Inspectie Verkeer en Waterstaat
10 juli 2007: Dodelijk spoorongeval Lochem mede door vergissing machinist
Het dodelijke ongeval van 15 januari 2007 op de spoorwegovergang in
het Gelderse Lochem werd mede veroorzaakt doordat een machinist van
Syntus zich vergiste in een aanwijzing van de treindienstleider. Dat
is de voornaamste conclusie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in
haar onderzoek naar het voorval. Bij het ongeval werd een vrachtwagen
aangereden die zich nog op de overweg bevond. De bijrijder kwam
daarbij om het leven. De chauffeur van de vrachtwagen raakte zwaar
gewond.
Kort voor het ongeval was in het systeem van de treindienstleiding
voor de overgang een storingsmelding binnengekomen. Machinisten op het
traject kregen daarom de aanwijzing de overweg met een maximale
snelheid van 10 kilometer per uur te naderen om direct te kunnen
stoppen voor eventueel wegverkeer. De vrachtwagen was de defecte
overweg opgereden omdat de spoorbomen lang dicht waren. De spoorboom
werd daarbij omhoog gehouden. Op het moment van de aanrijding stond de
vrachtwagen te wachten omdat de boom aan de overzijde nog dicht was.
Volgens de inspectie had de machinist de aanwijzing ruim op tijd
ontvangen en werd het juiste overwegnummer correct opgegeven. De
machinist dacht echter dat het een overgang betrof in het verderop
gelegen Eefde. Hij reed daardoor nog op een normale snelheid en zag de
geblokkeerde overweg te laat. De trein reed de vrachtwagen
uiteindelijk aan met een snelheid van rond de 74 kilometer per uur. De
bijrijder werd daarbij door de ronddraaiende vrachtwagen geraakt.
Naar aanleiding van het ongeval is de machinist door Syntus van de
trein gehaald.
Bestanden bij dit artikel
Onderzoeksrapport aanrijding Lochem 15 januari 2007
10-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement