IP/07/996
Brussel, 3 juli 2007
Commissie organiseert hoorzitting over de tenuitvoerlegging van de strategie
inzake CO2 en auto's
De Europese Commissie houdt op 11 juli 2007 een hoorzitting over de
tenuitvoerlegging van haar nieuwe strategie ter vermindering van de
kooldioxide(CO2)-emissies van nieuwe auto's en bestelwagens die in de
Europese Unie worden verkocht. De nieuwe strategie, die in februari 2007 is
voorgesteld, beoogt de door de EU vooropgestelde gemiddelde
kooldioxide(CO2)-emissies door nieuwe auto's van 120 g/km tegen 2012 te
bereiken door middel van een geïntegreerde aanpak. De hoorzitting heeft tot
doel meningen en ideeën te vergaren van alle belanghebbenden over de
mogelijke opties die er zijn voor het opstellen van de diverse
wetgevingscomponenten van de geïntegreerde aanpak.
Het wegvervoer produceert ongeveer één vijfde van de CO2-emissies in
de EU, waarvan personenauto's ongeveer 12% voor hun rekening nemen.
Hoewel de laatste jaren een belangrijke verbetering in de
voertuigtechnologie hebben laten zien - in het bijzonder met
betrekking tot brandstofrendement, wat zich vertaalt in lagere
CO2-emissies - is dit niet genoeg geweest om het effect van het
toegenomen verkeer en grotere auto's teniet te doen. Terwijl in de
EU-25 de totale emissies van broeikasgassen tussen 1990 en 2004 met
bijna 5% zijn afgenomen, zijn de CO2-emissies van het wegvervoer,
ondanks een gemiddelde CO2-emissievermindering bij nieuwe auto's van
12,4%, tussen 1995 en 2004 met 26% gestegen.
De Europese Commissie wil nu werk maken van de aanpak van deze
toenemende emissies. In dit verband heeft zij op 7 februari 2007 twee
mededelingen gepubliceerd over de toekomstige strategie ter
vermindering van de CO2-emissies van auto's(1] en over het
toekomstige regelgevingskader in de autosector(2]. Zoals in deze
mededelingen wordt uiteengezet, heeft de Commissie besloten een
geïntegreerde aanpak te volgen om de door de EU vooropgestelde
gemiddelde kooldioxide(CO2)-emissies door nieuwe auto's van 120 g/km
te bereiken tegen 2012.
Deze hoorzitting brengt de belangrijkste belanghebbenden bij elkaar om
meningen te vergaren over de tenuitvoerlegging van de door de
Commissie voorgestelde strategie en om input en ideeën te ontvangen
over de mogelijke opties die er zijn voor het opstellen van het
toekomstige regelgevingskader, met inbegrip van de economische,
sociale en milieuaspecten van deze opties. Een openbare raadpleging
via internet blijft lopen tot 15 juli 2007.
De hoorzitting zal plaatsvinden in het Charlemagnegebouw (Alcide de
Gasperizaal) van 9.00 tot 13.00 uur. De bijeenkomst zal worden
voorgezeten en geopend door Catherine Day, Secretaris-generaal van de
Commissie, de heer Peter Carl, Directeur-generaal van DG Milieu, en de
heer Heinz Zourek, Directeur-generaal van DG Ondernemingen. Deelnemers
zijn vertegenwoordigers uit de automobielsector (zowel fabrikanten als
leveranciers), NGO's en consumentenorganisaties. De bijeenkomst is
toegankelijk voor de in Brussel geaccrediteerde pers.
Het meeste recente programma en informatie over de
registratieprocedure zijn beschikbaar op
CO2 en auto's: de website over de openbare raadpleging:
http://ec.europa.eu/reducing_co2_emissions_from_cars/index_nl.htm
Meer informatie over de voorstellen die de Commissie op 7 februari
2007 heeft ingediend, is te vinden op:
de website CO2 en auto's van DG Milieu:
http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_home.htm
de website CARS21van DG Ondernemingen en industrie:
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/competitiven
ess/cars21.htm
---
(1] Resultaten van de herziening van de communautaire strategie om de
CO2-uitstoot van door personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen
verminderen. COM(2007) 19.
(2] Een concurrerend regelgevingskader voor de automobielindustrie
voor de 21e eeuw. COM(2007) 22.
European Union