Ryanair


Ryanair klaagt de Europese Commissie aan omdat die nagelaten heeft om klachten over overheidssteun te onderzoeken

Ryanair, de grootste low-fare luchtvaartmaatschappij van Europa, maakte vandaag (dinsdag 10 juli 2007) bekend dat ze de Europese Commissie voor het Europese Hof van Justitie daagt omdat de Commissie herhaaldelijk nagelaten heeft om maatregelen te treffen in een reeks van klachten over overheidssteun voor Air France, Lufthansa, Alitalia en Olympic Airways. Die klachten, die al meer dan een jaar geleden bij de Commissie ingediend werden, slaan op honderden miljoenen euro illegale overheidssteun die de Franse, Duitse, Italiaanse en Griekse regeringen toegekend hebben om hun zogenaamde 'flag carriers' (grote luchtvaartmaatschappijen die als uithangbord voor het land fungeren) te subsidiëren. Hoewel Ryanair de Commissie verscheidene keren verzocht heeft om die klachten te onderzoeken, heeft de Commissie dat nagelaten.

Jim Callaghan, het hoofd van de afdeling voorschriften van Ryanair, bevestigde dat Ryanair op het ogenblik bij het Europese Hof van Justitie een klacht tegen de Europese Commissie indient. Hij zei:

"Dit is nog maar eens een voorbeeld van het tweesporenbeleid dat de Commissie op het vlak van overheidssteun volgt. Enerzijds weigert ze om maatregelen te nemen tegen ernstige schendingen van de regels betreffende de overheidssteun door nationale regeringen die hun flag carriers zoals Air France, Lufthansa, Alitalia en Olympic willen beschermen, terwijl ze tegelijkertijd van start gaat met onechte onderzoeken naar kleine regionale en tweederangs luchthavens zoals Charleroi. De ongerijmdheid van de beslissing van de Commissie in verband met Charleroi blijkt uit het feit dat Ryanair nu feitelijk een lagere kostenbasis in Charleroi heeft.

De Commissie heeft nagelaten om op te treden tegen de volgende duidelijke schendingen van de regels betreffende de overheidssteun:
* De korting die de Franse regering op de nationale luchthavenkosten verleent, is over de voorbije 7 jaar opgelopen tot een illegale overheidssteun van ongeveer 1 miljard EUR aan Air France. Ondertussen vervolgt de Commissie het kleine Malta voor een soortgelijke korting op zijn nationale luchthavenkosten.


* De Duitse regering heeft de luchthaven van Munchen, die in handen van de staat is, toegelaten om verliezen van meer dan 50 miljoen EUR per jaar op te stapelen bij een nieuwe terminal die uitsluitend voor Lufthansa gebouwd is. Die verliezen vormen een enorme subsidie voor Lufthansa dat de enige gebruiker van die terminal is. Ondertussen jaagt de Commissie op kleine regionale en tweederangs luchthavens zoals Charleroi die concurrerende deals aanbieden aan luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair die bereid zijn om voor een sterke groei van de trafiek in die anders onderbenutte luchthavens te zorgen.


* De Italiaanse en Griekse regeringen hebben herhaaldelijk grote injecties overheidssteun aan hun zwaar zieke flag carriers, Alitalia en Olympic, gegeven. De Commissie heeft zonder verder onderzoek pakketten van meerdere miljarden euro steun goedgekeurd om Alitalia uit de financiële problemen te halen. Bovendien plant de Italiaanse regering op het ogenblik om verliezen ter waarde van honderden miljoenen af te schrijven om de nationale luchtvaartmaatschappij aantrekkelijk te maken voor verkoop. Ondertussen verhinderde de Europese Commissie Ryanair om Aer Lingus, de kleine, verlieslatende en regionale Ierse luchtvaartmaatschappij, over te nemen. Bovendien heeft de Griekse regering de vele miljoenen illegale overheidssteun die aan Olympic toegekend werden, nooit terugbetaald.

Zoals altijd lijkt de Commissie één regel te hanteren voor de dure flag carriers en de eersterangs luchthavens in handen van de overheid, maar een andere regel voor low-fare maatschappijen zoals Ryanair en de talrijke regionale tweederangs luchthavens die lagere tarieven voor reizigers hanteren en die voor concurrentie in het luchtverkeer zorgen. De Europese Commissie voelt zich eerder geroepen om inefficiënte flag carriers en grote, centrale luchthavens te beschermen, dan om de concurrentie te bevorderen en de belangen van de consument te verdedigen.
Ryanair heeft geen alternatief dan de Commissie voor het Europese Hof van Justitie te dagen omdat ze nagelaten heeft de illegale overheidssteun te onderzoeken. Ryanair heeft er alle vertrouwen in dat het Europese Hof van Justitie de Commissie terecht zal wijzen omdat ze nagelaten heeft de regels betreffende de overheidssteun op te leggen aan nationale regeringen die hun inefficiënte flag carriers blijven beschermen.
Het is tijd dat de Europese Commissie met dat tweesporenbeleid stopt en de regels betreffende de overheidssteun doet naleven. Voor alle luchtvaartmaatschappijen moeten dezelfde regels gelden en er moet een einde komen aan de illegale overheidssteun aan de flag carriers."
---