Ryanair klaagt de Europese Commissie aan omdat die nagelaten heeft om
klachten over overheidssteun te onderzoeken
Ryanair, de grootste low-fare luchtvaartmaatschappij van Europa,
maakte vandaag (dinsdag 10 juli 2007) bekend dat ze de Europese
Commissie voor het Europese Hof van Justitie daagt omdat de Commissie
herhaaldelijk nagelaten heeft om maatregelen te treffen in een reeks
van klachten over overheidssteun voor Air France, Lufthansa, Alitalia
en Olympic Airways. Die klachten, die al meer dan een jaar geleden bij
de Commissie ingediend werden, slaan op honderden miljoenen euro
illegale overheidssteun die de Franse, Duitse, Italiaanse en Griekse
regeringen toegekend hebben om hun zogenaamde 'flag carriers' (grote
luchtvaartmaatschappijen die als uithangbord voor het land fungeren)
te subsidiëren. Hoewel Ryanair de Commissie verscheidene keren
verzocht heeft om die klachten te onderzoeken, heeft de Commissie dat
nagelaten.
Jim Callaghan, het hoofd van de afdeling voorschriften van Ryanair,
bevestigde dat Ryanair op het ogenblik bij het Europese Hof van
Justitie een klacht tegen de Europese Commissie indient. Hij zei:
"Dit is nog maar eens een voorbeeld van het tweesporenbeleid dat de
Commissie op het vlak van overheidssteun volgt. Enerzijds weigert ze
om maatregelen te nemen tegen ernstige schendingen van de regels
betreffende de overheidssteun door nationale regeringen die hun flag
carriers zoals Air France, Lufthansa, Alitalia en Olympic willen
beschermen, terwijl ze tegelijkertijd van start gaat met onechte
onderzoeken naar kleine regionale en tweederangs luchthavens zoals
Charleroi. De ongerijmdheid van de beslissing van de Commissie in
verband met Charleroi blijkt uit het feit dat Ryanair nu feitelijk een
lagere kostenbasis in Charleroi heeft.
De Commissie heeft nagelaten om op te treden tegen de volgende
duidelijke schendingen van de regels betreffende de overheidssteun:
* De korting die de Franse regering op de nationale luchthavenkosten
verleent, is over de voorbije 7 jaar opgelopen tot een illegale
overheidssteun van ongeveer 1 miljard EUR aan Air France.
Ondertussen vervolgt de Commissie het kleine Malta voor een
soortgelijke korting op zijn nationale luchthavenkosten.
* De Duitse regering heeft de luchthaven van Munchen, die in handen
van de staat is, toegelaten om verliezen van meer dan 50 miljoen
EUR per jaar op te stapelen bij een nieuwe terminal die
uitsluitend voor Lufthansa gebouwd is. Die verliezen vormen een
enorme subsidie voor Lufthansa dat de enige gebruiker van die
terminal is. Ondertussen jaagt de Commissie op kleine regionale en
tweederangs luchthavens zoals Charleroi die concurrerende deals
aanbieden aan luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair die bereid
zijn om voor een sterke groei van de trafiek in die anders
onderbenutte luchthavens te zorgen.
* De Italiaanse en Griekse regeringen hebben herhaaldelijk grote
injecties overheidssteun aan hun zwaar zieke flag carriers,
Alitalia en Olympic, gegeven. De Commissie heeft zonder verder
onderzoek pakketten van meerdere miljarden euro steun goedgekeurd
om Alitalia uit de financiële problemen te halen. Bovendien plant
de Italiaanse regering op het ogenblik om verliezen ter waarde van
honderden miljoenen af te schrijven om de nationale
luchtvaartmaatschappij aantrekkelijk te maken voor verkoop.
Ondertussen verhinderde de Europese Commissie Ryanair om Aer
Lingus, de kleine, verlieslatende en regionale Ierse
luchtvaartmaatschappij, over te nemen. Bovendien heeft de Griekse
regering de vele miljoenen illegale overheidssteun die aan Olympic
toegekend werden, nooit terugbetaald.
Zoals altijd lijkt de Commissie één regel te hanteren voor de dure
flag carriers en de eersterangs luchthavens in handen van de overheid,
maar een andere regel voor low-fare maatschappijen zoals Ryanair en de
talrijke regionale tweederangs luchthavens die lagere tarieven voor
reizigers hanteren en die voor concurrentie in het luchtverkeer
zorgen. De Europese Commissie voelt zich eerder geroepen om
inefficiënte flag carriers en grote, centrale luchthavens te
beschermen, dan om de concurrentie te bevorderen en de belangen van de
consument te verdedigen.
Ryanair heeft geen alternatief dan de Commissie voor het Europese Hof
van Justitie te dagen omdat ze nagelaten heeft de illegale
overheidssteun te onderzoeken. Ryanair heeft er alle vertrouwen in dat
het Europese Hof van Justitie de Commissie terecht zal wijzen omdat ze
nagelaten heeft de regels betreffende de overheidssteun op te leggen
aan nationale regeringen die hun inefficiënte flag carriers blijven
beschermen.
Het is tijd dat de Europese Commissie met dat tweesporenbeleid stopt
en de regels betreffende de overheidssteun doet naleven. Voor alle
luchtvaartmaatschappijen moeten dezelfde regels gelden en er moet een
einde komen aan de illegale overheidssteun aan de flag carriers."
---
Ryanair