toekomst stationsgebied Driebergen-Zeist
Meer zicht op toekomst stationsgebied Driebergen-Zeist
11-7-2007 -
De toekomstige inrichting en uitstraling van stationsgebied
Driebergen-Zeist worden steeds duidelijker. De Stuurgroep
Gebiedsontwikkeling heeft een aantal uitspraken gedaan die de koers
bepalen. Zo willen zij een station dat qua vormgeving past bij de
Stichtse Lustwarande en een zo smal mogelijke Hoofdstraat om
omliggende landgoederen te sparen. Verder komt er een onderzoek naar
de parkeerbehoefte en de mogelijkheden voor ondergronds parkeren.
De Stuurgroep heeft zich ten eerste uitgesproken over het station
zelf. De perrons blijven liggen op de huidige locatie, met een marge
van ongeveer 60 meter naar het oosten of het westen. Het station moet
dichtbij de Hoofdstraat komen, zodat er korte loop- en rijroutes
ontstaan. De oriëntatie richting Zeist en Driebergen moet
gelijkwaardig zijn. De uitstraling en vormgeving van het station
moeten beeldbepalend zijn en zo veel mogelijk passen bij de Stichtse
Lustwarande.
Wat betreft groen en landschap benadrukt de Stuurgroep de aansluiting
bij de Stichtse Lustwarande en geeft de Stuurgroep aan meer groen aan
te willen brengen in bebouwd gebied. Dit kan bijvoorbeeld door het
bebouwd gebied in oppervlak te verkleinen.
Hoofdstraat en bebouwing
De Hoofdstraat zal straks via een tunnel onder het spoor door lopen.
Om landgoederen zoveel mogelijk te sparen, streeft de Stuurgroep naar
een zo smal mogelijke oplossing.
Op het gebied van bebouwing is de Stuurgroep van mening dat de
zogenaamde rode contour gehandhaafd moet blijven. Dat betekent dat de
grenzen van het gebied waarin bebouwing staat, niet groter worden. Wel
kan het binnen dit gebied nodig zijn om 't soort bebouwing te
veranderen, zodat het geheel aansluit bij de doelstelling: een
leefbaar en kwalitatief hoogwaardig stationsgebied. Bebouwing kan
daarnaast dienen als kostendrager.
Hoewel de toekomstige invulling van het gebied nog niet precies bekend
is, staat wel vast dat duurzaamheid hoge prioriteit krijgt.
De uitspraken van de Stuurgroep zijn richtinggevend. Dat wil zeggen
dat de Stuurgroep bovenstaande punten graag wil realiseren, maar het
zou kunnen dat sommige zaken bijgesteld moeten worden gedurende het
project. Daarvoor moeten dan wel goede redenen zijn.
Alle inbreng die uit informatie- en discussieavonden met raadsleden,
statenleden, omwonenden en andere belanghebbenden naar voren is
gekomen, is meegenomen in de uitspraken.
Onderzoek
De Stuurgroep wil op korte termijn onderzoek laten doen naar de
(toekomstige) parkeerbehoefte, en houdt daarbij onder andere rekening
met een functie als regionaal P+R station. Ook komt er een onderzoek
naar de mogelijkheden voor ondergronds parkeren.
Vervolg
De uitspraken van de Stuurgroep worden verwerkt in een visie voor het
stationsgebied. Deze visie zal ook weer voorgelegd worden aan
belanghebbenden, omwonenden, raadsleden en statenleden. Formele
inspraakmogelijkheden zijn er in de fase van de bestemmingsplannen.
Achtergrond
De herinrichting van het stationsgebied Driebergen-Zeist is nodig
omdat het gebied met knelpunten kampt rondom de capaciteit van het
spoor en de doorstroming van het verkeer. Er komt een uitbreiding van
het spoor (vier sporen) en er komt een tunnel onderdoor voor de
Hoofdstraat, zodat het spoor en deze drukke weg elkaar niet meer op
dezelfde hoogte kruisen. De huidige situatie leidt namelijk tot veel
vertraging en onveiligheid. Deze ingrijpende aanpassingen bieden
kansen om de kwaliteit van het hele stationsgebied te verbeteren. Het
is een gebied met specifieke kwaliteiten wat betreft cultuurhistorie,
landschap en natuur. Daarnaast heeft het een woon- en werkfunctie.
Meer informatie vindt u op Stationsgebied Driebergen-Zeist
Meer informatie: Annemieke van Leeuwen, telefoon 030 258 3151
Provincie Utrecht