Gemeente Hengelo
Hengelo maakt nieuw parkeerbeleid
Een gratis bewaakte fietsenstalling in de binnenstad, betaald parkeren
in gebieden rondom het centrum en nieuwe parkeertarieven. Het zijn
plannen die in de nieuwe nota Autoparkeren 2007-2011 staan. Het
college heeft de nieuwe nota vrijgegeven voor inspraak. De parkeernota
wordt naar verwachting eind dit jaar door de gemeenteraad vastgesteld.
In de nieuwe parkeernota staan belangrijke punten. Bezoekers worden
gestimuleerd het openbaar vervoer of de fiets te nemen. Ook mag het
aantal parkeerplaatsen binnen de centrumring niet toenemen, behalve
bij toename van winkels of woningen. Vervallen parkeerplaatsen worden
wel vervangen.
Doelen van het parkeerbeleid
* Bewoners, bezoekers van bewoners en ondernemers en werknemers
parkeren op de gewenste plaatsen. Er wordt gestreefd naar
geconcentreerde grote parkeerlocaties, dubbel ruimtegebruik en
achteraf betalen;
* Oplossingen bieden voor huidige en toekomstige parkeer- en
bereikbaarheidsproblemen;
* Vooral voor de categorie bewoners wordt gestreefd naar een
betaalbare en eerlijke verdeling van schaarse beschikbare
parkeerruimte;
* Automobiliteit wordt beter geleid en de groei van autogebruik in
het centrum wordt verminderd.
Nieuwe parkeergarages
Er komt uitbreiding van parkeercapaciteit door de bouw van twee nieuwe
parkeergarages: een in het binnenstadsproject Lange Wemen en een bij
het World Trade Centre.
Betaald parkeren uitbreiden
Er wordt in de nota gekozen voor betaald parkeren in het schilgebied
rond het centrum. Betaald parkeren krijgt van de gemeente de voorkeur
boven een vergunninghoudersysteem of parkeerschijfzone. Betaald
parkeren wordt alleen ingevoerd als een meerderheid van de bewoners in
de betreffende deelgebieden het ermee eens is, met uitzondering van de
blauwe zones en de omgeving van het ROC. Voor belanghebbenden, zoals
bewoners, komen er betaalbare parkeervergunningen. Bezoekers van
bewoners betalen een laag tarief.
Het betaald parkeren wordt verlengd van 18.00 naar 22.00 uur in
gebieden met ook s avonds grote parkeerdruk, zoals rondom het
toekomstige ROC van Twente, aan het Burgemeester Jansenplein en in de
Langestraat, de Beursstraat en de Enschedesestraat. Omdat het gebied
waar betaald geparkeerd wordt, wordt uitgebreid, komen er extra
controleurs.
In 2008 wordt het tarief voor de ontheffingen in de blauwe zones in de
binnenstad en in de schil rond de binnenstad 75 euro per ontheffing.
Bewoners van de binnenstad die niet in de blauwe zone wonen en dus een
vergunning nodig hebben, blijven het huidige tarief van 123 euro
betalen. Zakelijke vergunninghouders en dagparkeerders mogen niet meer
op de beste en duurste parkeerplaatsen in de binnenstad parkeren. Deze
plaatsen zijn bestemd voor bezoekers van de binnenstad.
Parkeerdruk spreiden
De gemeente probeert de parkeerdruk meer te spreiden, de doorstroming
van parkeerders te bevorderen, het gebruik van de drie parkeergarages
te stimuleren en het zoekverkeer te verminderen. Voor de beste
parkeerlocaties wordt meer geld gevraagd; 1,70 euro per uur. De andere
plekken kosten 1,40 euro en 1,10 euro. Het merendeel van de betaalde
parkeerplaatsen in Hengelo wordt goedkoper (1,10 euro). De gemeente
streeft in de toekomst naar een parkeerverwijssysteem in de stad dat
aangeeft waar er vrije parkeerplaatsen te vinden zijn.
Op de fiets of met het OV
De gemeente wil in de binnenstad een gratis bewaakte fietsenstalling
aanleggen. Er zijn twee geschikte locaties genoemd: in
ontwikkelingsgebieden Lambertushof of Lange Wemen. Tijdelijk komt er
vanaf dit jaar al een gratis stalling, maar naar verwachting wordt in
2009 begonnen met de voorbereidingen voor een definitieve stalling.
De gemeente werkt aan locaties aan de randen van de stad dichtbij
OV-knooppunten waar gratis parkeerplaatsen aangelegd worden. De
parkeerplaatsen moeten goed bereikbaar zijn door het openbaar vervoer.
In 2010 wordt dit plan uitgewerkt.
Inspraak en planning
Vanwege de binnenkort startende vakantieperiode zal de nota
Autoparkeren na behandeling in het college pas na de zomer worden
vrijgegeven voor inspraak. De reactietermijn hiervoor is zes weken. In
die periode worden ook de inloopavonden gehouden. Dit wordt
waarschijnlijk de tweede helft van september. De aankondiging hiervan
volgt via de gemeentelijke advertentie en deze website Na de termijn
van zes weken na publicatie worden alle reacties verzameld en verwerkt
in een zogenoemde reactienotitie. Het college van B en W behandelt
opnieuw de eventueel aangepaste nota Autoparkeren samen met de
reactienotitie. Daarna volgt in het najaar 2007 behandeling in de
commissie Fysiek en als laatste vaststelling van de definitieve nota
Autoparkeren 2007-2011 door de gemeenteraad eind dit jaar.
Na vaststelling door de raad start de gemeente als eerste met de
uitvoering van de maatregelen in de omgeving van de nieuwbouw van ROC
van Twente in Hart van Zuid. De gemeenteraad heeft in het verleden al
aangegeven dat dit gebied prioriteit heeft.