Holland Financial Centre komt met tien aanbevelingen

11/07/2007 12:39



Robeco Groep



Den Haag, 10 juli 2007. Met de overhandiging van het rapport "Towards a strong, open and internationally competitive financial centre" door voorzitter Arthur Docters van Leeuwen aan minister Wouter Bos van Financiën is het Holland Financial Centre (HFC) van start gegaan. De belangrijke partijen in de Nederlandse financiële dienstverlening nemen aan dit initiatief deel. Doel van HFC is om Nederland verder te ontwikkelen tot een internationaal aantrekkelijk en sterk financieel centrum. Onder meer op het gebied van pensioenen heeft Nederland veel te bieden. Door bundeling van krachten kan in internationaal opzicht de concurrentiekracht van de bedrijfstak verder worden versterkt. Enkele quick wins waarvan de meeste niet of minder controversieel zijn en relatief eenvoudig implementeerbaar zijn, kunnen Nederland snel aantrekkelijker maken. Uit een grotere groep van vijftig, zijn er nu tien als eerste prioriteit aangemerkt. De aanbevelingen zijn op het gebied van vennootschapsrecht, toegang tot kapitaalmarkten en fiscaliteit.

Deelnemers Holland Financial Centre:

Autoriteit Financiële Markten, Ministerie van Financiën, De Brauw Blackstone Westbroek, Robeco, NYSE Euronext, ING, Aegon, Rabobank Nederland, KAS BANK, Monitoring Commissie, ABN AMRO, Fortis, DNB, ABP, Shell Asset Management Company, KPMG, Loyens & Loeff, NautaDutilh, Gemeente Amsterdam, Deloitte, IMC, Eureko, Van der Moolen, PGGM, Mn Services, Philips Pensioenfonds, Allen & Overy, Delta Lloyd, Optiver, SNS Reaal, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Stibbe, Price WaterhouseCoopers, Ernst & Young, Cordares, Pensioenfonds Unilever Progress, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Justitie.

Website www.hollandfinancialcentre.nl

Bijlage bij het persbericht van Holland Financial Centre
1. Meer flexibiliteit in het toewijzen van stem- en dividend recht Het Nederlands vennootschapsrecht voor beursgenoteerde fondsen is veel restrictiever op het gebied van stem- en dividendrecht dan dat van andere landen. Het vennootschapsrecht gaat binnenkort meer mogelijkheden bieden voor BV's. Dezelfde flexibiliteit zou ook voor NV's moeten gaan gelden.

2. Officiële taal
Het moet mogelijk worden gemaakt dat officiële documenten en communicatie met aandeelhouders uitsluitend worden gedaan in een taal die gebruikelijk is in internationale markten. In het bijzonder voor die bedrijven, die hun activiteiten en hun aandeelhouders buiten Nederland hebben kan de vertalingsplicht naar het Nederlands een last betekenen die niemand ten goede komt.

3. Aandeelhoudersidentificatie
Het is niet eenvoudig voor Nederlandse beursgenoteerde bedrijven om te weten te komen wie hun aandeelhouders zijn. Aandeelhouders staan geregistreerd bij intermediairs zoals banken en handelaren en niet bij het beursgenoteerde fonds zelf. Intermediairs die bij Euroclear zijn aangesloten zouden direct op verzoek van de onderneming de namen bekend moeten maken van aandeelhouders, met een opt-out mogelijkheid om privacyredenen. Intermediairs die stemrecht uitoefenen voor hun klanten moeten de namen van hun klanten bekend maken, op straffe van het verliezen van hun stemrechten.

4. One-tier board
Toezicht op het bestuur gebeurt naar Nederlands vennootschapsrecht door een Raad van Commissarissen. In de meeste andere landen kent men een bestuur bestaande uit zowel executives als non-executives. Het is mogelijk om ook non-executives aan het bestuur toe te voegen, maar taken en bevoegdheden zijn dan niet duidelijk geregeld. Er blijven onzekerheden voor bedrijven en investeerders over de rechtspositie van de verschillende soorten bestuursleden. Het vennootschapsrecht zou de taken en verantwoordelijkheden van non-excutives in een enkel bestuur beter moeten uitwerken.

5. UCITS-vergunning voor professionele beleggingsfondsen
De AFM verleent op het ogenblik geen UCITS-vergunning aan beleggingsfondsen die uitsluitend voor professionele partijen zijn bestemd. Toezichthouders in Luxemburg en Ierland doen dat echter wel. De vergunningverlening is nodig om buitenlandse deelname toe te staan in poolingstructuren in Nederland. Deze structuren gaan nu nog naar Luxemburg en Ierland.

6. Verlichting van vereisten bij wijziging van de voorwaarden van beleggingsfondsen De aanpassing van de voorwaarden van een beleggingsfonds vereist een besluit van de aandeelhoudersvergadering. Vaak kunnen deze wijzigingsbesluiten door de directie worden genomen. In dat geval is het de eis om twee keer te adverteren, zowel bij het voorstel als bij het aannemen overbodig. Eén advertentie is voldoende, waarna adverteerders drie maanden de tijd hebben om eventueel het fonds te verlaten voordat de nieuwe voorwaarden van kracht zijn.

7. Beperkingen voor financiële instellingen van buiten de EU met voldoende toezicht Het is niet eenvoudig voor financiële instellingen van buiten de EU om direct toegang tot de Nederlandse kapitaalmarkten te krijgen Vergunningen zijn verkrijgbaar voor die instellingen die door het ministerie van Financiën worden beschouwd onder adequaat toezicht te staan. Het aantal landen is echter nog beperkt. Zelfs als de vergunning wordt verleend, dan worden aanvullende eisen gesteld die Nederland minder attractief maken voor deze niet-EU-instellingen. Deze aanvullende eisen zouden tot een absoluut minimum moeten worden beperkt en zo nodig afgeschaft.

8. Dividendbelasting
De dividendbelasting geeft problemen voor buitenlandse investeerders, vooral uit landen die geen belastingverdrag met Nederland hebben en die daarom de belasting niet kunnen aftrekken. Deze aftrekmogelijkheid zou moeten worden gefaciliteerd. Pensioenfondsen uit Nederland en de rest van de EU zouden in het geheel moeten worden uitgezonderd.

9. BTW op management fee
De management fee voor de fondsbeheerder en andere leveranciers van diensten aan gemeenschappelijke beleggingsfondsen en pooling-vehicles zijn aan BTW onderhevig. Landen die directe concurrenten zijn van de Nederlandse beleggingsbedrijfstak kennen dit niet en dat maakt Nederland minder competitief voor beleggingsfondsen. BTW op de management fee en op andere diensten aan gemeenschappelijke beleggingsfondsen en pooling-vehicles zou moeten worden afgeschaft.

10. Fiscale transparantie
De huidige eisen voor fiscale transparantie van beleggingsfondsen houden in dat de verschuiving van een deelneming in een dergelijk fonds de toestemming van alle deelnemers in het fonds verlangt. In andere landen is dit niet vereist en het wordt als een zware last beschouwd. Het vereiste van toestemming van alle andere deelnemers kan worden vervangen door een check-the-box variant.





http://www.hollandfinancialcentre.nl