PERSBERICHT
Obvion klimt naar 4e positie in hypothekenmarkt
Groeien met oog voor de belangen van hypotheekklanten
Heerlen, 10 juli 2007 - Hypotheekverstrekker Obvion publiceert vandaag haar halfjaarcijfers. Naast een winst van ¤ 18 mln tot en met juni 2007 (nettowinst over 2006 was ¤ 27,5 mln) betreft de belangrijkste winst de groei van het marktaandeel naar 6,7% (mei). Hiermee is Obvion de vierde grootste hypotheekverstrekker van Nederland. Obvion verklaart de groei uit haar ondernemingsfilosofie. "Een verantwoorde financiële dienstverlening staat bij ons centraal", aldus directievoorzitter Roy van Diem.
Op verantwoorde wijze financiële diensten aanbieden is de Obvion-manier van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De directievoorzitter durft te stellen dat Obvion haar verantwoordelijkheid richting de samenleving verder doortrekt dan veel andere hypotheekverstrekkers. Waarom? "Omdat wij geen verschil zien tussen ondernemingsbelang en het belang van de consument. Wat goed is voor de maatschappij is goed voor ons. Daarom stellen we het belang van maatschappij en consument voorop." Obvion doet dit door haar producten vorm te geven rondom drie principes die de kern vormen van haar filosofie op verantwoorde financiële dienstverlening: geen trucs met hypotheektarieven, transparante communicatie en een betrouwbaar hypotheekadvies.
Groei op alle fronten
Dat de intermediair en de consument deze principes weten te waarderen blijkt uit de halfjaarcijfers: een stijgend marktaandeel, een gezonde winstontwikkeling en succesvolle productintroducties. Met een marktaandeel van 6,7% behoort Obvion inmiddels tot de `eredivisie´ binnen de hypothekenmarkt. Alleen de grote banken (Rabobank, ING en Postbank) blijven de hypotheekspecialist voor. Met een aandeel van 12% in het intermediaire kanaal heeft Obvion hier zelfs de koppositie. Obvion beheert inmiddels een portefeuille van ¤ 23,6 miljard, een stijging van ruim 13% ten opzichte van het einde van 2006. De groei van het marktaandeel wordt aangedreven door succesvolle producten zoals de vorig jaar geïntroduceerde Basis hypotheek. "De voortreffelijke productopties en het scherpe rentetarief van de Basis hypotheek wordt door de consument, die overstelpt wordt met ingewikkelde financiële producten, enorm gewaardeerd", aldus Van Diem. De Basis hypotheek wordt zozeer gewaardeerd dat het product zelfs 85% van de hypotheekafsluitingen in het afgelopen halfjaar voor haar rekening neemt.
De drie beloften van Obvion
Eerder dit jaar ontvouwde de directie van Obvion in Amsterdam haar visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de hypothekenmarkt. "We betrekken MVO direct op onze core business: het verstrekken van hypotheken. De vraag die we onszelf hierbij stellen is: wat definieert een maatschappelijk verantwoorde hypotheek?" Het bedrijf vat het antwoord op deze vraag samen in de zogenoemde 'drie beloften van Obvion'. Samengevat luiden deze: 'iedereen betaalt hetzelfde tarief', 'heldere en eersteklas voorwaarden' en 'betrouwbaar advies'. "Dit zijn keiharde beloften die direct in het voordeel zijn van consument en maatschappij en die ons tevens onderscheiden van concurrenten", aldus Van Diem.
Geen sigaren uit eigen doos
Terwijl concurrenten de hypotheekconsument onderhandelingsruimte beloven, stelt Obvion nuchter vast dat je met hypotheektarieven niet moet stunten. "Bij ons kan de consument niet onderhandelen over tarieven en wij stellen ze ook geen kortingen in het vooruitzicht, want de klant betaalt uiteindelijk de tijdelijke `korting´ toch uit eigen zak." Volgens Van Diem betaalt de consument bij Obvion een eerlijke én scherpe prijs: een scherp tarief en het voordeel van geen dubbele bodem. Bovendien krijgen bestaande klanten die de rentevastperiode verlengen hetzelfde tarief als nieuwe klanten.
Branche geconfronteerd met grotere verantwoordelijkheid Een ander speerpunt van Obvion is het stimuleren van betrouwbare advisering. Obvion werkt samen met geselecteerde intermediairs die voldoen aan de strenge kwaliteitseisen van de Stichting Keurmerk Financiële Dienstverlening. De intermediairs die het Keurmerk dragen voldoen aan hoge eisen van onafhankelijkheid en deskundigheid, wat een betrouwbaar advies garandeert. Heeft een kantoor nog geen Keurmerk dan toetst Obvion zelf op de Keurmerk eisen. "We gaan hiermee verder dan de Wet op het financieel toezicht (Wft) van ons eist."
Van Diem vervolgt dat de branche wat hem betreft sowieso meer eigen verantwoordelijkheid moet nemen om de belangen van de consument te waarborgen. Als voorbeeld noemt hij de huidige tendens om tot 100% van de executiewaarde aflossingvrij te verstrekken, waardoor met name jonge huizenbezitters in de problemen kunnen komen. "Er is onvoldoende aanbod voor starters op de woningmarkt in het goedkopere segment. Als gevolg kopen veel jongeren een huis dat ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven", aldus Van Diem. Hypotheekverstrekkers bieden dan een 'oplossing' door tot 100% van de executiewaarde aflossingsvrij te financieren. Obvion doet dit niet. Wij financieren nog steeds tot maximaal 75% van de executiewaarde aflossingsvrij. Daarboven moet er een vorm van aflossing zijn. De intermediairs waar wij mee samenwerken willen graag hypotheken verkopen, maar staan ook achter een strenger acceptatiebeleid. Die snappen dat er een nieuwe tijd is aangebroken met andere wetgeving en toezichthouders en dat ze aangesproken worden op hun zorgplicht."
Over Obvion
Obvion (
NOOT VOOR DE REDACTIE EN