Ingezonden persbericht
Motorrijders in verweer tegen kilometerheffing
De landelijke belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders
Actie Groep) heeft bij minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat
gepleit voor een aparte positie voor motorfietsen bij de invoering
van een landelijke kilometerheffing.
In juni presenteerde het kabinet haar beleidsprogramma voor de
periode 2007-2011, waarin werd aangekondigd dat de kilometerheffing
stapsgewijs zal worden ingevoerd door in deze kabinetsperiode 'een
eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap' te nemen.
Het kabinet neemt over deze eerste stap na de zomer van 2007 een
besluit.
Tot nu toe wordt in alle documenten en plannen over de invoering van
een kilometerheffing uitsluitend gesproken over auto's en de
problemen die zij veroorzaken. Echter, als het op betalen aankomt
wordt er plotseling gesproken over 'weggebruikers', waaronder ook
motorrijders worden gerekend.
Een motorfiets heeft in vergelijking met een personenauto een veel
lager eigen gewicht waardoor de motor in veel mindere mate een
bijdrage levert aan de slijtage van het wegdek. Hoewel een motor
tijdens normaal verkeer ongeveer net zo veel ruimte opeist als een
personenauto, is dat tijdens een file duidelijk niet het geval. Sinds
1991 mogen motoren tijdens een file doorrijden waar auto's stilstaan,
mits men zich houdt aan de aanbevelingen uit de filegedragscode van
het Motorplatform. Hierdoor zorgen motorrijders er voor dat de files
niet nog langer worden voor de automobilisten en leveren ze een
positieve bijdrage aan het terugdringen van de steeds erger wordende
congestie in ons land.
Op het gebied van belastingen wordt ook nu al een duidelijk
onderscheid gemaakt tussen motorfietsen en auto's. Het huidige
BPM-tarief is voor personenauto's 45,2 procent en voor motoren 20,7
procent. Voor motorfietsen is ook de houderschapsbelasting
(motorrijtuigenbelasting) momenteel al vele malen lager dan voor een
personenauto. In de duurste provincie bedraagt deze belasting voor
een motorfiets 68 euro per jaar en in de voordeligste provincie is
dat 60 euro per jaar. De houderschapsbelasting voor een benzineauto
van circa 1.000 kilo bedraagt gemiddeld 300 euro per jaar.
Bij de invoering van een landelijke kilometerheffing waarbij de
tarieven voor automobilisten en motorrijders gelijk zijn, zal de
motorrijder dientengevolge financieel aanzienlijk slechter af zijn
dan de automobilist.
Een ander aspect is het feit dat apparatuur die voor de elektronische
heffing in het voertuig moet worden aangebracht niet zonder meer op
(of in) iedere motorfiets kan worden gemonteerd. De apparatuur voor
motorfietsen zal geschikt moeten zijn om in weer en wind in de
buitenlucht te worden gebruikt en anders dan bij auto's bestaat bij
motorfietsen bovendien nog het risico van diefstal van de apparatuur.
Dit betekent dat er voor motoren aparte - en waarschijnlijk duurdere -
voorzieningen zullen moeten worden ontwikkeld.
Op grond van de genoemde argumenten vraagt de MAG om bij invoering
van een landelijke kilometerheffing geen elektronische heffing in te
voeren voor motorfietsen.
Wanneer toch een landelijke kilometerheffing voor alle
motorvoertuigen wordt ingevoerd, pleit de MAG voor een aanzienlijk
lager tarief voor motorfietsen dan voor personenauto's.