D66

Goede klachtenafhandeling cruciaal voor burgerservicenummer

10 juli 2007, 17:49

Een goede klachtenafhandeling is volgens Hans Engels van groot belang voor een goede invoering van het burgerservicenummer. Dit zei hij in debat hierover in de Eer-ste Kamer. Het burgerservicenummer is een persoonsnummer. Dit nummer vervangt het sofinummer. Dit nummer zal breder worden gebruikt.

Het burgerservicenummer past volgens Engels bij een moderne overheid en bij een moderne samenleving. Moderne en mondige burgers stellen steeds hogere eisen aan de overheid. Het burgerservicenummer kan hierbij helpen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er een zo groot mogelijke transparantie en goede- rechts- en privacybescher-ming moet gelden.

Mensen moeten er volgens Engels op kunnen vertrouwen dat het burgerservicenum-mer alleen wordt gebruikt voor wettelijke en redelijke doeleinden. Er moet volstrekt helderheid zijn over de vraag waarvoor het nummer mag worden gebruikt. Anders blijft onduidelijk over welke rechten burgers beschikken om greep te houden op hun persoonsgegevens. Bovendien moeten mensen volgens Engels de mogelijkheid heb-ben gegevens in te zien en moet er een mogelijkheid zijn om de gegevens te corrige-ren. Hiervoor is het noodzakelijk dat er een goede klachtenafhandeling komt.

De minister heeft in het debat toegezegd dat er een servicepunt komt en dat het Colle-ge Bescherming Persoonsgegevens met doorzettingsmacht zal gaan optreden tegen foutief en oneigenlijk gebruik van het burgerservicenummer.

---