abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 juli 2007 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL/07/008767 -
Onderwerp
Besluit inzake voorwaarden ervaringsfase LZV's
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd per brief dd. 25 oktober 2006 (kenmerk DGTL/06/009469) informeer
ik u hierbij over mijn besluit inzake de voorwaarden die zullen gaan gelden gedurende
de per 1 november 2007 te starten "Ervaringsfase" met Langere en Zwaardere
Vrachtwagencombinaties ("LZV's"). LZV's zijn vrachtwagencombinaties die maximaal
25,25 meter lang mogen zijn en zijn samengesteld uit voertuigen die ook als gewoon
los voertuig of in een gangbaar samenstel op de weg kunnen worden ingezet.
De ervaringsfase biedt de mogelijkheid om op grotere schaal ervaringen op te doen
met dergelijke combinaties. De voorwaarden bevatten strikte eisen op het gebied van
te gebruiken wegen en voertuigen en de in te zetten chauffeurs. De vervoerders die
aan deze strikte voorwaarden voor voertuig en chauffeur voldoen, zullen mogen rijden
met een ontheffing die steeds een jaar geldigheid is.
Deze "ervaringsfase" gaat naar verwachting 3-5 jaar duren. Tussentijds zullen de
bepalingen geëvalueerd worden en zal vervolgens gewerkt worden aan regelgeving
die noodzakelijk is voor het mogelijk definitief laten rijden van deze
voertuigcombinaties.
De voertuigcombinaties zijn vooral bedoeld voor grotere stromen van en naar
industrieterreinen en zullen vrijwel uitsluitend worden toegestaan op een beperkt
netwerk van auto(snel)wegen. De verbindingswegen naar dergelijke
industrieterreinen, havens en overslaggebieden (in de ervaringsfase "kerngebieden"
genoemd) worden hier als een soort aantakkingen op geënt. Van en naar deze
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL/07/008767
kerngebieden is in veel gevallen op dit moment reeds veel vrachtverkeer en zijn de
verbindingswegen met het autosnelwegennet berekend op intensief vrachtverkeer.
Door de keuze LZV's toe te staan op een deel van het wegennet is volgens een eerste
ruwe schatting te verwachten dat LZV's op maximaal 5-10% van het wegennet zullen
voorkomen.
Het doel van de grootschaliger inzet van de LZV's is het verhogen van de
transportefficiency. Op deze manier kan een deel van de negatieve effecten (emissies,
vervoersbewegingen, gebrek aan chauffeurs) van de verwachte groei van het
goederenvervoer opgevangen worden. Uit de Nederlandse proeven en buitenlands
onderzoek is gebleken dat op combinatieniveau er gemiddeld 33% brandstof kan
worden bespaard voor het transport van dezelfde hoeveelheid lading. In Nederland
zou op termijn ca. 3-6 % van de CO2-emissie en 2-4 % van de NOx-emissie van het
goederenvervoer gereduceerd kunnen worden, bij inzet op alleen nationaal vervoer.
Daarnaast gaan ook de transportkosten omlaag. Derhalve kunnen in dit geval reductie
van milieubelasting en economische belangen gecombineerd worden.
Bij de inzet van LZV's gedurende de ervaringsfase hanteer ik de volgende
uitgangspunten:
· Er mag geen verslechtering optreden van de verkeersveiligheid;
· LZV's volgen de infrastructuur en niet andersom.
Over de voorwaarden heb ik de mening gevraagd van de betrokken organisaties en
belangengroepen, waaronder het Overlegorgaan Goederenvervoer (OGV). Bijgaand
treft u ter informatie het rapport van het OGV aan.
Ontheffingen
De ondernemer die LZV's wenst in te zetten zal voor elk trekkend voertuig een
ontheffing moeten aanvragen bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Volgens een
groeimodel zullen in onderling overleg tussen tussen wegbeheerders, RDW en
transporteurs, de kerngebieden en toeleidende wegen worden vastgesteld. Per
ondernemer geldt geen limiet aan het aantal in te zetten voertuigcombinaties. Elke
voertuigcombinatie mag gebruik maken van het vrijgegeven LZV-netwerk.
De wegen en kruisingen waarvoor een ontheffing wordt gevraagd, worden vooraf
beoordeeld door de wegbeheerder op geschiktheid voor LZV's. Het CROW
(kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) zal een
richtlijn opstellen die de lokale wegbeheerders ondersteunt in de beoordeling van
geschiktheid van wegen voor LZV's (verkeersveiligheid, doorstroming en
wegontwerp). Van de wegbeheerder wordt niet verlangd dat deze wegen geschikt zal
maken voor LZV's. LZV's dienen zich aan de infrastructuur aan te passen en niet
andersom. Dat betekent dat in een aantal gevallen een LZV om zal moeten rijden of er
soms geen ontheffing wordt gegeven voor gewenste trajecten of bestemmingen.
In de ervaringsfase zal een voertuig, dat aan de eisen voldoet, een vermelding kunnen
krijgen op het kentekenbewijs. Vervolgens kunnen voertuigen gecombineerd worden
---
DGTL/07/008767
tot een combinatie die aan de voorwaarden voldoet. Zo kan een grotere
uitwisselbaarheid van voertuigen en meer flexibiliteit ontstaan dan in eerdere proeven.
Voor reeds rijdende combinaties zal een overgangsregeling gaan gelden, omdat deze
veelal niet aan alle nieuwe eisen voldoen. Voor deze voertuigcombinaties zal de
mogelijkheid geboden worden om ook in de ervaringsfase te worden ingezet, echter
met een mindere flexibiliteit ten aanzien van uitwisselbaarheid met andere voertuigen.
Deze overgangsregeling zal eindigen na een periode van vier jaar na de start van de
ervaringsfase.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een zeer belangrijke randvoorwaarde. Tegenover de vergrote
efficiency voor vervoerders staan aangescherpte eisen ten aanzien van voertuigen,
chauffeurs en wegen, met het oog op de verkeersveiligheid.
Zo wordt (in aanvulling op de voertuigeisen die in de vorige fase golden) nu een
geavanceerd remsysteem (EBS, wat staat voor Electronic Braking System) verplicht
gesteld. Ook dienen de voertuigen te zijn voorzien van spiegels die voldoen aan de
(nog niet op reeds rijdende voertuigen van kracht zijnde) EU Richtlijn 2003/97 en zijn
de bepalingen ten aanzien van de achtermarkering gewijzigd. Van een groot aantal
ook in de huidige fase geldende technische bepalingen noem ik met name
contourmarkering, spat- en sproeivoorzieningen, voorzijdebescherming en gesloten
zij-afscherming.
Voorts dient een chauffeur ook gedurende de ervaringsfase te beschikken over een
apart certificaat. Om in aanmerking te komen moet een chauffeur onder meer
minstens 5 jaar ervaring hebben.
Voor wat betreft de wegen die gebruikt mogen worden zijn de adviezen aan
wegbeheerders ten opzichte van de vorige proef aangescherpt. Het uitgangspunt is
dat alleen gereden mag worden op wegen met een fysiek gescheiden fietspad en
waarvan de dimensies geschikt zijn voor LZV's. Niet alle economische belangrijke
gebieden zijn echter goed te bereiken over dergelijke wegen en ook op de
industriegebieden is niet altijd gescheiden infrastructuur voorhanden. Ik adviseer
daarom wegbeheerders zo veilig mogelijke wegen te gebruiken, doch maximaal 5 km
wegtraject zonder fysiek gescheiden fietspaden toe te staan. Uiteraard betekent dit
ook dat LZV's niet toegelaten zullen worden in kernwinkelgebieden, woongebieden en
30 km zones in woon- of winkelgebieden. Deze lijn wordt gedeeld door de
wegbeheerders.
Ik wil voorkomen, dat bij het combineren van op zich goede trajecten naar
kerngebieden "doorsteekjes" ontstaan, die niet aan de eisen voldoen. Daartoe zullen
aangevraagde wegen vooraf geanalyseerd worden, waarbij wegbeheerders specifiek
op dit punt bevraagd worden.
---
DGTL/07/008767
Ten aanzien van het kruisen van gelijkvloerse spoorwegovergangen geldt dat dit in
vorige proeven verboden was. Dit omdat het risico bestaat dat de voertuigen niet
voldoende snel optrekken en de slagbomen op het voertuig terecht komen. Door de
technische ontwikkeling van vrachtwagens (beschikbaarheid grotere trekkracht en
vermogen) wordt dit verbod heroverwogen. Hierover wordt met Prorail nog overleg
gevoerd.
Een LZV kan door zijn grotere lengte en iets mindere wendbaarheid in een aantal
verkeerssituaties enig extra risico met zich mee brengen. Toch zal er naar verwachting
geen negatieve invloed op de totale verkeersveiligheid zijn. Dit omdat de LZV's bij een
gelijke vervoersstroom tot minder vrachtwagenbewegingen leiden én door
bovenstaande scherpe veiligheidseisen inzake wegen, chauffeur en voertuigen.
Kunstwerken
De verwachting is dat het aantal LZV's in de ervaringsfase een veelvoud is ten
opzichte van de huidige situatie. Een veelvuldige belasting van kunstwerken door
LZV's van 60 ton zou schadelijk kunnen zijn voor de constructieve veiligheid. Dit zou
de levensduur ervan aanzienlijk bekorten. De huidige signalen over de zware belasting
van de bruggen en viaducten in het Rijkswegennet en het onderzoek dat
Rijkswaterstaat uitvoert naar de conditie van bruggen en viaducten van voor 1975
vormen een extra argument voor voorzichtigheid. Dit zijn de redenen om de
toegestane maximum combinatiemassa voor LZV's vast te stellen op 50 ton. Dit is
gelijk aan de reguliere maximale massa van een voertuig of voertuigcombinatie
volgens het Voertuigreglement.
Omdat in de tweede proef is gebleken dat het met de extra lengte soms moeilijk is om
binnen de totaal toegestane massa te blijven, zal ik op de voertuigen aslastmeters
verplicht stellen. De aslastmeters bieden voor vervoerder en verlader een eenvoudige
mogelijkheid om na te gaan of een LZV binnen de wettelijk toegestane eisen blijft
voor wat betreft aslasten en totale massa. Voor handhavers biedt het slechts een
voorselectiemiddel, daar het geen wettelijke meetmiddel betreft. Na voorselectie kan
een voertuig begeleid worden naar een wettelijk toegestaan meetmiddel (weegmatten
of weegbrug).
Modal split
LZV's zijn bedoeld voor het efficiënter en duurzamer maken van het wegvervoer. Het
is niet de bedoeling dat de LZV's ten koste gaan van het goederenvervoer per spoor
en binnenvaart. Uit onderzoek blijkt dat de effecten op spoor en binnenvaart beperkt
zijn, omdat spoor en binnenvaart hun eigen markten bedienen (vooral veel langere
afstanden) die niet of nauwelijks concurreren met het wegtransport. De resultaten van
het onderzoek van Arcadis zond ik u op 28 augustus 2006.
Monitoring gedurende de ervaringsfase
Verkeersveiligheid en modal split blijven mijn aandacht houden en zullen ook
gedurende de gehele ervaringsfase worden gemonitord. De ervaringsfase biedt door
zijn omvang gelegenheid tot gedegen onderzoek naar kwetsbare verkeersdeelnemers.
---
DGTL/07/008767
Ik zal u van (tussentijdse) resultaten op de hoogte houden. Indien er aanleiding toe
bestaat, zal ik overwegen om nadere voorwaarden te stellen.
Toezicht en handhaving
De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt, in overleg met onder andere het KLPD en
het BVOM, een "toezichtarrangement" voor LZV's op, dat gedurende de
ervaringsfase wordt ingevoerd. Daarbij wordt bezien of naast objecttoezicht
(weginspecties gericht op de bestuurder) ook systeemtoezicht (bedrijfsmatig
onderzoek gericht op de ondernemer) kan worden geïntroduceerd.
Ter vergemakkelijking van de handhaving, maar ook voor vervoerders, zal de RDW
een gemakkelijk toegankelijk overzicht (bijvoorbeeld via een website) van beschikbare
en dus door ondernemers aan te vragen kerngebieden en toeleidende routes opstellen.
Over de precieze invulling wordt nog nagedacht.
In de bijlage treft u een toelichting op de belangrijkste voorwaarden voor de
ervaringsfase LZV.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat