Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Brief aan de Tweede kamer over de handreiking
kostentoerekening leges en tarieven
9 juli 2007
Hierbij bied ik u de Handreiking kostentoerekening leges en tarieven
aan. Deze handreiking geeft uitvoering aan het kabinetsstandpunt zoals
verwoord in de Meibrief Vereenvoudiging Vergunningen ten aanzien van
de conclusies uit de eerste fase van het Project Vereenvoudiging
Vergunningen. Het kabinet is van mening dat de betalende partij bij
rechten, heffingen en tarieven door of vanwege overheidsorganen en
zelfstandige bestuursorganen duidelijk inzicht moet hebben in de
manier waarop de prijzen worden bepaald. Het kabinet heeft tevens
uitgesproken dat het hecht aan het profijtbeginsel en het
kostenveroorzakersbeginsel bij de beantwoording van de vraag wie de
kosten van de behandeling van een vergunningaanvraag moet dragen. De
Handreiking kostentoerekening gaat in op bovengenoemde problematiek en
geeft inzicht in de doorberekening van de kosten in de rechten,
heffingen en tarieven die maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. Dit
inzicht is niet alleen van belang voor de heffende instantie zelf,
maar draagt ook bij aan een groter draagvlak voor de leges en
tarieven.
De rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en zelfstandige
bestuursorganen verlenen talloze diensten aan burgers, bedrijven en
aan elkaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat, noch bij de heffende
overheid, noch bij de belaste burger altijd ondubbelzinnig duidelijk
is welke kosten van de dienstverlenende overheid op de dienstafnemende
burger mogen worden verhaald. De onderhavige handreiking tracht op
deze punten duidelijkheid te scheppen en bevat handreikingen voor de
doorberekening van kosten door de rijksoverheid, provincies,
gemeenten, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen.
In de handreiking wordt beschreven welke kosten op welke manier kunnen
worden toegerekend aan leges en tarieven. Tevens worden voorstellen
gedaan hoe de heffende instantie de kosten en bijbehorende baten van
haar dienstverlening zodanig kan rapporteren (zowel in de
begrotingsfase als in de verslagleggingfase), dat de burger
aansluiting kan vinden tussen de begroting van het overheidslichaam en
zijn aanslag, nota of rekening. Het resultaat bestaat uit
transparantere toerekenings- en verslagleggingsmodellen, die meer
draagvlak bij de burger doen ontstaan voor de door hem voor
overheidsdiensten te betalen vergoedingen.
De handreiking is ontwikkeld in samenspraak met een klankbordgroep,
bestaande uit vertegenwoordigers van de rijksoverheid, provincies,
gemeenten, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen. De
handreiking zal worden gepubliceerd op de website van het ministerie
van Binnenlandse Zaken, inclusief verdiepingsteksten, en zowel door
het ministerie als door de koepelorganisaties met klem worden
aanbevolen bij de instanties waar deze handreiking voor is bedoeld. De
handreiking zal jaarlijks worden geactualiseerd om zo veel mogelijk
aan te sluiten bij de actuele regelgeving, jurisprudentie en de
praktijk.
Ik hoop en verwacht dat deze handreiking leidt tot inzichtelijke
kostenopbouw in de rechten, heffingen en tarieven zoals geheven door
de overheid en de daaraan gelieerde organisaties.
DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
drs. A. Th. B. Bijleveld-Schouten
Zie ook
* Handreiking kostentoerekening leges en tarieven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties