Ingezonden persbericht


Motorrijders in verweer tegen kilometerheffing

De landelijke belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) heeft bij minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gepleit voor een aparte positie voor motorfietsen bij de invoering van een landelijke kilometerheffing.

In juni presenteerde het kabinet haar beleidsprogramma voor de periode 2007-2011, waarin werd aangekondigd dat de kilometerheffing stapsgewijs zal worden ingevoerd door in deze kabinetsperiode 'een eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap' te nemen. Het kabinet neemt over deze eerste stap na de zomer van 2007 een besluit.

Tot nu toe wordt in alle documenten en plannen over de invoering van een kilometerheffing uitsluitend gesproken over auto's en de problemen die zij veroorzaken. Echter, als het op betalen aankomt wordt er plotseling gesproken over 'weggebruikers', waaronder ook motorrijders worden gerekend.

Een motorfiets heeft in vergelijking met een personenauto een veel lager eigen gewicht waardoor de motor in veel mindere mate een bijdrage levert aan de slijtage van het wegdek. Hoewel een motor tijdens normaal verkeer ongeveer net zo veel ruimte opeist als een personenauto, is dat tijdens een file duidelijk niet het geval. Sinds 1991 mogen motoren tijdens een file doorrijden waar auto's stilstaan, mits men zich houdt aan de aanbevelingen uit de filegedragscode van het Motorplatform. Hierdoor zorgen motorrijders er voor dat de files niet nog langer worden voor de automobilisten en leveren ze een positieve bijdrage aan het terugdringen van de steeds erger wordende congestie in ons land.

Op het gebied van belastingen wordt ook nu al een duidelijk onderscheid gemaakt tussen motorfietsen en auto's. Het huidige BPM-tarief is voor personenauto's 45,2 procent en voor motoren 20,7 procent. Voor motorfietsen is ook de houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting) momenteel al vele malen lager dan voor een personenauto. In de duurste provincie bedraagt deze belasting voor een motorfiets 68 euro per jaar en in de voordeligste provincie is dat 60 euro per jaar. De houderschapsbelasting voor een benzineauto van circa 1.000 kilo bedraagt gemiddeld 300 euro per jaar.

Bij de invoering van een landelijke kilometerheffing waarbij de tarieven voor automobilisten en motorrijders gelijk zijn, zal de motorrijder dientengevolge financieel aanzienlijk slechter af zijn dan de automobilist.

Een ander aspect is het feit dat apparatuur die voor de elektronische heffing in het voertuig moet worden aangebracht niet zonder meer op (of in) iedere motorfiets kan worden gemonteerd. De apparatuur voor motorfietsen zal geschikt moeten zijn om in weer en wind in de buitenlucht te worden gebruikt en anders dan bij auto's bestaat bij motorfietsen bovendien nog het risico van diefstal van de apparatuur. Dit betekent dat er voor motoren aparte - en waarschijnlijk duurdere - voorzieningen zullen moeten worden ontwikkeld.

Op grond van de genoemde argumenten vraagt de MAG om bij invoering van een landelijke kilometerheffing geen elektronische heffing in te voeren voor motorfietsen.

Wanneer toch een landelijke kilometerheffing voor alle motorvoertuigen wordt ingevoerd, pleit de MAG voor een aanzienlijk lager tarief voor motorfietsen dan voor personenauto's.