Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Aanvragen Generaal Pardon

Personen die in de gemeente Utrechtse Heuvelrug verblijven en in aanmerking menen te komen voor een verblijfsvergunning op basis van de Generaal Pardonregeling kunnen zich melden bij de gemeente.

Als u niet meer in de opvang van de rijksoverheid (AZC) woont en ook geen procedure meer heeft lopen, kunt u door middel van een zogenaamde burgemeestersverklaring een verblijfsvergunning krijgen. U moet dan met papieren bewijzen dat u het hele jaar 2006 in Nederland woonde. Voor alle duidelijkheid: als u verhuisd bent, hoeft u zich dus niet aan te melden in de gemeente waar u in 2006 woonde, maar in de gemeente waar u nu woont.

Het is voor de gemeente belangrijk dat u zoveel mogelijk papieren verzamelt als bewijs. Ook is het belangrijk dat u papieren van verschillende maanden in 2006 meeneemt en eventueel ook van eind 2005. U moet immers bewijzen dat u het hele jaar 2006 in Nederland was.

Zodra u voldoende bewijs heeft verzameld om hard te kunnen maken dat u geheel 2006 in Nederland hebt gewoond, kunt u een afspraak maken met de beleidsambtenaar van de gemeente, Cees van den Broek, die de burgemeestersverklaring voor u voorbereidt. Zijn telefoonnummer is (0343) 56 58 19.

Omdat de Immigratie en NaturalisatieDienst (IND) eerst alle bewoners van de centrale opvang behandelt, is de verwachting dat medio september met de behandeling van de burgemeestersverklaringen wordt begonnen. U hebt dus alle tijd om uw bewijsmateriaal degelijk op te bouwen.