SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08
Persbericht
Beleidsruimte Vlaamse Regering 3,6 maal hoger dan bij start
Brussel, 10 juli 2007
T.a.v. de redactie,
In zijn jaarlijks begrotingsadvies maakt de SERV dit keer op basis van de meerjarenbegroting ook een tussentijdse evaluatie van de begrotingen van de huidige legislatuur. De beleidsruimte voor deze legislatuur is 3,6 maal hoger dan bij de start zonder dat daar een versoepeling van de norm of substantiële heroriënteringen voor nodig waren. Vooral extra federale middelen en gewestbelastingen leidden tot dit mooi resultaat. De regering heeft een aantal van haar budgettaire doelstellingen gehaald, maar de geplande extra investeringen via alternatieve financiering en PPS blijven voorlopig grotendeels in de voorbereidingsfase.
Van krappe tot ruime beleidsruimte voor 2004-2009
De regering heeft zelf geen evaluatie uitgevoerd op basis van haar meerjarenbegroting. Toch kan dit een belangrijk instrument zijn om te plannen maar ook om een tussentijdse evaluatie op te maken. Daarom stelt de SERV zelf een concept van opvolgingscyclus voor. De SERV heeft ook zelf de vergelijking gemaakt tussen de oorspronkelijke meerjarenramingen en de toepassing ervan in de jaarlijkse begrotingen en hun uitvoering.
In de meerjarenraming van juni 2004 was er voor de eerste jaren van de legislatuur geen sprake van enige beleidsruimte. Nu is die beleidsruimte al opgelopen tot 3,9 miljard euro en als we rekening houden met de vooruitzichten voor 2008 -- 2009 zal de gecumuleerde beleidsruimte voor de volledige legislatuur opgelopen zijn tot 11,2 miljard. Dat is 3,6 maal meer dan verwacht bij de start van de regering.
De regering kon dit mooie resultaat voor elkaar krijgen zonder versoepeling van de begrotingsdoelstellingen, integendeel zelfs, en zonder heroriënteringen zoals aanvankelijk gepland. Ze kon wel rekenen op 860 mln euro extra federale dotaties en 2 mld meer uit gewestbelastingen. Die extra beleidsruimte ging deels naar het ongewijzigde beleid dat te laag werd geraamd en naar een betere benutting van de kredieten zodat uiteindelijk de regering nog 60% kon inzetten voor nieuwe beleidsinitiatieven.
Alternatieve financieringsprojecten nog niet op koers
In zijn begrotingsadvies gaat de SERV na in hoeverre de geplande beleidsinitiatieven werden gerealiseerd voor de afzonderlijke beleidsdomeinen en waar de extra middelen voor nieuw beleid naartoe gingen.
Maar in het bijzonder wilde de SERV na gaan in hoeverre de Vlaamse Regering haar eigen budgettaire doelstellingen kon realiseren. In het regeerakkoord staat dat de gewestuitgaven in geen beding verder mogen dalen, dat alternatieve financieringskanalen aangewend moeten worden en dat de nodige inspanningen gebeuren om het investeringsaandeel te versterken. Daarenboven wilde de regering de impliciete schuld doen afnemen.
Uit de SERV-analyse blijkt dat de investeringsplannen van de regering via alternatieve financiering nog groter zijn geworden. De timing daarentegen is verder doorgeschoven naar achter, enkel voor welzijnsinvesteringen is er duidelijk vooruitgang geboekt, maar dit is geen PPS. De SERV waardeert wel dat het Vlaams Parlement en de minister ingingen op zijn vraag om het programma voor alternatieve financiering gestructureerder en transparanter aan te pakken.
De investeringsinspanningen binnen de begroting zijn wel licht gestegen en het gewestaandeel van de uitgaven is ook toegenomen, deels door extra inspanningen op dit vlak via nieuwe initiatieven.
Van de afbouw van de impliciete schuld is totnogtoe weinig te merken tenzij de regering er in 2007 wel in slaagt de voorgenomen afbouw ook in de praktijk te brengen.
Tot slot stelt de SERV vast dat het sociaal-economisch toekomstplan Vlaanderen in actie nog steeds niet in de meerjarenbegroting werd vastgelegd.
Toekomstige beleidsruimte (2008-2009) rooskleurig
De Vlaamse Regering verwacht voor 2008 nog een extra beleidsruimte van 1 miljard oplopend tot 2 miljard in 2009. Deze beleidsruimte wordt volledig ingevuld in de meerjarenbegroting. De SERV formuleert hierbij vier kanttekeningen:
- de afgesproken vermindering van het begrotingsoverschot in de begrotingsnorm moet bevestigd worden,
- de SERV verwacht dat de federale overdrachten hoger zullen liggen dan voorzien omwille van betere groeivooruitzichten,
- de groei van het ongewijzigd beleid lijkt te laag te zijn, zowel voor 2008 als 2009,
- er zijn nog geen heroriënteringen opgenomen in de meerjarenbegroting.
Hogere onderaanwending in 2006
Tot slot evalueert de SERV de uitvoering van de begroting 2006. In 2006 haalt de Vlaamse overheid een overschot dat 319 mln hoger is dan de beoogde norm. Vooral de onderaanwending van 618 mln op de uitgaven leidde tot dit resultaat. Opvallend hierbij zijn de onderaanwending op investeringen en investeringssubsidies (198 mln), en het innovatiepact waar haast niets gerealiseerd werd van de voorziene impuls van ¤ 50 mln.
De grote uitdaging voor de volgende jaren bestaat er dan ook uit om terug tot een realistische begrotingsopstelling en -"uitvoering te komen.
Het begrotingsadvies van de SERV vindt u ook op onze website: www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be
SERV l Wetstraat 34-36 l 1040 Brussel l Tel: 02.20.90.111 l Fax: 02.21.77.008 l serv@serv.be l www.serv.be