Strengere eisen voor langere en zwaardere vrachtwagencombinaties
Nieuwsbericht | 10-07-2007
Langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV's) moeten vanaf 1
november 2007 voldoen aan strengere voorwaarden om een ontheffing te
krijgen. Dit vooral met het oog op de verkeersveiligheid. Tegenover de
nieuwe eisen voor wegen en voertuigen staat wel dat er meer
combinaties de weg op mogen.
LZV's zijn vrachtwagencombinaties van maximaal 25,25 meter lang. Na
twee proefperiodes met LZV's in de afgelopen jaren volgt per 1
november 2007 de zogenoemde ervaringsfase. In een brief aan de Tweede
Kamer zet minister Camiel Eurlings de nieuwe voorwaarden op een rij.
Deze zijn voornamelijk gesteld uit het oogpunt van verkeersveiligheid.
Zo moeten de vrachtwagencombinaties onder meer:
· voorzien zijn van een spiegeluitrusting conform de nieuwste Europese
bepalingen;
· beschikken over geavanceerde remsystemen;
· beschikken over een aslastmeetsysteem;
· voorzien zijn van een bord op de achterzijde met daarop een contour
van de combinatie en een vermelding van de lengte in meters.
De chauffeurs moeten minstens vijf jaar ervaring hebben en in het
bezit zijn van een aanvullend certificaat. Anders dan in voorgaande
proeven mogen de combinaties vanaf 1 november niet meer wegen dan
vijftig ton en moeten ze voldoen aan een maximale laadlengte. LZV's
mogen slechts op een beperkt gedeelte van het Nederlandse wegennet
rijden. Uitgangspunt is dat alleen op autosnelwegen en van autosnelweg
naar industrieterrein mag worden gereden op wegen die daarvoor
geschikt zijn.
In de ervaringsfase geldt voor ondernemers geen maximum voor het in te
zetten aantal voertuigcombinaties. De ervaringsfase duurt naar
verwachting drie tot vijf jaar en is bedoeld om op grote schaal
ervaring op te doen met langere vrachtwagencombinaties. Deze periode
wordt bijvoorbeeld gebruikt voor onderzoek naar de positie van
kwetsbare verkeersdeelnemers.
Meer informatie
* br.8767 besluit inzake voorwaarden ervaringsfase LZV's
Ministerie van Verkeer en Waterstaat