Voedingcentrum
Dierenwelzijn centraal in nieuwe campagne over voedselkwaliteit varkentje
9 juli
âEen kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of
varkensvlees koopt!â Met deze slogan start het Voedingscentrum
woensdag 11 juli op tv, radio en internet een campagne over eten en
dierenwelzijn. Minister Gerda Verburg (LNV) heeft hiervoor vandaag het
startsein gegeven. Doel is consumenten ervan bewust te maken dat hun
keus in de winkel invloed heeft op het leven van een kip of een
varken.
De campagne maakt deel uit van de meerjarige campagne
âVoedselkwaliteitâ, waarbij het Voedingscentrum naast de bekende
aspecten veiligheid en gezondheid ook aandacht vraagt voor
dierenwelzijn, natuur, milieu en eerlijke handel. De campagne wordt
gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit (LNV).
Nederlanders letten vooral op prijs
Doel is consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde
van voedsel bepalen, te beginnen met dierenwelzijn. Tot nu toe letten
de meeste Nederlanders bij het kopen van vlees vooral op de prijs.
Maar weinig mensen denken na over de manier waarop een product tot
stand is gekomen. Nog minder mensen stemmen daar hun keuze op af.
De campagne richt zich op de groeiende groep mensen die al enige
interesse hebben in de meerwaarden van voedsel, maar dit nog niet
altijd omzetten in concreet gedrag. Zij zijn het meest ontvankelijk
voor de boodschap van de campagne. Deze groep vervult bovendien een
voorbeeldfunctie voor andere groepen in de samenleving.
De campagne is vanaf 11 juli gedurende 3 weken te horen en te zien op
radio, tv en internet. In september en november krijgt de campagne een
vervolg.