Gemeente Elburg


Burgerhandvest termijnen afhandeling

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat het burgerhandvest over de termijnen van afhandeling is vastgesteld. In dit document is aangegeven welke producten en diensten van de gemeente binnen welke termijn worden afgedaan. Zo is in één oogopslag duidelijk hoeveel tijd de gemeente nodig heeft om bijvoorbeeld een bepaalde vergunning af te geven.

Het burgerhandvest treedt op 4 juli 2007 in werking.

Logo Elburg kleur

Burgerhandvest

voor termijnen van afhandeling

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg op 26 juni 2007.


---

Burgerhandvest voor termijnen van afhandeling van de gemeente Elburg

Inhoudsopgave


1. Inleiding 3


2. Termijnen 3

2.1 Wettelijke termijnen 3

2.2 Interne termijnen 3


3. Afdelingsspecifieke termijnen 3

3.1 Ruimtelijke Ontwikkeling 3

3.2 Bouwen en Milieu 4

3.3 Beheer 5

3.4 Sociale en Burgerzaken 5

3.5 Maatschappelijke Ontwikkeling 5

3.6 Financiën en Personeel 6

3.7 Facilitair 6

4. Communicatie 6

Interne bijlage 1 Termijnen van afhandeling interne organisatie Gemeente Elburg 7

Interne bijlage 2 Termijnen van afhandeling scherper dan de wettelijke termijn 8


---

Burgerhandvest voor termijnen van afhandeling van de gemeente Elburg


1. Inleiding

In het kader van de verbetering van de kwaliteit van dienstverlening is in het MO van oktober 2005 besloten om over de termijnen van afhandeling een integraal advies te maken over de huidige termijnen van afhandeling en te komen tot een beleidslijn van de gewenste situatie. De nadruk ligt hierbij op de externe werking van de termijnen (richting burgers), de interne termijnen (tussen afdelingen) komen minder uitgebreid aan bod. In het verbeterteam dienstverlening is besloten op 7 februari 2006 om hieraan te voldoen door middel van het opstellen van een burgerhandvest met betrekking tot termijnen van afhandeling voor de gemeente Elburg. Uitgesproken is dat het moet gaan om hanteerbare duidelijke termijnen die gecommuniceerd worden naar de burger. Het moet dus meer zijn dan het voldoen aan wettelijke termijnen, want dat is al een verplichting waar de gemeente aan moet voldoen. Aan de projectgroep rechtmatigheid is voorgesteld om de termijnen van afhandeling op te nemen in de werkprocesbeschrijvingen. Dit om inzichtelijk te maken hoe de termijn van afhandeling is verdeeld over de diverse stappen binnen een proces. In juni 2007 is het burgerhandvest geactualiseerd. Het betreft met name wijzigingen n.a.v. de reorganisatie van de gemeente Elburg.

De belangrijkste termijnen moeten goed zichtbaar zijn voor alle burgers die een dienst afnemen van de gemeente Elburg. Dit burgerhandvest voor termijnen van afhandeling is een raamwerk van de termijnen waaraan de gemeente Elburg zich verbindt jegens de burgers.

De rijksoverheid vindt het belangrijk dat gemeenten middels een kwaliteitshandvest inzicht geven in hun dienstverleningsnormen. Het kabinet en de VNG streven ernaar dat alle overheidsorganisaties met burgercontacten in 2008 gaan werken met kwaliteitshandvesten. Dit stuk is een aanzet om in de komende jaren te komen tot een volgroeid kwaliteitshandvest. Dit burgerhandvest zou dus middels een nieuwe bestuursopdracht aangevuld kunnen worden met kwaliteitsnormen die ook opgenomen kunnen worden in de procesbeschrijvingen. Ook kunnen er meer folders dan wel brieven rondom de genoemde producten aan de burger aangeboden worden.


2. Termijnen

2.1 Wettelijke termijnen

Er is al het nodige geregeld binnen de gemeente Elburg op dit gebied. De meeste zaken die afgehandeld moeten worden vallen onder de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor beschikkingen geldt dat in artikel 4:13 Awb is geregeld dat de aanvraag binnen een redelijke termijn afgehandeld moet zijn. De redelijke termijn is in ieder geval verstreken wanneer acht weken nadat de aanvraag is binnengekomen, zijn verstreken. Daarnaast zijn er in bijzondere wetten termijnen van afhandeling opgenomen. De bijzondere wet gaat altijd voor de algemene wet. Is er in de bijzondere wet niets geregeld, dan gelden de termijnen van de algemene wet.

Een beslissing op bezwaarschrift (m.u.v. bezwaarschriften WOZ en belastingen) wordt binnen 10 weken gegeven, met de mogelijkheid van verdaging van 4 weken (eenzijdig door bestuursorgaan) en de mogelijkheid om daarna te verdagen in overleg met de bezwaarde.

2.2 Interne termijnen

Binnenkomende brieven dienen - voor zover niet genoemd in de hierna volgende tabellen - binnen vier weken afgehandeld te zijn. Indien deze termijn niet gehaald kan worden, ontvangt de afzender een brief met inhoudelijke informatie waarom het langer duurt en wanneer de brief wel beantwoord wordt.

Door bestuurders en ambtenaren wordt op correcte wijze (helder taalgebruik, verwijzen naar juiste persoon, geven van informatie e.d.) gecommuniceerd met burgers, zowel telefonisch als schriftelijk.


3. Afdelingsspecifieke termijnen

Naast wettelijke en interne termijnen, gelden per afdeling ook afdelingsspecifieke termijnen. Deze gaan met name over de behandeling van aanvragen van vergunningen e.d.


1. Ruimtelijke Ontwikkeling

Stukken Termijn van afhandeling
Partiële bestemmingsplanherziening Niet aan te geven; verschilt sterk afhankelijk van aard, impact en complexiteit van het plan Uitwerking/wijzing bestemmingsplan ex art 11 WRO Idem Vrijstelling ex art 19, lid 1 of 2, WRO Idem
Vrijstelling ex art 17 WRO 18 weken
Informatie m.b.t. vigerende bestemmingsplannen 2 weken Standplaatsvergunning/verhuur standplaatsen 3 weken Aankoop groenstroken 4 weken
Plaatsing op lijst van gegadigden voor pacht/huur/gebruik gemeente-eigendommen 2 weken
Verzoek plaatsing op lijst van gegadigden voor bedrijventerrein 2 weken
Toekenning huisnummer 4 weken
Kadastrale informatie 1 week


2. Bouwen en Milieu

Stukken Termijn van afhandeling
Principeverzoek bouw- of monumentvergunning 4 weken Reguliere bouwvergunning 12 weken
Lichte bouwvergunning 6 weken

1^e fase bouwvergunning 6 weken

2^e fase bouwvergunning 6 weken
Herziening 1^e fase 6 weken
Artikel 19, lid 3 WRO procedure 22 weken
Binnenplanse vrijstelling 22 weken
Sloopvergunning 12 weken
Sloopmelding 8 dagen
Gebruiksvergunning 12 weken
Aanlegvergunning 4 weken
Monumentvergunning (rijks) 26 weken
Monumentvergunning (gemeentelijk) 12 weken
Plaatsing op gemeentelijke monumentenlijst 13 weken Plaatsing op rijksmonumentenlijst 15 maanden
Reclamevergunning 8 weken
Tijdelijke reclamevergunning 2 weken
Subsidies stads- en dorpsvernieuwing 10 weken
Afhandelen milieuklacht over bedrijf 48 uur teruggekoppeld Afhandelen milieuklacht over particulier 48 uur teruggekoppeld Afhandelen verzoek om uitvoering landschapsonderhoud 10 dagen Afhandelen aanvraag om milieuvergunning 6 maanden Afhandelen verzoek om intrekking van milieuvergunning 4 maanden Afhandelen melding ter wijziging van milieuvergunning 6 weken Afhandelen melding voor niet-vergunningplichtig bedrijf 4 weken Afhandelen aanvraag kapontheffing dmv standaardverklaring 10 dagen Afhandelen aanvraag kapontheffing 4 weken
Afhandelen aanvraag stookontheffing 10 dagen
Afhandelen aanvraag om vergunning voor inzamelen textiel 7 dagen Verstrekken van informatie uit bodeminformatiesysteem 7 dagen Afhandelen melding Bouwstoffenbesluit 3 weken
Afhandelen melding actief bodembeheer 3 weken
Schriftelijk bevestigen gemaakte afspraken tijdens uitgevoerd controlebezoek 2 weken


3. Beheer

Stukken Termijn van afhandeling Inritvergunning 6 weken Rioolaansluiting 6 weken Klikmelding 3 werkdagen Meldingen openbare ruimte 4 werkdagen Administratieve afwikkeling uitgifte grafruimte 2 weken Vergunning grafbedekking 1 week Verlenging recht op eigen graf 2 weken Afkoop onderhoud graf 2 weken Omzetting algemeen naar eigen graf 2 weken Parkeerontheffingen 4 weken


4. Sociale en Burgerzaken

Stukken Termijn van afhandeling
Aanvragen Wet werk en bijstand 8 weken
Aanvraag o.g.v. artikel 35 Bbz 2004 13 weken, met mogelijkheid tot verlenging van 13 weken
Aanvraag WMO 8 weken, mogelijkheid verdaging o.g.v. 4:14 Awb t.b.v. medisch onderzoek
Verzoek om informatie uit de GBA wordt per dag afgewerkt Uittreksels GBA en burgerlijke stand klaar-terwijl-u-wacht Reisdocumenten (landelijk) binnen 3 tot 5 werkdagen Rijbewijzen (landelijk)
3 tot 5 werkdagen
Verwerken GBA-mutaties Dagelijks op datum mutatie Burgerlijke stand-aangelegenheden klaar-terwijl-u-wacht


5. Maatschappelijke Ontwikkeling

Stukken Termijn van afhandeling
Indienen aanvraag subsidie:

1. structurele subsidie: indienen voor 1 juni t-1
2. incidentele subsidie: indienen tenminste 12 weken voor begin activiteit

Besluit subsidieverlening voor 1 januari

Besluit subsidieverlening uiterlijk 4 weken na ontvangst aanvraag.

Indienen aanvraag tot vaststelling subsidie:


1. structurele subsidie: voor 1 juni t+1

2. incidentele subsidie: binnen 12 weken na afloop van de activiteit

Binnen 6 maanden na ontvangst van de volledige aanvraag tot vaststelling of na het aflopen van de hersteltermijn van 4 weken. Aanvraag leerlingenvervoer Binnen 8 weken na ontvangst van alle gegevens met mogelijkheid van 4 weken verdagen
Melding register Kinderopvang Binnen 8 weken reactie anders automatische opname in register
Huisvesting onderwijs Opname in programma uiterlijk 1 februari, op 31 december raadsbesluit over Huisvestingsoverzicht en huisvestingsprogramma
APV aanlijn-/muilkorfgebod 6 weken
Drank- en horecavergunning 6 maanden
Horeca-exploitatievergunning 8 weken
Aanvraag vergunning bestaand terras 3 weken
Aanvraag vergunning nieuw terras 8 weken
Ontheffing art. 35 Drank- en Horecawet 8 weken
Ontheffing sluitingstijden 3 weken
Loterijvergunning 3 weken
Meldingen bingo 3 weken
Aanwezigheidsvergunning 8 weken
Verkoopvergunning vuurwerk 8 weken
Collecte- en ventvergunningen 3 weken
Evenementenvergunning 8 weken


6. Financiën en Personeel

Stukken Termijn van afhandeling
Verzoek uitstel van betaling 1 week
Verzoek wijziging/ invoer automatische incasso 2 dagen Afhandeling bezwaarschriften aanmaningen / dwangbevelen 1 week Verzoek kwijtschelding belastingen 4 weken
Afhandeling bezwaarschriften belastingen en rechten 8 weken na afloop bezwaartermijn
Afhandeling bezwaarschriften leges 6 weken tot 3 maanden Verzoek taxatieverslag WOZ-object 1 week
Afhandeling eenvoudige bezwaarschriften WOZ-beschikking 8 weken na afloop bezwaartermijn
Afhandeling complexe bezwaarschriften WOZ-beschikking Maximaal 1 jaar na indiening bezwaarschrift


7. Facilitair

Stukken Termijn van afhandeling
Verzoeken om informatie ingevolge de WOB Binnen 2 weken, met mogelijkheid van verdaging met 2 weken
Verzoeken om schadevergoedingen Binnen 4 weken. Is afhandeling binnen deze termijn niet mogelijk dan ontvangt betrokkene een schrijven waarin dit met reden omkleed wordt bericht.

4. Communicatie

Het burgerhandvest kan worden gecommuniceerd door middel van plaatsing op een prominente plaats op de website, zodat bij bezoek aan de site meteen opvalt dat de gemeente Elburg een burgerhandvest heeft.

Daarnaast is reeds voor een aantal producten informatiefolders beschikbaar, zoals voor de bouwvergunning, monumentenvergunning, procedure bezwaarschriften e.d. Binnenkort komen op het e-loket de belangrijkste producten van de gemeente waarin de vakafdelingen per product de procedure en de daarbij behorende termijn van afhandeling kunnen opnemen.

Door het vaststellen van het burgerhandvest verbindt de gemeente zich om te voldoen aan de daarin opgenomen termijnen. Hier kan de burger de gemeente op aanspreken. Het burgerhandvest treedt in werking per 4 juli 2007. Uiteraard gelden de genoemde termijnen van afhandeling voor complete aanvragen, verzoeken, ontheffingen e.d.

Daar waar het voorkomt dat er bijzondere aspecten zijn, wordt aan de aanvrager gemeld dat vanwege de bijzonderheden de genoemde termijn langer is. Dit wordt gemotiveerd aan de aanvrager bekend gemaakt.