Gemeente Hengelo

Hengelo maakt nieuw parkeerbeleid

Een gratis bewaakte fietsenstalling in de binnenstad, betaald parkeren in gebieden rondom het centrum en nieuwe parkeertarieven. Het zijn plannen die in de nieuwe nota Autoparkeren 2007-2011 staan. Het college heeft de nieuwe nota vrijgegeven voor inspraak. De parkeernota wordt naar verwachting eind dit jaar door de gemeenteraad vastgesteld.

In de nieuwe parkeernota staan belangrijke punten. Bezoekers worden gestimuleerd het openbaar vervoer of de fiets te nemen. Ook mag het aantal parkeerplaatsen binnen de centrumring niet toenemen, behalve bij toename van winkels of woningen. Vervallen parkeerplaatsen worden wel vervangen.

Doelen van het parkeerbeleid


* Bewoners, bezoekers van bewoners en ondernemers en werknemers parkeren op de gewenste plaatsen. Er wordt gestreefd naar geconcentreerde grote parkeerlocaties, dubbel ruimtegebruik en achteraf betalen;

* Oplossingen bieden voor huidige en toekomstige parkeer- en bereikbaarheidsproblemen;

* Vooral voor de categorie bewoners wordt gestreefd naar een betaalbare en eerlijke verdeling van schaarse beschikbare parkeerruimte;

* Automobiliteit wordt beter geleid en de groei van autogebruik in het centrum wordt verminderd.

Nieuwe parkeergarages

Er komt uitbreiding van parkeercapaciteit door de bouw van twee nieuwe parkeergarages: een in het binnenstadsproject Lange Wemen en een bij het World Trade Centre.

Betaald parkeren uitbreiden

Er wordt in de nota gekozen voor betaald parkeren in het schilgebied rond het centrum. Betaald parkeren krijgt van de gemeente de voorkeur boven een vergunninghoudersysteem of parkeerschijfzone. Betaald parkeren wordt alleen ingevoerd als een meerderheid van de bewoners in de betreffende deelgebieden het ermee eens is, met uitzondering van de blauwe zones en de omgeving van het ROC. Voor belanghebbenden, zoals bewoners, komen er betaalbare parkeervergunningen. Bezoekers van bewoners betalen een laag tarief.

Het betaald parkeren wordt verlengd van 18.00 naar 22.00 uur in gebieden met ook s avonds grote parkeerdruk, zoals rondom het toekomstige ROC van Twente, aan het Burgemeester Jansenplein en in de Langestraat, de Beursstraat en de Enschedesestraat. Omdat het gebied waar betaald geparkeerd wordt, wordt uitgebreid, komen er extra controleurs.

In 2008 wordt het tarief voor de ontheffingen in de blauwe zones in de binnenstad en in de schil rond de binnenstad 75 euro per ontheffing. Bewoners van de binnenstad die niet in de blauwe zone wonen en dus een vergunning nodig hebben, blijven het huidige tarief van 123 euro betalen. Zakelijke vergunninghouders en dagparkeerders mogen niet meer op de beste en duurste parkeerplaatsen in de binnenstad parkeren. Deze plaatsen zijn bestemd voor bezoekers van de binnenstad.

Parkeerdruk spreiden

De gemeente probeert de parkeerdruk meer te spreiden, de doorstroming van parkeerders te bevorderen, het gebruik van de drie parkeergarages te stimuleren en het zoekverkeer te verminderen. Voor de beste parkeerlocaties wordt meer geld gevraagd; 1,70 euro per uur. De andere plekken kosten 1,40 euro en 1,10 euro. Het merendeel van de betaalde parkeerplaatsen in Hengelo wordt goedkoper (1,10 euro). De gemeente streeft in de toekomst naar een parkeerverwijssysteem in de stad dat aangeeft waar er vrije parkeerplaatsen te vinden zijn.

Op de fiets of met het OV

De gemeente wil in de binnenstad een gratis bewaakte fietsenstalling aanleggen. Er zijn twee geschikte locaties genoemd: in ontwikkelingsgebieden Lambertushof of Lange Wemen. Tijdelijk komt er vanaf dit jaar al een gratis stalling, maar naar verwachting wordt in 2009 begonnen met de voorbereidingen voor een definitieve stalling.

De gemeente werkt aan locaties aan de randen van de stad dichtbij OV-knooppunten waar gratis parkeerplaatsen aangelegd worden. De parkeerplaatsen moeten goed bereikbaar zijn door het openbaar vervoer. In 2010 wordt dit plan uitgewerkt.

Inspraak en planning

Vanwege de binnenkort startende vakantieperiode zal de nota Autoparkeren na behandeling in het college pas na de zomer worden vrijgegeven voor inspraak. De reactietermijn hiervoor is zes weken. In die periode worden ook de inloopavonden gehouden. Dit wordt waarschijnlijk de tweede helft van september. De aankondiging hiervan volgt via de gemeentelijke advertentie en deze website Na de termijn van zes weken na publicatie worden alle reacties verzameld en verwerkt in een zogenoemde reactienotitie. Het college van B en W behandelt opnieuw de eventueel aangepaste nota Autoparkeren samen met de reactienotitie. Daarna volgt in het najaar 2007 behandeling in de commissie Fysiek en als laatste vaststelling van de definitieve nota Autoparkeren 2007-2011 door de gemeenteraad eind dit jaar.

Na vaststelling door de raad start de gemeente als eerste met de uitvoering van de maatregelen in de omgeving van de nieuwbouw van ROC van Twente in Hart van Zuid. De gemeenteraad heeft in het verleden al aangegeven dat dit gebied prioriteit heeft.