Projectorganisatie Maasvlakte 2
Eerste containerterminal op Maasvlakte 2 naar breed consortium
De eerste containerterminal die op Maasvlakte 2 in gebruik komt, zal
worden geëxploiteerd door een combinatie van stuwadoor DP World en
vier rederijen: New World Alliance (MOL, Hyundai en APL) en CMA CGM.
De terminal krijgt een capaciteit van ca. 4 miljoen TEU (standaardmaat
voor containers) en wordt in 2013 operationeel. Dit `Rotterdam World
Gateway'-consortium deed het beste voorstel. President-directeur Hans
Smits van het Havenbedrijf: "In de procedure zijn meerdere factoren
tegen elkaar afgewogen, van financiën tot duurzaamheid. Met deze
manier van aanbesteden hebben we een uitstekend resultaat geboekt. We
zijn zeer tevreden met deze winnaar."
Open beoordeling
In 2005 startte het Havenbedrijf Rotterdam een open
beoordelingsprocedure voor de exploitatie van de eerste
containerterminal die op Maasvlakte 2 in gebruik komt. Veertien
rederijen en stuwadoors meldden zich voor de terminal van 156 ha. Al
snel vormden zich consortia, waardoor partijen samen een beter bod
konden uitbrengen. Het consortium `Rotterdam World Gateway', bestaande
uit DP World (Dubai),), Mitsui OSK Lines (MOL) (Japan), Hyundai
Merchant Marine (HMM) (Korea), APL (Singapore) en CMA CGM (Frankrijk),
kwam met het beste plan.
De terminal krijgt een 20 meter diepe zeekade van 1.900 meter lengte,
een kade voor binnenvaart- en feederschepen van 550 meter en een eigen
railterminal met aansluiting op de Betuweroute. De capaciteit is zo'n
4 miljoen TEU. De terminal wordt vanaf de tweede helft van 2013
gefaseerd in gebruik genomen. Kort daarna start ook APM Terminals, dat
vorig jaar een (toekomstig) terrein verwierf. In totaal is nu al
ongeveer 40% van Maasvlakte 2 uitgegeven, hoewel het eerste terrein
pas over zes jaar in gebruik komt. Dit onderstreept de strategische
waarde die mondiale logistieke dienstverleners toekennen aan
Rotterdam.
Criteria
Het Havenbedrijf hanteerde vier criteria bij de beoordeling van de
biedingen: financiën, strategie & marketing, techniek en duurzaamheid.
Vooral op het punt van duurzaamheid is het Havenbedrijf tevreden met
het resultaat van de aanbestedingsprocedure. Hans Smits: "Zowel op het
gebied van de luchtvervuiling door de terminal als de modal split
hebben we zwart op wit afspraken gemaakt die voor zover wij weten
verder gaan dan welke Europese terminal ook. Het nieuwe havengebied
wordt dus echt duurzaam. Zonder aanbestedingsprocedure waarin
consortia weten dat ze met elkaar concurreren om een fel begeerde
terminal, is het veel lastiger zowel een goede prijs als een duurzame
bedrijfsvoering af te dwingen." Aspecten van duurzaamheid zijn onder
andere de 'modal split' (verhouding spoor, binnenvaart, truck in het
achterlandvervoer), de uitstoot van de terminal zelf en de visie op
duurzaam ondernemen.
Financieel zijn de biedingen naast de gebruikelijke inkomsten uit
grondhuur en zeehavengeld ook beoordeeld op de garanties voor lading.
Het Havenbedrijf realiseert hiermee een rendement dat goed past in de
`business case' voor Maasvlakte 2. Bij strategie & marketing is
gekeken naar de positie die Rotterdam gaat innemen in het netwerk van
de consortia en de mate waarin de terminal lading aantrekt die nieuw
is voor Rotterdam. Bij techniek gaat het om de efficiency van de
afhandeling en de kwaliteit van de terminal.
Aanleg
Aan het eind van dit jaar verwacht het Havenbedrijf bekend te kunnen
maken welk consortium van aannemers Maasvlakte 2 gaat aanleggen. De
landaanwinning kost zo'n EUR 3 miljard. Op dit moment lopen tal van
vergunningprocedures. Start aanleg is gepland voor medio 2008. Tot in
2013 de eerste container over de kade gaat op Maasvlakte 2, kan de
containersector nog groeien in het bestaande havengebied. Zo komt
volgend jaar de Euromax-terminal in gebruik met een totale capaciteit
van ongeveer 3 miljoen TEU. In deze terminal neemt een combinatie van
de rederijen Cosco, `K'-Line, Yang Ming en Hanjin deel.
Achtergrondinformatie
Het in Dubai gevestigde DP World nam in 2006 P&O Ports over en
verzekerde zich daarmee van een positie als derde grootste 'global
terminal operator'. De vier rederijen bevinden zich alle in de top van
wereldwijd actieve containerrederijen. De rederijen APL, HMM en MOL
werken operationeel nauw samen in 'The New World Alliance' terwijl CMA
CGM zowel zelfstandig opereert als met partners in specifieke
vaargebieden.