Projectorganisatie Maasvlakte 2


Eerste containerterminal op Maasvlakte 2 naar breed consortium

De eerste containerterminal die op Maasvlakte 2 in gebruik komt, zal worden geëxploiteerd door een combinatie van stuwadoor DP World en vier rederijen: New World Alliance (MOL, Hyundai en APL) en CMA CGM. De terminal krijgt een capaciteit van ca. 4 miljoen TEU (standaardmaat voor containers) en wordt in 2013 operationeel. Dit `Rotterdam World Gateway'-consortium deed het beste voorstel. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf: "In de procedure zijn meerdere factoren tegen elkaar afgewogen, van financiën tot duurzaamheid. Met deze manier van aanbesteden hebben we een uitstekend resultaat geboekt. We zijn zeer tevreden met deze winnaar."

Open beoordeling
In 2005 startte het Havenbedrijf Rotterdam een open beoordelingsprocedure voor de exploitatie van de eerste containerterminal die op Maasvlakte 2 in gebruik komt. Veertien rederijen en stuwadoors meldden zich voor de terminal van 156 ha. Al snel vormden zich consortia, waardoor partijen samen een beter bod konden uitbrengen. Het consortium `Rotterdam World Gateway', bestaande uit DP World (Dubai),), Mitsui OSK Lines (MOL) (Japan), Hyundai Merchant Marine (HMM) (Korea), APL (Singapore) en CMA CGM (Frankrijk), kwam met het beste plan.

De terminal krijgt een 20 meter diepe zeekade van 1.900 meter lengte, een kade voor binnenvaart- en feederschepen van 550 meter en een eigen railterminal met aansluiting op de Betuweroute. De capaciteit is zo'n 4 miljoen TEU. De terminal wordt vanaf de tweede helft van 2013 gefaseerd in gebruik genomen. Kort daarna start ook APM Terminals, dat vorig jaar een (toekomstig) terrein verwierf. In totaal is nu al ongeveer 40% van Maasvlakte 2 uitgegeven, hoewel het eerste terrein pas over zes jaar in gebruik komt. Dit onderstreept de strategische waarde die mondiale logistieke dienstverleners toekennen aan Rotterdam.

Criteria
Het Havenbedrijf hanteerde vier criteria bij de beoordeling van de biedingen: financiën, strategie & marketing, techniek en duurzaamheid. Vooral op het punt van duurzaamheid is het Havenbedrijf tevreden met het resultaat van de aanbestedingsprocedure. Hans Smits: "Zowel op het gebied van de luchtvervuiling door de terminal als de modal split hebben we zwart op wit afspraken gemaakt die voor zover wij weten verder gaan dan welke Europese terminal ook. Het nieuwe havengebied wordt dus echt duurzaam. Zonder aanbestedingsprocedure waarin consortia weten dat ze met elkaar concurreren om een fel begeerde terminal, is het veel lastiger zowel een goede prijs als een duurzame bedrijfsvoering af te dwingen." Aspecten van duurzaamheid zijn onder andere de 'modal split' (verhouding spoor, binnenvaart, truck in het achterlandvervoer), de uitstoot van de terminal zelf en de visie op duurzaam ondernemen.

Financieel zijn de biedingen naast de gebruikelijke inkomsten uit grondhuur en zeehavengeld ook beoordeeld op de garanties voor lading. Het Havenbedrijf realiseert hiermee een rendement dat goed past in de `business case' voor Maasvlakte 2. Bij strategie & marketing is gekeken naar de positie die Rotterdam gaat innemen in het netwerk van de consortia en de mate waarin de terminal lading aantrekt die nieuw is voor Rotterdam. Bij techniek gaat het om de efficiency van de afhandeling en de kwaliteit van de terminal.

Aanleg
Aan het eind van dit jaar verwacht het Havenbedrijf bekend te kunnen maken welk consortium van aannemers Maasvlakte 2 gaat aanleggen. De landaanwinning kost zo'n EUR 3 miljard. Op dit moment lopen tal van vergunningprocedures. Start aanleg is gepland voor medio 2008. Tot in 2013 de eerste container over de kade gaat op Maasvlakte 2, kan de containersector nog groeien in het bestaande havengebied. Zo komt volgend jaar de Euromax-terminal in gebruik met een totale capaciteit van ongeveer 3 miljoen TEU. In deze terminal neemt een combinatie van de rederijen Cosco, `K'-Line, Yang Ming en Hanjin deel.

Achtergrondinformatie
Het in Dubai gevestigde DP World nam in 2006 P&O Ports over en verzekerde zich daarmee van een positie als derde grootste 'global terminal operator'. De vier rederijen bevinden zich alle in de top van wereldwijd actieve containerrederijen. De rederijen APL, HMM en MOL werken operationeel nauw samen in 'The New World Alliance' terwijl CMA CGM zowel zelfstandig opereert als met partners in specifieke vaargebieden.