juli 2007
Voorstel nieuwe maatregelen tegen kilometertellerfraude
Persbericht, 10 juli 2007
Stichting NAP en de RDW pakken het probleem met kilometertellerfraude
aan.
"Te veel betalen voor een tweedehands auto, onverwachte reparaties en
een lage restwaarde bij total loss. Dit zijn enkele gevolgen van
kilometerstandfraude", aldus Rob van Gijzel, voorzitter van de
stichting Nationale Auto Pas (NAP). "Naar schatting worden jaarlijks
bij zoân 400.000 autoâs de kilometerstand teruggedraaid. Hierbij
praten we over een fraudebedrag van zoân 250 miljoen euro. Inclusief
gevolgschade kan dit bedrag oplopen tot 800 miljoen."
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de RDW en de stichting
NAP gevraagd een plan te ontwikkelen voor een sluitende registratie
van kilometerstanden. Op 10 juli 2007 is een gezamenlijk voorstel
aangeboden aan verkeersminister Eurlings.
In het rapport adviseren beide instanties om een verplichte
registratie van kilometerstanden in te voeren die op meerdere momenten
tijdens de levensloop van het voertuig wordt geactualiseerd. Dit om
onjuiste tellerstanden bij aankoop te signaleren. Zo stellen de
instanties ook voor om een verbod op het ongeoorloofd wijzigen van
kilometerstanden in te stellen.
Het advies is een vervolmaking van de bestaande manier van registreren
en controleren van kilometerstanden door NAP, dat dit al zestien jaar
doet op vrijwillige basis.
De minister heeft toegezegd het voorstel te gaan bestuderen.
Erkende bedrijven
Op dit moment vindt centrale registratie van kilometerstanden plaats
tijdens de APK-keuring. De RDW en de stichting NAP bevelen aan om
daarnaast de kilometerstanden ook door de voertuigbranche te laten
registreren bij overschrijving, tenaamstelling, opname in
bedrijfsvoorraad, bij inbouw van een tachograaf, snelheidsbegrenzer of
LPG-installatie en bij reparatie en onderhoud in de voertuigbedrijven.
Bij verkoop van zakelijke autoâs zal ook die kilometerstand verplicht
geregistreerd worden.
Kortere intervallen tussen de registratiemomenten zorgt er voor dat
het terugdraaien van kilometerstanden meer opvalt. Het - om technische
reden - corrigeren van kilometerstanden zou strenger moeten worden
gereguleerd. Het voorstel is om alleen RDW-erkende bedrijven deze
bevoegdheid te geven. Bijvoorbeeld als een teller moet worden
vervangen.
Historie kilometerstanden
In het voorstel neemt de RDW het technisch beheer van de
kilometerstandregistratie over. Zoals nu ook al het geval is, kan de
oriënterende koper van een voertuig ook in de toekomst bij NAP
navragen of de kilometerstand van zijn voertuig aannemelijk is. De RDW
gaat daarnaast ook informatie verstrekken aan overheidsinstanties.Â
Als het advies wordt gevolgd, komt er meer zicht op de historie van
kilometerstanden van voertuigen. Bij aankoop en verkoop wordt het
mogelijk om expliciet te wijzen op de eventuele onjuistheid van de
kilometerstand van het voertuig.
Â
RDW