D66
Goede klachtenafhandeling cruciaal voor burgerservicenummer
10 juli 2007, 17:49
Een goede klachtenafhandeling is volgens Hans Engels van groot belang
voor een goede invoering van het burgerservicenummer. Dit zei hij in
debat hierover in de Eer-ste Kamer. Het burgerservicenummer is een
persoonsnummer. Dit nummer vervangt het sofinummer. Dit nummer zal
breder worden gebruikt.
Het burgerservicenummer past volgens Engels bij een moderne overheid
en bij een moderne samenleving. Moderne en mondige burgers stellen
steeds hogere eisen aan de overheid. Het burgerservicenummer kan
hierbij helpen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er een zo groot
mogelijke transparantie en goede- rechts- en privacybescher-ming moet
gelden.
Mensen moeten er volgens Engels op kunnen vertrouwen dat het
burgerservicenum-mer alleen wordt gebruikt voor wettelijke en
redelijke doeleinden. Er moet volstrekt helderheid zijn over de vraag
waarvoor het nummer mag worden gebruikt. Anders blijft onduidelijk
over welke rechten burgers beschikken om greep te houden op hun
persoonsgegevens. Bovendien moeten mensen volgens Engels de
mogelijkheid heb-ben gegevens in te zien en moet er een mogelijkheid
zijn om de gegevens te corrige-ren. Hiervoor is het noodzakelijk dat
er een goede klachtenafhandeling komt.
De minister heeft in het debat toegezegd dat er een servicepunt komt
en dat het Colle-ge Bescherming Persoonsgegevens met doorzettingsmacht
zal gaan optreden tegen foutief en oneigenlijk gebruik van het
burgerservicenummer.
---