Ingezonden persbericht


Uitgangspunten festival FRANJE

Festival voor vrije geesten
FRANJE is er voor kunstenaars van alle disciplines die zelf de verantwoordelijkheid nemen om hun werk aan publiek te tonen. FRANJE toont producties waarin nieuwe dingen uitgeprobeerd worden, producties waarin de samenwerking tussen verschillende disciplines gezocht wordt, producties in een testfase, producties van de vrije geesten, conservatieve producties, controversiële producties.

Festival voor eigen initiatief
FRANJE selecteert niet. Niet op kwaliteit, niet op opleidingsniveau, niet op discipline, niet op een thema. Iedereen die iets wil laten zien kan zich aanmelden en krijgt, voor zover de beschikbare locaties dat toestaan, een plek om dat te tonen. FRANJE regelt de locaties en de publiciteit, de rest is aan de maker. Makers spelen op hun eigen voorwaarden, en zijn zelf verantwoordelijk voor techniek en publiek, bepalen zelf of ze entree heffen of niet. Het publiek bepaalt wie succesvol blijkt en wie niet.

Festival voor real-time kunst
FRANJE is een festival voor kunst die de tijdelijke dimensie benut: theater, film, performance, muziek etcetera.

Festival voor ontmoeting
FRANJE is een festival waar lokaal en internationaal elkaar ontmoeten, een plek waar kunstdisciplines vermengen, kunstenaars elkaar kunnen inspireren, en publiek en programmeurs een kijkje kunnen nemen in de kunstkeuken van de toekomst.

Festival voor Amersfoort
FRANJE vult alle kieren en gaten in de stad, biedt lokale makers een podium om hun kunsten te tonen, en laat het Amersfoortse publiek op een laagdrempelige manier kennis maken met het werk van kunstenaars uit alle disciplines, lokaal en internationaal.

FRANJE's visie
FRANJE ziet kunst als essentieel middel om onze cultuur vorm te geven, over te dragen en continue te vernieuwen. Dit gebeurt door de verrichtingen van individuele kunstenaars die de noodzaak voelen het leven te ondervragen. Al doende geven zij uiting aan de tijdgeest, doen onderzoek naar normen en waarden, en geven zo (mede) gestalte aan een veranderende maatschappij.

FRANJE formuleert een antwoord op globalisering. Vervagende grenzen en innovatie op het gebied van communicatie en transport leiden ertoe dat de natiestaat aan belang inboet bij het definieren van culturele identiteit. FRANJE positioneert zich daarom nadrukkelijk als lokaal festival in een globale context, en onderkent daarmee het tijdsgewricht dat vraagt om sterke lokale initiatieven en tegelijk een open houding verlangt jegens andere culturen.

FRANJE huldigt cultureel ondernemerschap, wat tot uiting komt in de rechtsvorm van een aandeelhoudersmaatschappij. Het festival vaart op de energie die alle deelnemers en medewerkers erin steken en kiest vormen waarin iedereen de beloning voor die energie zelf kan invullen. Voor makers houdt dit in dat ze zelf hun speelcondities bepalen en zelf hun eventuele entree heffen. Hun winst kan echter ook zitten in de confrontatie van het werk met het publiek, de uitwisseling van ideeën met andere makers of contacten die kunnen worden gelegd met programmeurs van andere festivals, theaters etcetera. Voor de organisatie houdt dit in dat het festival wordt georganiseerd zonder directe overheidssubsidie, maar door uitgifte van aandelen aan partijen die op die manier participeren in het idee. Uit deze opbrengsten worden de minimale randvoorwaarden voor het festival bekostigd. De winst voor aandeelhouders wordt niet in valuta uitgekeerd maar in natura: in de vorm van een podium, een vrijkaartje, en meer abstract als bijdrage tot nut van het algemeen, en van de kunst in het bijzonder. Kortom, de financier krijgt cultureel rendement!