Mercedes-Benz SLR McLaren roadster: optimale bescherming door koolstofvezel
(7/11/2007)
Koolstofvezel is een materiaal dat levens kan redden. Dat werd onlangs
weer eens bewezen tijdens de Formule 1-Grand Prix van Canada in
Montreal, waarbij één van de coureurs een huiveringwekkend ongeval
beleefde. Ondanks dat hij bij een snelheid van meer dan 250 kilometer
per uur een betonnen muur raakte, stapte de rijder nagenoeg ongedeerd
uit zijn raceauto van koolstofvezel.
Mercedes-Benz onderkent de veiligheid die koolstofvezel biedt en past
dit materiaal toe voor de carrosserie van de nieuwe SLR McLaren
roadster. Hiermee biedt deze supersportwagen niet alleen open
rijplezier in zijn hoogste en meest exclusieve vorm, hij zorgt ook
voor veiligheid van een niveau dat uniek is in zijn klasse.
De reglementen van de Formule 1 schrijven al sinds een aantal jaren
voor dat de raceautoâs moeten zijn gemaakt van met koolstofvezel
versterkte kunststoffen (carbon-fibre reinforced plastics, CFRP). Het
eerste geheel van koolstofvezel gemaakte chassis werd in 1981 door
McLaren toegepast en het duurde niet lang voordat alle andere Formule
1-autoâs ook volgens deze technologie werden vervaardigd. De autoâs
hebben een monocoque die voor de rijders een stevige overlevingscel
vormt, plus zones die op een bijzonder effectieve wijze de bij een
botsing vrijkomende energie absorberen en elimineren. Het is met name
aan deze technologie te danken dat het risico van letsel in de
koningsklasse van de autosport in belangrijke mate is verminderd.
Mercedes-Benz past hetzelfde principe en hetzelfde high-tech materiaal
toe voor de nieuwe SLR McLaren roadster, die in het najaar van 2007
zijn mondiale première beleeft. De monocoque ofte wel het
passagierscompartiment van de nieuwe open supersportwagen is volledig
gemaakt van met koolstofvezel versterkte materialen. Bij een frontale
aanrijding, een aanrijding van opzij of van achteren biedt deze
constructie de inzittenden volop bescherming. Ook de kreukelzones aan
de voor- en achterkant zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte
kunststoffen.
âNatuurlijk is het niet mogelijk om technologie uit de Formule 1
volledig over te nemen in een auto voor alledaags gebruik, waarbij
comfort ook een rol speeltâ, zegt Dr. Rodolfo Schöneburg, hoofd
veiligheidsontwikkeling personenautoâs van Mercedes-Benz. âJe kunt
bijvoorbeeld niet van de bestuurder van een seriesportwagen verlangen
dat hij een helm draagt, of het âHead- and Neck-Supportâ-systeem dat
in de racerij is voorgeschreven voor bescherming van hoofd en nek van
de coureur. We maken echter wel gebruik van de high-tech materialen
uit de Formule 1 om in de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren roadster
een veiligheidsstandaard te bieden die tot dusver ongekend is, zelfs
in het segment van supersportwagens.â
Dankzij de toepassing van met koolstofvezel versterkte kunststoffen
bevindt zich de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren roadster in een eigen
klasse. Ondanks de duidelijke voordelen worden dergelijke kunststoffen
tot dusver namelijk zelfs bij autoâs in het topsegment hooguit voor
enkele onderdelen toegepast, vanwege het gecompliceerde
fabricageproces.
Koolstofvezel biedt de beste energie-absorptie
Mercedes-Benz en Formule 1-partner McLaren hebben vele jaren ervaring
met dit materiaal, dat op grote schaal wordt gebruikt in de lucht- en
ruimtevaartindustrie. Materialen die zijn versterkt met koolstofvezel
blinken uit door hun enorme stevigheid en energie-absorptievermogen
bij een botsing, dat vier tot vijf keer groter is dan dat van staal of
aluminium. Hierdoor biedt de SLR roadster zoân hoog veiligheidsniveau
voor de inzittenden.
De grote veiligheid van het innovatieve koolstofvezel wordt vooral
duidelijk aan de voorkant van de carrosserie van de SLR. Hier bevinden
zich twee conisch gevormde elementen van koolstofvezel, elk zoân 620
millimeter lang en slechts 3,4 kg zwaar, die genoeg zijn om de
volledige energie van een frontale botsing op te nemen, zonder dat
daarbij de aanvaardbare vertragingswaarden voor de inzittenden worden
overschreden.
Bij een aanrijding verkreukelen de vezels van voor naar achteren,
waarbij de energie van de aanrijding met een constant
vertragingsniveau wordt geabsorbeerd. Dankzij dit proces en de stevige
monocoque kan de energie-absorptie van de zijbalken precies worden
geprogrammeerd, door bijvoorbeeld constant veranderende
dwarsdoorsnedes van de componenten. Dit leidt niet alleen tot een
voorspelbaar absorptieproces, maar ook tot gewichtsvermindering, omdat
er slechts zoveel materiaal wordt gebruikt als strikt noodzakelijk is.
Aan de achterkant zorgen twee ingebouwde zijbalken van gelamineerd
koolstofvezel en een stevige dwarsbalk voor het absorberen van de
energie bij een aanrijding. Bij een aanrijding van opzij worden de
inzittenden beschermd door de brede meerlaags dorpels, die zijn
gemaakt van speciaal versterkte koolstofvezelmaterialen, alsmede door
twee balken van aluminium in de portieren. De stevige schalen van de
stoelen in de SLR hebben ook een beschermende functie bij een
aanrijding van achteren of van opzij, want ze zijn speciaal
vormgegeven om de inzittenden stevig op hun plaats te houden. Ook deze
schalen zijn gemaakt van stevig koolstofvezel.
De nieuwe A-stijl met zijn extra ingebouwde versteviging in de vorm
van een sterke stalen buis draagt ook bij tot de uitstekende
bescherming van de inzittenden. In de Mercedes-Benz SLR McLaren
roadster wordt in de serieproductie voor het eerst ook uiterst complex
composietmateriaal van staal en koolstofvezel toegepast, dat uiterst
stevig maar ook elastisch is. Vaste rolbeugels achter de stoelen maken
eveneens deel uit van het veiligheidsconcept. Deze zorgen ervoor dat
de passagiers optimaal worden beschermd, zelfs wanneer de auto
ondersteboven ligt. Adaptieve airbags, knie-airbags en sidebags plus
gordelspanners en een waarschuwingssysteem bij verlies van
bandenspanning behoren ook tot de standaarduitrusting.
Nieuwe dimensies in verfijnd rijgedrag
De uiterst stevige, met koolstofvezel versterkte materialen die voor
de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren roadster zijn gebruikt, zorgen ook
voor een torsiestijfheid die nog niet eerder bij een open auto werd
bereikt.
Dit gegeven, gecombineerd met een onderstel dat zijn oorsprong vindt
op het circuit en de 460 kW/626 pk sterke AMG-V8-compressormotor,
zorgt ervoor dat de auto een rijgedrag vertoont dat normaal gesproken
is voorbehouden aan supersportwagens met een vast dak.
Tot de kenmerken die de SLR McLaren roadster zo uniek maken, behoort
zeker ook het volledig neerklapbare dak, dat naadloos aansluit op het
vloeiende lijnenspel van de auto. Het dak is gemaakt van een geheel
nieuw materiaal dat bestand is tegen dagelijks gebruik bij elk
weertype; het stelt de topsportwagen ook in staat om snelheden te
bereiken die voor een roadster zeer uitzonderlijk zijn. Zo bedraagt de
topsnelheid van de roadster met gesloten dak 332 km/u; even hoog als
van de coupé.
De uitstraling van een Gran Turismo van topklasse
Ondanks dat de roadster wordt geleverd met een volledig neerklapbaar
dak, zodat het pure plezier van open rijden kan worden gecombineerd
met prestaties van het hoogste niveau, hoeven de inzittenden
natuurlijk geen concessies te doen op het gebied van comfort of
gebruiksgemak. De nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren roadster combineert
de kwaliteiten van een volbloed supersportwagen met het comfort op
lange afstanden en de aangename ambiance van een klassieke Gran
Turismo.
AutoRai