kun je niet alleen veel voor je klanten, maar ook veel voor elkaar betekenen. Maar goed, misschien is het een kwestie van tijd. De eerste schapen zijn over de dam, hopelijk volgt de rest binnenkort."

Zoetermeer leisurestad. Planteq heeft contact gelegd met de Zoetermeerse bedrijven Dutch Waterdreams en Snowworld. "Die mogen eigenlijk niet ontbreken binnen Zoetermeer in Second Life," zegt Roelvink. Terugkijkend op de beslissing om op Second Life te gaan, is Roelvink tevreden. "Het gaat erom dat je er gewoon bent. Dat je je stekje bemant. Maar we hebben ook geleerd dat je iets te bieden moet hebben. Wij zijn natuurlijk geen bedrijf waar je iets kunt kopen, wij zijn dienstverlener. Hoe we dat nog beter vorm kunnen geven in die specifieke omgeving, daar moeten we nog eens goed over nadenken. En daar kunnen onze klanten weer van profiteren. "

Misschien dat avatar Holmer zijn geestelijke vader daarbij kan helpen. Holmer Roelvink kan er wel om lachen. "We zijn erg blij met Holmer Zond. Hij doet zijn werk prima, maar voor het echte creatieve werk moeten wij toch heus zelf aan de slag. Daar ligt onze kracht, dus dat gaat zeker lukken."





http://www.planteq.com