Ingezonden persbericht
GroenLinks ongerust over natuurontwikkeling IJssel bij Kampen
10 juli 2007
Na de overstromingen van de jaren negentig is besloten rivieren meer ruimte te geven. Het aanleggen van bypasses (nevengeulen van de rivier) biedt tegelijkertijd de mogelijkheid voor het ontwikkelen van nieuwe natuur. In Kampen wordt een bypass van de IJssel echter bevaarbaar gemaakt en is hier een jachthaven en een woonwijk gepland. GroenLinks maakt zich zorgen over deze aantasting van het landelijke gebied, en stelt kamervragen.
Vragen van het lid Duyvendak aan de minister van VROM en de minister van Verkeer & Waterstaat over een bypass in de IJssel bij Kampen.
1. Hoe staat het met de besluitvorming rond de bypass bij Kampen?
2. Vindt u de woningbouw en het bevaarbaar maken van bypasses, bij Kampen, een goede invulling geven aan het programma Ruimte voor de Rivier, waarin het in eerste instantie draait om de rivier meer ruimte te geven en niet nieuwe obstakels te creëren?
3. Wat is de reden voor het bevaarbaar maken van deze bypass, aangezien de IJssel ook al bevaarbaar is? Vindt u dit een goede reden?
4. Kunt u een overzicht geven van bypasses die bevaarbaar gemaakt worden en hierbij inzichtelijk maken wat de jaarlijkse kosten zijn voor het in stand houden van de vaarweg?
5. Wat zijn de kosten en baten van het bevaarbaar maken van de bypass bij Kampen, in verhouding tot de inpassing van een groene, natuurlijke bypass?
6. In hoeverre mogen de ontwikkelingen die passen binnen het programma Ruimte voor de Rivier leiden tot nieuwe ontwikkeling van woningbouw in laaggelegen polders, zoals bijvoorbeeld bij Kampen gebeurd?
7. Past de woningbouw bij Kampen bij de migratiesaldo nulbenadering uit de Nota Ruimte? Zo ja, hoe?
8. Weet u dat de ChristenUnie fractie in Kampen tegen de bouwplannen bij de bypass is? Deelt u hun argumenten? Zo nee, waarom niet?