abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 juli 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL-2007/9145 -
Onderwerp
Havenontvangstinstallaties
Geachte voorzitter,
In november 2000 is de Europese richtlijn 2000/59/EC over "port reception facilities for
ship-generated waste and cargo residues" van kracht geworden. Deze richtlijn schrijft voor
hoe Europese zeehavens moeten omgaan met afval afkomstig van schepen. Een belangrijk
punt in de richtlijn is dat de kosten voor het verwerken van het afval voor een substantieel
deel (minimaal 30%) moet worden gedekt via indirecte financiering. Hierbij dienen
schepen een heffing te betalen voor de inzameling, transport (opslag) en verwerking van
scheepsafvalstoffen, ongeacht of zij ook daadwerkelijk afval afgeven. De gedachte
hierachter is dat schepen worden aangemoedigd afval af te geven.
In Nederland is de richtlijn per 15 oktober 2004 geïmplementeerd in de vorm van een
wijziging van de "Wet Voorkoming Verontreiniging door Schepen" (WVVS). Hierbij is het
percentage indirecte financiering vastgesteld op minimaal 30%. Minister Peijs heeft
destijds de ambitie uitgesproken om binnen vijf jaar het percentage te verhogen naar
100% op basis van een jaarlijkse transparante afweging van het milieubelang, het
concurrentie-belang en de continuïteit van de inzameling en verwerking. In deze brief
informeer ik u over de afvalafgifte in 2006 en het beleid voor 2007. Daarbij ga ik ook in
op het Europese afvalafgiftebeleid naar aanleiding van vragen hierover tijdens het
Algemeen Overleg over Kabinetsstandpunt Groenboek Europees Maritiem beleid van
13 juni jongstleden.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL-2007/9145
Afvalafgifte in 2006
Ruim een jaar na de implementatie van de richtlijn, heeft Minister Peijs in 2006 besloten
om het percentage indirecte financiering ongewijzigd te laten en met de havens afspraken
te maken om hun individuele afvalplannen en financieringssystemen eerst verder te
optimaliseren. Het ging hierbij om maatregelen die de afgiftehoeveelheden verruimen of
op andere wijze drempelverlagend kunnen werken. U bent hierover schriftelijk
geïnformeerd in de brief van 12 januari 2006.
Uit de jaarrapportage 2006 van de Nederlandse zeehavens blijkt dat in 2006 zowel het
aantal afgevende schepen als de hoeveelheid afgegeven afval is gestegen ten opzichte van
2005 (zie tabel 1).
Tabel 1: HOI-Jaarrapportage 2006 van de zeehavens
% % Aantal Aantal Hoeveelheid Hoeveelheid
indir. indir. afgevers afgevers scheepsafval scheepsafval
Financ. Financ. 2006 2005 2006 (m3) 2005 (m3)
2006 2005
Rotterdam 72% 88% 12.150 9.958 208.609 m3 175.853 m3
Amsterdam 80 % 128 % 2.122 1.662 18.839 m3 14.371 m3
Zeeland 69% 226% 993 752 12.959 m3 4.871 m3
Seaports
Den Helder 39% 29% 1.438 1.116 2.971 m3 2.893 m3
Harlingen 37% - 182 - 470 m3 -
Groningen 76% 110% 627 508 2.209 m3 2.354 m3
Seaports
Scheveningen 39% 54% 2.500 1.462 6.939 m3 4.320 m3
TOTAAL 20.012 15.458 252.996 m3 204.662 m3
Deze cijfers ondersteunen de conclusie van het Algemeen Overleg HOIs op 19 april 2006,
dat het percentage indirecte financiering op zich niet stimulerend hoeft te werken voor de
afvalafgifte, maar dat juist de afgiftegrenzen en andere drempelverlagende maatregelen
van belang zijn voor een goed functionerend afvalafgiftebeleid. Immers, met een gelijk
gebleven wettelijk percentage van 30% zijn de feitelijke percentages vrijwel overal
gedaald terwijl de afvalafgifte is gestegen. En dit laatste is uiteraard het doel waar we naar
streven. De percentages waren in 2005 hoog omdat de afgifte van scheepsafval ondanks
alle inspanningen in 2005 was achtergebleven ten opzichte van de vooraf verwachte
hoeveelheden. Hierdoor zijn de kosten van inzameling en verwerking van scheepsafval
achteraf lager gebleken dan de geïnde heffingen. De havens hebben hun
financieringssysteem in 2006 aangepast, waardoor de geïnde heffingen en de indirecte
kosten beter in evenwicht zijn met elkaar. De lagere percentages van indirecte financiering
in 2006 illustreren deze verbeterde balans tussen inkomsten en uitgaven.
---
DGTL-2007/9145
Europees afvalafgiftebeleid
De EMSA heeft in opdracht van de Europese Commissie de implementatie van de
financieringssystemen van de HOI-richtlijn in de lidstaten geëvalueerd. Uit de
tussenrapportage blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de havenafvalsystemen in de
verschillende Europese havens. De Richtlijn biedt ook de ruimte voor die verschillen.
Daarnaast blijkt dat de mate van betrokkenheid van de havenautoriteiten bij het
afvalafgiftebeleid een cruciale rol speelt bij een effectieve uitvoering van de richtlijn.
In verschillende lidstaten hebben de havens geen zicht op de totale hoeveelheid en kosten
van afvalverwerking waardoor de havens niet in staat zijn om het feitelijke percentage
indirecte financiering aan te geven.
Tijdens het Algemeen Overleg over het kabinetsstandpunt Groenboek Europees Maritiem
Beleid op 13 juni jongstleden vroegen mevrouw Dezentjé Hamming en de heer
Kortenhorst naar meer harmonisatie van het Europese afvalafgiftebeleid. Verregaande
harmoniseringsvoorstellen lijken op onvoldoende draagvlak te kunnen rekenen omdat de
meeste lidstaten inmiddels enkele jaren hebben geïnvesteerd om hun huidige
havenafvalplannen in de praktijk te brengen en hun stakeholders te informeren. De
Europese Commissie beziet nu op welke punten harmonisatie nodig en mogelijk is. Ik heb
in een brief aan de Europese Commissie er op aangedrongen om te komen tot een
eenduidig begrippenkader. Zoals ook uit de onderzoeken naar aanleiding van de Probo
Koala blijkt, is dat van groot belang. De Europese Commissie is voornemens om eind dit
jaar te komen met een eerste voorstel van aanpassing van de Richtlijn, waarover de
lidstaten informeel zullen worden geconsulteerd. In 2008 zal een formele consultatie van
de aanpassingsvoorstellen van de richtlijn plaatsvinden.
Beleid 2007
Gezien de verbetering van de havenafvalsystemen van de Nederlandse zeehavens en de
stijgende afgifteresultaten in 2006, wil ik mede in afwachting van de Europese
ontwikkelingen, het percentage indirecte financiering ook in 2007 ongewijzigd houden op
minimaal 30%. Om die redenen wil ik ook afstappen van de ambitie om binnen 5 jaar te
komen tot 100% indirecte financiering. Uit tabel 1 blijkt overigens dat de grote havens in
de afgelopen jaren ruim boven het minimale percentage van 30% zijn uitgekomen. In
Nederland en op Europees niveau zal ik mij inzetten voor een verdergaande optimalisatie
van het afvalafgiftebeleid, voor een eenduidig begrippenkader en voor betere informatie-
uitwisseling tussen Europese havens. Daarnaast zal ik, zoals gezegd tijdens het Algemeen
Overleg Probo Koala op 21 juni jongstleden, voorstellen doen met betrekking tot een
strengere afgifteplicht van slops (zijnde ladingresiduen) in Europa.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
DGTL-2007/9145
4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat