Gemeente Elburg
Burgerhandvest termijnen afhandeling
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat het
burgerhandvest over de termijnen van afhandeling is vastgesteld. In
dit document is aangegeven welke producten en diensten van de gemeente
binnen welke termijn worden afgedaan. Zo is in één oogopslag duidelijk
hoeveel tijd de gemeente nodig heeft om bijvoorbeeld een bepaalde
vergunning af te geven.
Het burgerhandvest treedt op 4 juli 2007 in werking.
Logo Elburg kleur
Burgerhandvest
voor termijnen van afhandeling
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Elburg op 26 juni 2007.
---
Burgerhandvest voor termijnen van afhandeling van de gemeente Elburg
Inhoudsopgave
1. Inleiding 3
2. Termijnen 3
2.1 Wettelijke termijnen 3
2.2 Interne termijnen 3
3. Afdelingsspecifieke termijnen 3
3.1 Ruimtelijke Ontwikkeling 3
3.2 Bouwen en Milieu 4
3.3 Beheer 5
3.4 Sociale en Burgerzaken 5
3.5 Maatschappelijke Ontwikkeling 5
3.6 Financiën en Personeel 6
3.7 Facilitair 6
4. Communicatie 6
Interne bijlage 1 Termijnen van afhandeling interne organisatie
Gemeente Elburg 7
Interne bijlage 2 Termijnen van afhandeling scherper dan de wettelijke
termijn 8
---
Burgerhandvest voor termijnen van afhandeling van de gemeente Elburg
1. Inleiding
In het kader van de verbetering van de kwaliteit van dienstverlening
is in het MO van oktober 2005 besloten om over de termijnen van
afhandeling een integraal advies te maken over de huidige termijnen
van afhandeling en te komen tot een beleidslijn van de gewenste
situatie. De nadruk ligt hierbij op de externe werking van de
termijnen (richting burgers), de interne termijnen (tussen afdelingen)
komen minder uitgebreid aan bod. In het verbeterteam dienstverlening
is besloten op 7 februari 2006 om hieraan te voldoen door middel van
het opstellen van een burgerhandvest met betrekking tot termijnen van
afhandeling voor de gemeente Elburg. Uitgesproken is dat het moet gaan
om hanteerbare duidelijke termijnen die gecommuniceerd worden naar de
burger. Het moet dus meer zijn dan het voldoen aan wettelijke
termijnen, want dat is al een verplichting waar de gemeente aan moet
voldoen. Aan de projectgroep rechtmatigheid is voorgesteld om de
termijnen van afhandeling op te nemen in de werkprocesbeschrijvingen.
Dit om inzichtelijk te maken hoe de termijn van afhandeling is
verdeeld over de diverse stappen binnen een proces. In juni 2007 is
het burgerhandvest geactualiseerd. Het betreft met name wijzigingen
n.a.v. de reorganisatie van de gemeente Elburg.
De belangrijkste termijnen moeten goed zichtbaar zijn voor alle
burgers die een dienst afnemen van de gemeente Elburg. Dit
burgerhandvest voor termijnen van afhandeling is een raamwerk van de
termijnen waaraan de gemeente Elburg zich verbindt jegens de burgers.
De rijksoverheid vindt het belangrijk dat gemeenten middels een
kwaliteitshandvest inzicht geven in hun dienstverleningsnormen. Het
kabinet en de VNG streven ernaar dat alle overheidsorganisaties met
burgercontacten in 2008 gaan werken met kwaliteitshandvesten. Dit stuk
is een aanzet om in de komende jaren te komen tot een volgroeid
kwaliteitshandvest. Dit burgerhandvest zou dus middels een nieuwe
bestuursopdracht aangevuld kunnen worden met kwaliteitsnormen die ook
opgenomen kunnen worden in de procesbeschrijvingen. Ook kunnen er meer
folders dan wel brieven rondom de genoemde producten aan de burger
aangeboden worden.
2. Termijnen
2.1 Wettelijke termijnen
Er is al het nodige geregeld binnen de gemeente Elburg op dit gebied.
De meeste zaken die afgehandeld moeten worden vallen onder de
bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor beschikkingen
geldt dat in artikel 4:13 Awb is geregeld dat de aanvraag binnen een
redelijke termijn afgehandeld moet zijn. De redelijke termijn is in
ieder geval verstreken wanneer acht weken nadat de aanvraag is
binnengekomen, zijn verstreken. Daarnaast zijn er in bijzondere wetten
termijnen van afhandeling opgenomen. De bijzondere wet gaat altijd
voor de algemene wet. Is er in de bijzondere wet niets geregeld, dan
gelden de termijnen van de algemene wet.
Een beslissing op bezwaarschrift (m.u.v. bezwaarschriften WOZ en
belastingen) wordt binnen 10 weken gegeven, met de mogelijkheid van
verdaging van 4 weken (eenzijdig door bestuursorgaan) en de
mogelijkheid om daarna te verdagen in overleg met de bezwaarde.
2.2 Interne termijnen
Binnenkomende brieven dienen - voor zover niet genoemd in de hierna
volgende tabellen - binnen vier weken afgehandeld te zijn. Indien deze
termijn niet gehaald kan worden, ontvangt de afzender een brief met
inhoudelijke informatie waarom het langer duurt en wanneer de brief
wel beantwoord wordt.
Door bestuurders en ambtenaren wordt op correcte wijze (helder
taalgebruik, verwijzen naar juiste persoon, geven van informatie e.d.)
gecommuniceerd met burgers, zowel telefonisch als schriftelijk.
3. Afdelingsspecifieke termijnen
Naast wettelijke en interne termijnen, gelden per afdeling ook
afdelingsspecifieke termijnen. Deze gaan met name over de behandeling
van aanvragen van vergunningen e.d.
1. Ruimtelijke Ontwikkeling
Stukken Termijn van afhandeling
Partiële bestemmingsplanherziening Niet aan te geven; verschilt sterk
afhankelijk van aard, impact en complexiteit van het plan
Uitwerking/wijzing bestemmingsplan ex art 11 WRO Idem
Vrijstelling ex art 19, lid 1 of 2, WRO Idem
Vrijstelling ex art 17 WRO 18 weken
Informatie m.b.t. vigerende bestemmingsplannen 2 weken
Standplaatsvergunning/verhuur standplaatsen 3 weken
Aankoop groenstroken 4 weken
Plaatsing op lijst van gegadigden voor pacht/huur/gebruik
gemeente-eigendommen 2 weken
Verzoek plaatsing op lijst van gegadigden voor bedrijventerrein 2
weken
Toekenning huisnummer 4 weken
Kadastrale informatie 1 week
2. Bouwen en Milieu
Stukken Termijn van afhandeling
Principeverzoek bouw- of monumentvergunning 4 weken
Reguliere bouwvergunning 12 weken
Lichte bouwvergunning 6 weken
1^e fase bouwvergunning 6 weken
2^e fase bouwvergunning 6 weken
Herziening 1^e fase 6 weken
Artikel 19, lid 3 WRO procedure 22 weken
Binnenplanse vrijstelling 22 weken
Sloopvergunning 12 weken
Sloopmelding 8 dagen
Gebruiksvergunning 12 weken
Aanlegvergunning 4 weken
Monumentvergunning (rijks) 26 weken
Monumentvergunning (gemeentelijk) 12 weken
Plaatsing op gemeentelijke monumentenlijst 13 weken
Plaatsing op rijksmonumentenlijst 15 maanden
Reclamevergunning 8 weken
Tijdelijke reclamevergunning 2 weken
Subsidies stads- en dorpsvernieuwing 10 weken
Afhandelen milieuklacht over bedrijf 48 uur teruggekoppeld
Afhandelen milieuklacht over particulier 48 uur teruggekoppeld
Afhandelen verzoek om uitvoering landschapsonderhoud 10 dagen
Afhandelen aanvraag om milieuvergunning 6 maanden
Afhandelen verzoek om intrekking van milieuvergunning 4 maanden
Afhandelen melding ter wijziging van milieuvergunning 6 weken
Afhandelen melding voor niet-vergunningplichtig bedrijf 4 weken
Afhandelen aanvraag kapontheffing dmv standaardverklaring 10 dagen
Afhandelen aanvraag kapontheffing 4 weken
Afhandelen aanvraag stookontheffing 10 dagen
Afhandelen aanvraag om vergunning voor inzamelen textiel 7 dagen
Verstrekken van informatie uit bodeminformatiesysteem 7 dagen
Afhandelen melding Bouwstoffenbesluit 3 weken
Afhandelen melding actief bodembeheer 3 weken
Schriftelijk bevestigen gemaakte afspraken tijdens uitgevoerd
controlebezoek 2 weken
3. Beheer
Stukken Termijn van afhandeling
Inritvergunning 6 weken
Rioolaansluiting 6 weken
Klikmelding 3 werkdagen
Meldingen openbare ruimte 4 werkdagen
Administratieve afwikkeling uitgifte grafruimte 2 weken
Vergunning grafbedekking 1 week
Verlenging recht op eigen graf 2 weken
Afkoop onderhoud graf 2 weken
Omzetting algemeen naar eigen graf 2 weken
Parkeerontheffingen 4 weken
4. Sociale en Burgerzaken
Stukken Termijn van afhandeling
Aanvragen Wet werk en bijstand 8 weken
Aanvraag o.g.v. artikel 35 Bbz 2004 13 weken, met mogelijkheid tot
verlenging van 13 weken
Aanvraag WMO 8 weken, mogelijkheid verdaging o.g.v. 4:14 Awb t.b.v.
medisch onderzoek
Verzoek om informatie uit de GBA wordt per dag afgewerkt
Uittreksels GBA en burgerlijke stand klaar-terwijl-u-wacht
Reisdocumenten (landelijk) binnen 3 tot 5 werkdagen
Rijbewijzen (landelijk)
3 tot 5 werkdagen
Verwerken GBA-mutaties Dagelijks op datum mutatie
Burgerlijke stand-aangelegenheden klaar-terwijl-u-wacht
5. Maatschappelijke Ontwikkeling
Stukken Termijn van afhandeling
Indienen aanvraag subsidie:
1. structurele subsidie: indienen voor 1 juni t-1
2. incidentele subsidie: indienen tenminste 12 weken voor begin
activiteit
Besluit subsidieverlening voor 1 januari
Besluit subsidieverlening uiterlijk 4 weken na ontvangst aanvraag.
Indienen aanvraag tot vaststelling subsidie:
1. structurele subsidie: voor 1 juni t+1
2. incidentele subsidie: binnen 12 weken na afloop van de activiteit
Binnen 6 maanden na ontvangst van de volledige aanvraag tot
vaststelling of na het aflopen van de hersteltermijn van 4 weken.
Aanvraag leerlingenvervoer Binnen 8 weken na ontvangst van alle
gegevens met mogelijkheid van 4 weken verdagen
Melding register Kinderopvang Binnen 8 weken reactie anders
automatische opname in register
Huisvesting onderwijs Opname in programma uiterlijk 1 februari, op 31
december raadsbesluit over Huisvestingsoverzicht en
huisvestingsprogramma
APV aanlijn-/muilkorfgebod 6 weken
Drank- en horecavergunning 6 maanden
Horeca-exploitatievergunning 8 weken
Aanvraag vergunning bestaand terras 3 weken
Aanvraag vergunning nieuw terras 8 weken
Ontheffing art. 35 Drank- en Horecawet 8 weken
Ontheffing sluitingstijden 3 weken
Loterijvergunning 3 weken
Meldingen bingo 3 weken
Aanwezigheidsvergunning 8 weken
Verkoopvergunning vuurwerk 8 weken
Collecte- en ventvergunningen 3 weken
Evenementenvergunning 8 weken
6. Financiën en Personeel
Stukken Termijn van afhandeling
Verzoek uitstel van betaling 1 week
Verzoek wijziging/ invoer automatische incasso 2 dagen
Afhandeling bezwaarschriften aanmaningen / dwangbevelen 1 week
Verzoek kwijtschelding belastingen 4 weken
Afhandeling bezwaarschriften belastingen en rechten 8 weken na afloop
bezwaartermijn
Afhandeling bezwaarschriften leges 6 weken tot 3 maanden
Verzoek taxatieverslag WOZ-object 1 week
Afhandeling eenvoudige bezwaarschriften WOZ-beschikking 8 weken na
afloop bezwaartermijn
Afhandeling complexe bezwaarschriften WOZ-beschikking Maximaal 1 jaar
na indiening bezwaarschrift
7. Facilitair
Stukken Termijn van afhandeling
Verzoeken om informatie ingevolge de WOB Binnen 2 weken, met
mogelijkheid van verdaging met 2 weken
Verzoeken om schadevergoedingen Binnen 4 weken. Is afhandeling binnen
deze termijn niet mogelijk dan ontvangt betrokkene een schrijven
waarin dit met reden omkleed wordt bericht.
4. Communicatie
Het burgerhandvest kan worden gecommuniceerd door middel van plaatsing
op een prominente plaats op de website, zodat bij bezoek aan de site
meteen opvalt dat de gemeente Elburg een burgerhandvest heeft.
Daarnaast is reeds voor een aantal producten informatiefolders
beschikbaar, zoals voor de bouwvergunning, monumentenvergunning,
procedure bezwaarschriften e.d. Binnenkort komen op het e-loket de
belangrijkste producten van de gemeente waarin de vakafdelingen per
product de procedure en de daarbij behorende termijn van afhandeling
kunnen opnemen.
Door het vaststellen van het burgerhandvest verbindt de gemeente zich
om te voldoen aan de daarin opgenomen termijnen. Hier kan de burger de
gemeente op aanspreken. Het burgerhandvest treedt in werking per 4
juli 2007. Uiteraard gelden de genoemde termijnen van afhandeling voor
complete aanvragen, verzoeken, ontheffingen e.d.
Daar waar het voorkomt dat er bijzondere aspecten zijn, wordt aan de
aanvrager gemeld dat vanwege de bijzonderheden de genoemde termijn
langer is. Dit wordt gemotiveerd aan de aanvrager bekend gemaakt.