Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 10 juli 2007

TLN en EVO: Ecocombi's zwaarder dan 50 ton wel toestaan

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO zijn van mening dat ecocombi's zwaarder dan 50 ton gewoon op de Nederlandse wegen moeten worden toegestaan. Dit stellen de organisaties in reactie op het besluit van minister Eurlings om het maximale gewicht van de ecocombi terug te brengen van 60 naar 50 ton. De grote voordelen van de ecocombi voor het milieu, logistiek, veiligheid en de bereikbaarheid worden hiermee teniet gedaan. TLN en EVO willen daarom dat ecocombi's zwaarder dan 50 ton alsnog op het Nederlandse Hoofdwegennet worden toegestaan. Op plekken waar specifieke problemen aan viaducten of bruggen te verwachten zijn, kan de wegbeheerder beperkingen instellen.

De reden voor het besluit van minister Eurlings komt voort uit de angst over de slechte conditie van oudere bruggen, zoals de Hollandse brug. Deze angst is niet terecht, omdat ecocombi's meer assen hebben dan gewone vrachtautocombinaties, waardoor de asdruk juist lager is en daarmee ook de druk op het wegdek. Ook neemt het aantal vrachtauto's aanzienlijk af (met zo'n 8%) wat juist een verlichting betekent voor de belasting van het wegdek en de drukte op de weg. Ruime inzet van de ecocombi leidt tot een grote reductie van de CO2- en Nox-uitstoot, maar dan moet wel het maximale gewicht op 60 ton gesteld worden. Beperking tot 50 ton leidt volgens TLN en EVO ertoe dat dit milieuvoordeel voor meer dan de helft verloren gaat.

Momenteel rijdt meer dan 60% van de ecocombi's op de Nederlandse wegen met een gewicht boven de 50 ton. De ondernemers die hun bedrijfsvoering hierop hebben aangepast, krijgen door deze nieuwe regeling te maken met veel extra lasten om de ladingstromen aan te passen op het nieuwe maximum gewicht. Verder loopt Nederland ook in Europa uit de pas, omdat zowel in Zweden en Finland als binnenkort in Denemarken ecocombi's van 60 ton worden toegelaten.

De eerste twee proeven met ecocombi's tussen 2000 en 2006 zijn beiden zeer positief geëvalueerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hieruit kwam naar voren dat een algehele introductie van de ecocombi grote voordelen heeft voor het milieu, logistiek, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. TLN en EVO hopen dat de Tweede Kamer de minister kan overtuigen van de noodzaak om het huidige gewicht van 60 ton voor ecocombi's te handhaven.


---

Bel voor meer informatie naar de afdeling communicatie, Mark Dijk, T079-3636115 of M 06-11006694 of EVO, Mark Jansen, 06-21642444