Nieuwe Opel Agila: sympathiek, dynamisch, flexibel
(7/11/2007)
Met vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen is de nieuwe Opel
Agila niet alleen even praktisch als zijn voorganger, waarvan meer dan
440.000 exemplaren een eigenaar vonden, maar ook veel dynamischer
ontworpen. De kleine, veelzijdige Opel wordt aan het publiek
voorgesteld op de IAA in Frankfurt (13 â 23 september 2007) en
verschijnt in de lente van 2008 in de showrooms.
Hij verrast met evenwichtige proporties, zachte rondingen en opvallend
gelijnde flanken. De passagiers zitten nog steeds hoog en recht maar
de daklijn is verlaagd en loopt nu in een vloeiende boog af naar
achter toe. Dat draagt bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van
0,35, een relatief bescheiden waarde voor een auto met deze
afmetingen. De stadsauto is twintig centimeter langer en zes
centimeter breder dan zijn voorganger, maar zeven centimeter lager.
De afmetingen van de nieuwe Agila in een oogopslag:
Lengte
3.740 mm
Breedte
1.680 mm
Hoogte
1.590 mm
Wielbasis
2.350 mm
Spoorbreedte voor/achter
1.470 / 1.480 mm
Draaicirkel
9,6 m
De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn
ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die
verwijzen naar de nieuwe Corsa, bekijkt de Agila de wereld door grote
ogen. Ook de spits toelopende voor- en achterbumpers zijn typische
designelementen van Opel, net als de vouw in de motorkap. De
achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details. De
positie van de smalle, verticale lichtblokken, die worden
geaccentueerd door de sferische achterlichten, stelde de designers in
staat om te zorgen voor een grote, gemakkelijk toegankelijke
bagageruimte.
Hetzelfde geldt voor het interieur: de saaie tijden zijn definitief
voorbij. Een brede reeks frisse kleuren en moderne stijlelementen
creëren een sfeer die verder wordt versterkt door de ruime
hoeveelheid hoofdruimte. De hoge zitting van de veelzijdige vijfzitter
garandeert een uitstekend zicht rondom terwijl de hoog geplaatste
versnellingspook en het in de hoogte verstelbare, multifunctionele
stuurwiel (vanaf Enjoy) een gemakkelijke bediening verzekeren. De
toerenteller kreeg een afzonderlijke plaats op het dashboard (vanaf
Enjoy). Alle andere gegevens worden weergegeven op grote, duidelijke
ronde instrumenten.
Zoals het een stadsauto betaamt, biedt hij tal van opbergvakken en
-boxen waar de passagiers al hun spullen in kwijt kunnen. Maar het
zijn niet alleen de essentiële dingen die een plaats vinden in de
nieuwe Agila. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, kan de nieuwe
stadsauto van Opel prat gaan op een verrassend grote bagageruimte. In
de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter tot aan de
bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een kinderwagen. Met
één draai aan de handgreep is de rugleuning van de achterbank neer
te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot een indrukwekkende
1.050 liter, een topwaarde in dit segment. Voor nog meer
veelzijdigheid is de zitting en de rug van de achterbank in twee delen
(60:40) neer te klappen (vanaf Enjoy).
Alle Agila-modellen hebben een uitgebreide standaarduitrusting,
inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, frontale en zijairbags
voor bestuurder en voorpassagier, een uitschakelbare passagiersairbag
en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes. En doordat de Agila
standaard over vijf deuren beschikt, kunnen de kleintjes snel en
veilig in de kinderzitjes worden geplaatst. De Agila beschikt vanaf
het basismodel over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een
in de hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, een
ruitenwisser met intervalstand voor de achterruit en een achterklep
die met een druk op de knop automatisch opent. Het model Enjoy doet
daar zelfs nog meer standaardvoorzieningen bij.
Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze
worden aangeleverd door partner Suzuki en delen dezelfde architectuur:
een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende
nokkenassen.
De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De
vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk en haalt een top van 160
km/uur1. De 1,2-liter viercilinder produceert 63 kW/86 pk, sprint in
minder dan 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een top van 174
km/uur (waarden voor de versie met handgeschakelde
vijfversnellingsbak). Deze motor is op Enjoy nu ook aan een optionele
viertrapsautomaat te koppelen, een uitermate aantrekkelijk alternatief
voor wie vaak in de stad rijdt.
De Agila nog wendbaarder maken, dat was de opdracht voor de
chassisontwikkelaars. De nieuwe, dynamische look wordt ook
weerspiegeld in de reacties van de auto. De wielophanging van de
Agila, die bestaat uit triangels en McPherson-veerpoten vooraan en een
torsieas achteraan, zorgt voor heel wat rijplezier. De elektronische
stabiliteitsregeling (ESP) is tevens optioneel verkrijgbaar op de
Agila.
1 Alle prestatie- en verbruiksgegevens zijn voorlopig.
Nieuwe Opel Agila gemaakt voor jonge en jeugdige mensen
* Doelgroep: jonge en jeugdige mensen met een actieve levensstijl
* Groeimarkt: verkoopstijging verwacht in segment van stadsautoâs
* Succesverhaal: meer dan 440.000 exemplaren van eerste generatie
Agila verkocht in Europa
âJonge en jeugdige vrouwen zijn voor Opel de voornaamste doelgroep
voor de nieuwe Agila. Deze moderne stadsauto past perfect bij het
stadsleven en combineert compacte afmetingen met een stijlvolle
carrosserie, een hoge mate van functionaliteit en een hoop
rijplezier."
Alain Visser, Executive Director European Marketing Opel
In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft Opels jongste
creatie vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen. En met zijn grote
en veelzijdige bagageruimte biedt hij heel wat praktische
mogelijkheden, wat in combinatie met de compacte afmetingen zorgt voor
een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding.
Het sleutelwoord om de levensstijl van de moderne, actieve vrouw te
beschrijven is âevenwicht'. Werk, fitness, winkelen, vrienden
ontmoeten of gewoon van A naar B rijden. Een auto maakt alles een stuk
eenvoudiger. Zeker als die even flexibel is als zijn eigenares. De
nieuwe Opel Agila voldoet aan al deze eisen. Het resultaat is een
stijlvolle stadsauto, een minivolume, die compact en wendbaar is om
gemakkelijk op kleine plaatsjes te parkeren, maar tegelijk een
interieur biedt dat ruim genoeg is voor een uit de kluiten gewassen
sport- of hobbyuitrusting. Hij biedt bovendien genoeg zitplaatsen om
gezin en vrienden een hoogstaand comfort te verzekeren. Mannen,
vrouwen en kinderen zullen ongeacht hun leeftijd onder de indruk zijn
van de gemakkelijke instap. Aan boord zijn standaard
bevestigingspunten voor ISOFIX-zitjes voor jonge kinderen.
In 2006 kochten ongeveer 1,1 miljoen klanten in West- en Midden-Europa
een stadsauto. De Agila nam daarvan 6,6 procent voor zijn rekening.
Marktonderzoekers voorspellen vanaf 2008 een sterke groei in dit
segment en schatten dat de jaarlijkse verkoop stijgt tot 1,3 miljoen
exemplaren in West- en Midden-Europa. Die groeivoorspelling wordt
ondersteund door twee factoren: ten eerste de komst van nieuwe,
aantrekkelijke modellen in 2008, zoals de tweede Agila-generatie. En
ten tweede het feit dat de afmetingen van stadsautoâs nu erg in de
buurt komen van auto's in het op één na grootste segment, dat van de
supermini.
Het grootste potentieel heeft de moderne stadsauto in Zuid-Europa,
waar de eerste generatie van de Agila de meeste fans kende. Italië
was veruit de grootste Agila-markt met een marktaandeel van 57
procent, gevolgd door Duitsland met 23 procent. Sinds de lancering in
2000 werden in heel Europa meer dan 440.000 Agilaâs verkocht.
Design: Opvallende charme, binnen en buiten
* Sympathiek: stoere voorpartij met grote koplampen
* Vloeiend: afgeronde lijnen voor een natuurlijke charme
* Vrolijk: frisse interieurkleuren
âMet zijn vrij ondeugende uiterlijk past de nieuwe Agila perfect in
het huidige gamma van Opel. Zijn grote, vriendelijke ogen en
glimlachende grille zullen heel wat harten stelen.â
Uwe Müller, designer Agila
De Agila is altijd al een praktische auto geweest. âMaar voor de
tweede Agila-generatie is de lat nog hoger gelegd: we wilden onze
kleinste auto veel meer charme geven zonder zijn functionele karakter
aan te tasten,â aldus Chief Designer Uwe Müller over de ontwerpfase
van de nieuwe Agila.
De ontwerpers zijn in hun opzet geslaagd! De nieuwe Agila pakt uit met
evenwichtige proporties, zachte rondingen en een opvallende raamlijn.
De passagiers zitten nog steeds hoog en recht maar de daklijn is
verlaagd en loopt nu in een vloeiende boog af naar achter toe. Dat
draagt bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35, een relatief
bescheiden waarde voor een auto van 3,74 meter lang.
De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn
ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die naar
de nieuwe Corsa verwijzen, bekijkt de Agila de wereld met grote ogen.
Andere typisch designelementen van Opel zijn de lepelvormige
afwerking rond de mistkoplampen en de spits toelopende voor- en
achterbumpers. De voorbumper wordt bovendien benadrukt door de
typische vouw in de motorkap.
Een ronde uitsparing toont trots het grote Opel-logo en dient tevens
als een organische overgang tussen het opvallende, glimlachende
verchroomde radiatorrooster en de motorkap.
De achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details. De
positie van de smalle, verticale lichtblokken, die worden
geaccentueerd door de sferische achterlichten, stelde de designers in
staat om te zorgen voor een grote, gemakkelijk te laden kofferruimte.
De nieuwe Agila blikt tevens vooruit op stijlelementen die een grotere
rol zullen gaan spelen in de styling van toekomstige Opel-modellen.
Voorbeelden zijn de dynamische lijn die zich onder de gordellijn
uitstrekt van de voorste wielkasten tot de achterzijde en de
zorgvuldig vormgegeven onderste rand van de flanken. De rood getinte
dashboardverlichting maakte haar opwachting in de wereldpremière van
de alom geprezen Opel GTC Coupé conceptcar die in maart 2007 is
voorgesteld op de Autosalon van Genève.
Hetzelfde geldt voor het interieur: de saaie tijden zijn definitief
voorbij. âEen brede waaier frisse kleuren en moderne stijlelementen
creëren een sfeer die nog wordt versterkt door de gulle hoofdruimte,â
aldus interieurdesigner Belinda Müller. Grijs op grijs is passé. De
middenconsole, het dashboard en de bekleding in vrolijke kleuraccenten
zoals oranje of blauw creëren een aangename sfeer aan boord (vanaf
Enjoy).
(meer hierover vindt u in het hoofdstuk Leven aan boord).
Ook de stijl en de afwerking van de materialen maken een grote sprong
voorwaarts. De hoge zitting van de veelzijdige vijfzitter garandeert
een uitstekend zicht rondom terwijl de hoog geplaatste
versnellingspook en het in de hoogte verstelbare, multifunctionele
stuur (Enjoy) een gemakkelijke bediening verzekeren. De toerenteller
kreeg een afzonderlijke plaats op het instrumentenbord (Enjoy). Alle
andere gegevens worden weergegeven op opvallende, grote, ronde
instrumenten.
Het leven aan boord: de beste omstandigheden voor de stadsjungle
* Alles bij de hand: tal van praktische opbergvakken
* Alles netjes opgeborgen: grote en praktische bagageruimte
* Alles aan boord: uitgebreide standaarduitrusting
âHij oogt mooi en charmant. De nieuwe kleine Opel Agila is ook erg
praktisch dankzij zijn veelzijdige functionaliteit en zijn uitgebreide
uitrusting.â
Sara Nicholson, Opel European Marketing Manager
Alles wat een vrouw nodig heeft om te overleven in de stadsjungle (en
meer), vindt men in haar handtas. De handtas zelf is vaak een
modestatement. En daar houden de gelijkenissen met de nieuwe Opel
Agila niet op want als stadsauto biedt hij ook tal van opbergvakken en
-boxen.
Opbergvakken voor kleine (en minder kleine) noodzakelijke voorwerpen
voor de dagelijkse ritten:
* een groot gesloten opbergvak boven het instrumentenbord met
munthouder en ruimte voor maximaal drie cdâs;
* een vak op de rugleuning van de passagiersstoel (Enjoy);
* het ruime handschoenkastje;
* de vakken in de voordeuren, die ook een wegenatlas of plastic
literfles kunnen bevatten;
* een klein vakje onder het bedieningspaneel van de airconditioning
voor een portefeuille, gsm, enz.
* een beker- en fleshouder in de middenconsole (ook geschikt voor
plastic flessen van 1,5 l);
* een extra opbergvak onder de vloer van de bagageruimte met
speciale secties voor een waarschuwingsdriehoek, een EHBO-kit,
enz. (Enjoy);
* een zonnebrilhouder aan bestuurderszijde (Enjoy).
Maar het zijn niet alleen de essentiële voorwerpen die een plaats
vinden in de Agila. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, kan de
nieuwe stadsauto van Opel prat gaan op een verrassend grote
bagageruimte. In de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter
tot aan de bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een
kinderwagen. Met één draai aan de handgreep is de rugleuning van de
achterbank neer te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot een
indrukwekkende 1.050 liter, een topwaarde in dit segment. Door de
achterbank neer te klappen (voor Enjoy in twee delen: 60:40) creëert
men een volledig vlakke laadvloer.
Het basismodel, de Agila Essentia, beschikt reeds over een uitgebreide
standaarduitrusting, inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals ABS,
frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier. De
buitenste zitplaatsen achter zijn uitgerust met
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en doordat de Agila
standaard vijf deuren telt, kunnen jonge kinderen snel en veilig in de
kinderzitjes worden geplaatst. De Agila beschikt vanaf het basismodel
ook over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in de
hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, een ruitenwisser
met intervalstand voor de achterruit en een kofferdeksel die met een
druk op de knop automatisch opent.
âAll-inclusiveâ is het sleutelwoord van de Agila Enjoy, die nog meer
standaardvoorzieningen biedt, zoals:
* centrale vergrendeling met afstandsbediening;
* airconditioning;
* boordcomputer;
* toerenteller;
* elektrisch verwarmbare buitenspiegels;
* elektrisch bedienbare ramen vóór;
* in de hoogte verstelbaar stuurwiel;
* mistlampen vóór;
* radio/cd-/mp3-speler;
* radiobediening op het stuurwiel;
* in twee delen (60:40) neerklapbare achterbank en rugleuning om een
volledig vlakke laadvloer te verkrijgen;
* 15-inch velgen.
Motoren en chassis: een grote stap voorwaarts
* Levendig: benzinemotoren met 1,0 en 1,2 liter cilinderinhoud
* Comfortabel: nieuwe viertrapsautomaat voor 1,2-liter
benzinemotoren
âDe nieuwe Agila staat in alle situaties zijn mannetje en het wendbare
chassis en de levendige en zuinige motoren met hun beperkte
CO -uitstoot, bieden heel wat rijplezier.â
Hans Demant, Opel Managing Director
Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze
zijn ontwikkeld door Suzuki en delen dezelfde basisarchitectuur (een
aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen,
meervoudige injectie). Verschillen zijn het aantal cilinders, de
inhoud en het vermogen.
De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De
vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk, heeft een maximumkoppel van
90 Nm en stuwt de Agila in 14,8 seconden van 0 tot 100 km/uur. De
versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak haalt een top van 160
km/uur. Wat brandstof betreft, toont de Agila 1.0 zich uitermate
zuinig: hij stelt zich tevreden met slechts 5,3 l/100 km, wat
overeenkomt met 126 g CO /km.
De 1.2 viercilinder benzinemotor met 16 kleppen is goed voor 63 kW/86
pk en een maximumkoppel van 114 Nm. De Agila 1.2 sprint in 12 seconden
van 0 tot 100 km/uur en haalt een topsnelheid van 174 km/uur (waarden
voor handgeschakelde vijfversnellingsbak). Ondanks de straffere
prestaties, blijft de viercilindermotor met handgeschakelde
transmissie erg zuinig: hij vraagt slechts 5,7 l/100 kilometer en
stoot 135 g CO per kilometer uit. Een gloednieuwe toevoeging aan
het Agila-gamma is de optionele viertrapsautomaat voor de grotere
benzinemotoren, een uitermate aantrekkelijk alternatief voor wie veel
in de stad rijdt. De brandstoftank heeft een inhoud van 45 liter.
Overzicht van de Agila motoren:
Motoren
1.0
1.2
Aantal cilinders
3
4
Cilinderinhoud (cm3)
997
1.242
Vermogen (kW/pk bij t/min)
48/65 bij 6.000
63/86 bij 6.000
Maximumkoppel (Nm bij t/min)
90 bij 4.000
114 bij 4.000
Topsnelheid (km/uur)*
160
174
Acceleratievermogen 0 â 100 km/uur (s)
14,8
12,0
Europees gemiddeld verbruik
(l/100 km)
5,3
5,7
*Alle waarden hebben betrekking op de handgeschakelde versies: waarden
voor de automaat volgen later.
De Agila nog wendbaarder maken. Dat was de uitdaging voor de
chassisontwikkelaars: de dynamische styling vertalen in een
overeenkomstige wendbaarheid. De wielophanging van de Agila, die
bestaat uit triangels en McPherson-veerpoten vooraan en een torsieas
achteraan, zorgt voor heel wat rijplezier. Het ABS-systeem is
standaard. De Agila is ook leverbaar met elektronische
stabiliteitsregeling (ESP) en gordijnairbags. Wanneer het ESP-systeem
aanwezig is, kan TCSS (Traction Control Support System) uitgeschakeld
worden en dat is handig wanneer men bijvoorbeeld met sneeuwkettingen
door diepe sneeuw moet.
Vijf deuren, vijf volwaardige zitplaatsen, veel bagageruimte, talloze
opbergvakken en de merktypische flexibiliteit tillen de erg goed
uitgeruste nieuwe Opel Agila boven zijn concurrenten uit als de
stadsauto bij uitstek. Maar wat zou praktisch nut zijn zonder een
aantrekkelijk uiterlijk? Ook die heeft het nieuwe model dankzij een
opvallende carrosserie en dito interieur. Voor de wendbare prestaties
tekenen het chassis, dat werd afgestemd op rijplezier, en de twee
pittige motoren. Voor een extra dosis rijcomfort moeten klanten bij de
nieuwe viertrapsautomaat zijn.
1 Alle prestatie- en verbruiksgegevens zijn voorlopig.
AutoRai