Voedingcentrum


Dierenwelzijn centraal in nieuwe campagne over voedselkwaliteit varkentje

9 juli

âEen kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of varkensvlees koopt!â Met deze slogan start het Voedingscentrum woensdag 11 juli op tv, radio en internet een campagne over eten en dierenwelzijn. Minister Gerda Verburg (LNV) heeft hiervoor vandaag het startsein gegeven. Doel is consumenten ervan bewust te maken dat hun keus in de winkel invloed heeft op het leven van een kip of een varken.

De campagne maakt deel uit van de meerjarige campagne âVoedselkwaliteitâ, waarbij het Voedingscentrum naast de bekende aspecten veiligheid en gezondheid ook aandacht vraagt voor dierenwelzijn, natuur, milieu en eerlijke handel. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Nederlanders letten vooral op prijs
Doel is consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen, te beginnen met dierenwelzijn. Tot nu toe letten de meeste Nederlanders bij het kopen van vlees vooral op de prijs. Maar weinig mensen denken na over de manier waarop een product tot stand is gekomen. Nog minder mensen stemmen daar hun keuze op af.

De campagne richt zich op de groeiende groep mensen die al enige interesse hebben in de meerwaarden van voedsel, maar dit nog niet altijd omzetten in concreet gedrag. Zij zijn het meest ontvankelijk voor de boodschap van de campagne. Deze groep vervult bovendien een voorbeeldfunctie voor andere groepen in de samenleving.

De campagne is vanaf 11 juli gedurende 3 weken te horen en te zien op radio, tv en internet. In september en november krijgt de campagne een vervolg.