Kamer overschat hinder pleziervaart in de spits
Den Haag, 10 juli 2007
De ANWB vindt dat de Tweede Kamer de overlast tijdens de spits door de pleziervaart op het hoofdwegennet overschat. Dit na bestudering van bedieningstijden voor bruggen en sluizen zoals die staan vermeld in de Wateralmanak deel 2. Voor de pleziervaart is reeds een streng regime overeengekomen tussen het Ministerie en belangenorganisaties, zoals de ANWB, voor de brug- en sluisbediening tijdens de ochtend- en avondspits op het hoofdwegennet. Door een beter samenspel tussen weg- en waterverkeer is er op het onderliggend wegennet hier en daar winst te behalen.
Bruggen op het hoofdwegennet, (snelwegennet en provinciale wegen) blijven reeds nu tijdens de spits voor de pleziervaart gesloten. Bij bruggen in het onderliggende wegennet (gemeenten) ligt dat anders, maar daar zijn er meestal voldoende omrijmogelijkheden mits de weggebruikers over adequate informatie kunnen beschikken.
Als er al sprake is van opening van bruggen op het hoofdwegennet tijdens de spits,vindt deze voor de beroepsvaart plaatst. De uitzondering die de 2e Kamer wil maken om bruggen tijdens de spits voor de beroepsvaart wel te openen is er dus feitelijk al. De veiligheid op het water is er, volgens de ANWB, niet mee gediend nog meer voorrangsmogelijkheden te geven aan de beroepsvaart ten opzichte van de pleziervaart.
De ANWB waarschuwt dat door de toenemende verkeersdrukte de algemene defintie van de spits aan verandering onderhevig is. Zo wordt door Rijkswaterstaat tegenwoordig andere spitstijden gehanteerd dan een aantal jaren geleden. Zo duurt de ochtendspits in de Randstad van 6.00-10.00 uur en de middagspits van 16.00-19.30 uur.
De ANWB meent dat dit niet automatisch moet leiden tot een generieke maatregelen waarbij de doorvaart voor de pleziervaart overal krapper wordt bemeten. Dan gaat men voorbij aan lokale en regionale verschillen en voorbij aan de economisch belangen van de watersport. Dat geldt zeker in de bekende watersportgebieden in Nederland en tijdens de vakantieperiodes.
De ANWB denkt dat, als er al sprake is van problemen, winst is te behalen met een beter verkeersmanagement. Daarbij zou per brug het samenspel tussen weg- en waterverkeer bekeken moeten worden. De ANWB pleit voor het onderzoek wat de mogelijkheden zijn voor een betere verkeersmanagements-maatregelen voor weg- en waterverkeer. Zo zou de actuele informatie naar de wegggebruikers sterk kunnen verbeteren over te verwachten wachttijden en de openingstijden van de brug en de mogelijke omrij- of alternatieve routes. Juist op het onderliggende wegennet zijn omrijmogelijkheden aanwezig.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB