RDW

juli 2007

Voorstel nieuwe maatregelen tegen kilometertellerfraude

Persbericht, 10 juli 2007

Stichting NAP en de RDW pakken het probleem met kilometertellerfraude aan.
"Te veel betalen voor een tweedehands auto, onverwachte reparaties en een lage restwaarde bij total loss. Dit zijn enkele gevolgen van kilometerstandfraude", aldus Rob van Gijzel, voorzitter van de stichting Nationale Auto Pas (NAP). "Naar schatting worden jaarlijks bij zoân 400.000 autoâs de kilometerstand teruggedraaid. Hierbij praten we over een fraudebedrag van zoân 250 miljoen euro. Inclusief gevolgschade kan dit bedrag oplopen tot 800 miljoen."

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de RDW en de stichting NAP gevraagd een plan te ontwikkelen voor een sluitende registratie van kilometerstanden. Op 10 juli 2007 is een gezamenlijk voorstel aangeboden aan verkeersminister Eurlings.
In het rapport adviseren beide instanties om een verplichte registratie van kilometerstanden in te voeren die op meerdere momenten tijdens de levensloop van het voertuig wordt geactualiseerd. Dit om onjuiste tellerstanden bij aankoop te signaleren. Zo stellen de instanties ook voor om een verbod op het ongeoorloofd wijzigen van kilometerstanden in te stellen.
Het advies is een vervolmaking van de bestaande manier van registreren en controleren van kilometerstanden door NAP, dat dit al zestien jaar doet op vrijwillige basis.
De minister heeft toegezegd het voorstel te gaan bestuderen.

Erkende bedrijven
Op dit moment vindt centrale registratie van kilometerstanden plaats tijdens de APK-keuring. De RDW en de stichting NAP bevelen aan om daarnaast de kilometerstanden ook door de voertuigbranche te laten registreren bij overschrijving, tenaamstelling, opname in bedrijfsvoorraad, bij inbouw van een tachograaf, snelheidsbegrenzer of LPG-installatie en bij reparatie en onderhoud in de voertuigbedrijven. Bij verkoop van zakelijke autoâs zal ook die kilometerstand verplicht geregistreerd worden.
Kortere intervallen tussen de registratiemomenten zorgt er voor dat het terugdraaien van kilometerstanden meer opvalt. Het - om technische reden - corrigeren van kilometerstanden zou strenger moeten worden gereguleerd. Het voorstel is om alleen RDW-erkende bedrijven deze bevoegdheid te geven. Bijvoorbeeld als een teller moet worden vervangen.

Historie kilometerstanden
In het voorstel neemt de RDW het technisch beheer van de kilometerstandregistratie over. Zoals nu ook al het geval is, kan de oriënterende koper van een voertuig ook in de toekomst bij NAP navragen of de kilometerstand van zijn voertuig aannemelijk is. De RDW gaat daarnaast ook informatie verstrekken aan overheidsinstanties. Als het advies wordt gevolgd, komt er meer zicht op de historie van kilometerstanden van voertuigen. Bij aankoop en verkoop wordt het mogelijk om expliciet te wijzen op de eventuele onjuistheid van de kilometerstand van het voertuig.

Â