Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Jong internationaal talent Liga Vilmane in Stevenskerk
NIJMEGEN - De Nijmeegse Orgelkring nodigt ieder concertseizoen minstens één buitenlands talent uit voor een concert in de Stevenskerk in Nijmegen. Om in de week voor de Nijmeegse Vierdaagse de stad al wat in internationale sferen te brengen, geeft de jonge Litouwse musicus Liga Vilmane op 10 juli een concert waarin zij orgelmuziek uit de Duitse en Franse Romantiek speelt. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤6,- en ¤ 5,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart.
Vilmane (24) heeft zich in haar nog jonge leven al veel op het internationale podium begeven. Was dat in de eerste jaren tijdens haar conservatoriumstudie in Litouwen nog in haar thuisland op een internationaal festival, masterclass of zomeracademie, vanaf 2004 vertrekt ze vrijwel ieder jaar voor een periode naar het buitenland: de Petr Eben Annual International Competition in Tjechië, een Orgelproject in Toulouse, de Michael Tariverdiev Organ Competition in Hamburg en Kaliningrad en tot slot dit jaar een driemaanden durende studie aan de Saxion Hogeschool Enschede bij Gijs van Schoonhoven. Vilmane gaf tot nog toe vooral internationale concerten in de Baltische staten, Scandinavië en Nederland.
Haar concert in de Nijmeegse Sint Stevenskerk heeft een Duits en Frans (laat)romantisch programma.
Meerder Duitse romantische componisten lieten de muziek van Bach, die na de barok wat in de vergetelheid raakte, weer herleven, maar wel op een eigen wijze. Ze namen Bach's cantatemuziek als uitgangspunt, verwerkten dezelfde thematiek en motieven, maar goten er een romantisch sausje over: ze bedden Bach's polyfonie in in de romantische gevoelswereld van de 19e eeuw. Zo is aan de manier waarop Johannes Brahms de koraalmelodie introduceert en omspeelt in zijn koraalbewerkingen overduidelijk te horen dat Bach zijn grote voorbeeld was en dat Brahms het klassieke contrapunt van Bach intensief heeft bestudeerd. Vilmane speelt van Brahms, Herzlich tut mich verlangen. Franz Liszt liet zich op dezelfde wijze als Brahms door Bach inspireren, maar ook op een meer letterlijke manier waarmee componisten aanduiden dat ze een groot bewonderaar van Bach zijn. Hij nam de letters B-A-C-H van de naam van de grootmeester, oftewel de tonen b, a, c, bes, als thema voor een compositie. Vilmane speelt het Preludium und Fuge über dat Themen B-A-C-H. Van Duitse bodem speelt Vilmane ook nog de Fantasia und Fugue d moll van de laatromanticus Max Reger.
De Franse muziek is van de laatromanticus Marcel Dupré. Dupré was een orgelvirtuoos van wereldformaat en een begenadigd improvisator. Hij trad in de voetsporen van Vierne en Widor, zette de Franse 'symfonische' orgeltraditie voort, maar bewaarde daarbij ook de klassieke vormen. Tegelijk traditionalist als verneiuwer schreef hij tonale muziek met veel gebruik van chromatiek. Hij putte daarbij veel inspiratie uit gregoriaanse thema's. Liga Vilmane speelt de Antifon 'Nigra Sum' uit de 'Vêpres du commun des Fêtes de la Sainte Vierge' en het Allegro deciso uit 'Evocation'
---
Noot voor de pers,