Inspectie Verkeer en Waterstaat


10 juli 2007: Dodelijk spoorongeval Lochem mede door vergissing machinist

Het dodelijke ongeval van 15 januari 2007 op de spoorwegovergang in het Gelderse Lochem werd mede veroorzaakt doordat een machinist van Syntus zich vergiste in een aanwijzing van de treindienstleider. Dat is de voornaamste conclusie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in haar onderzoek naar het voorval. Bij het ongeval werd een vrachtwagen aangereden die zich nog op de overweg bevond. De bijrijder kwam daarbij om het leven. De chauffeur van de vrachtwagen raakte zwaar gewond.

Kort voor het ongeval was in het systeem van de treindienstleiding voor de overgang een storingsmelding binnengekomen. Machinisten op het traject kregen daarom de aanwijzing de overweg met een maximale snelheid van 10 kilometer per uur te naderen om direct te kunnen stoppen voor eventueel wegverkeer. De vrachtwagen was de defecte overweg opgereden omdat de spoorbomen lang dicht waren. De spoorboom werd daarbij omhoog gehouden. Op het moment van de aanrijding stond de vrachtwagen te wachten omdat de boom aan de overzijde nog dicht was.

Volgens de inspectie had de machinist de aanwijzing ruim op tijd ontvangen en werd het juiste overwegnummer correct opgegeven. De machinist dacht echter dat het een overgang betrof in het verderop gelegen Eefde. Hij reed daardoor nog op een normale snelheid en zag de geblokkeerde overweg te laat. De trein reed de vrachtwagen uiteindelijk aan met een snelheid van rond de 74 kilometer per uur. De bijrijder werd daarbij door de ronddraaiende vrachtwagen geraakt.

Naar aanleiding van het ongeval is de machinist door Syntus van de trein gehaald.

Bestanden bij dit artikel
Onderzoeksrapport aanrijding Lochem 15 januari 2007

10-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement