Provincie Utrecht

toekomst stationsgebied Driebergen-Zeist

Meer zicht op toekomst stationsgebied Driebergen-Zeist

11-7-2007 -

De toekomstige inrichting en uitstraling van stationsgebied Driebergen-Zeist worden steeds duidelijker. De Stuurgroep Gebiedsontwikkeling heeft een aantal uitspraken gedaan die de koers bepalen. Zo willen zij een station dat qua vormgeving past bij de Stichtse Lustwarande en een zo smal mogelijke Hoofdstraat om omliggende landgoederen te sparen. Verder komt er een onderzoek naar de parkeerbehoefte en de mogelijkheden voor ondergronds parkeren.

De Stuurgroep heeft zich ten eerste uitgesproken over het station zelf. De perrons blijven liggen op de huidige locatie, met een marge van ongeveer 60 meter naar het oosten of het westen. Het station moet dichtbij de Hoofdstraat komen, zodat er korte loop- en rijroutes ontstaan. De oriëntatie richting Zeist en Driebergen moet gelijkwaardig zijn. De uitstraling en vormgeving van het station moeten beeldbepalend zijn en zo veel mogelijk passen bij de Stichtse Lustwarande.

Wat betreft groen en landschap benadrukt de Stuurgroep de aansluiting bij de Stichtse Lustwarande en geeft de Stuurgroep aan meer groen aan te willen brengen in bebouwd gebied. Dit kan bijvoorbeeld door het bebouwd gebied in oppervlak te verkleinen.

Hoofdstraat en bebouwing
De Hoofdstraat zal straks via een tunnel onder het spoor door lopen. Om landgoederen zoveel mogelijk te sparen, streeft de Stuurgroep naar een zo smal mogelijke oplossing.
Op het gebied van bebouwing is de Stuurgroep van mening dat de zogenaamde rode contour gehandhaafd moet blijven. Dat betekent dat de grenzen van het gebied waarin bebouwing staat, niet groter worden. Wel kan het binnen dit gebied nodig zijn om 't soort bebouwing te veranderen, zodat het geheel aansluit bij de doelstelling: een leefbaar en kwalitatief hoogwaardig stationsgebied. Bebouwing kan daarnaast dienen als kostendrager.
Hoewel de toekomstige invulling van het gebied nog niet precies bekend is, staat wel vast dat duurzaamheid hoge prioriteit krijgt.

De uitspraken van de Stuurgroep zijn richtinggevend. Dat wil zeggen dat de Stuurgroep bovenstaande punten graag wil realiseren, maar het zou kunnen dat sommige zaken bijgesteld moeten worden gedurende het project. Daarvoor moeten dan wel goede redenen zijn. Alle inbreng die uit informatie- en discussieavonden met raadsleden, statenleden, omwonenden en andere belanghebbenden naar voren is gekomen, is meegenomen in de uitspraken.

Onderzoek
De Stuurgroep wil op korte termijn onderzoek laten doen naar de (toekomstige) parkeerbehoefte, en houdt daarbij onder andere rekening met een functie als regionaal P+R station. Ook komt er een onderzoek naar de mogelijkheden voor ondergronds parkeren.

Vervolg
De uitspraken van de Stuurgroep worden verwerkt in een visie voor het stationsgebied. Deze visie zal ook weer voorgelegd worden aan belanghebbenden, omwonenden, raadsleden en statenleden. Formele inspraakmogelijkheden zijn er in de fase van de bestemmingsplannen.

Achtergrond
De herinrichting van het stationsgebied Driebergen-Zeist is nodig omdat het gebied met knelpunten kampt rondom de capaciteit van het spoor en de doorstroming van het verkeer. Er komt een uitbreiding van het spoor (vier sporen) en er komt een tunnel onderdoor voor de Hoofdstraat, zodat het spoor en deze drukke weg elkaar niet meer op dezelfde hoogte kruisen. De huidige situatie leidt namelijk tot veel vertraging en onveiligheid. Deze ingrijpende aanpassingen bieden kansen om de kwaliteit van het hele stationsgebied te verbeteren. Het is een gebied met specifieke kwaliteiten wat betreft cultuurhistorie, landschap en natuur. Daarnaast heeft het een woon- en werkfunctie.

Meer informatie vindt u op Stationsgebied Driebergen-Zeist

Meer informatie: Annemieke van Leeuwen, telefoon 030 258 3151