Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

PERSBERICHT

ZOMER BIEDT TWEE BIJZONDERE TENTOONSTELLINGEN IN ARMANDO MUSEUM

Jongkind tot Van der Leck - collectie Kamerbeek - opnieuw te zien en
'Wie waren zij' Armando. Gestalten
10 juli - 16 september 2007

De tentoonstelling Jongkind tot Van der Leck - collectie Kamerbeek - opnieuw te zien vindt deze zomer collegiaal onderdak in het Armando Museum. De succesvolle expositie in Museum Flehite in Amersfoort moest dit voorjaar abrupt worden afgebroken naar aanleiding van de vondst van asbestvezels in de tentoonstellingsruimtes.

Armando en het Armando Museum maken graag een gebaar naar collectioneurs Cees en Jarmila Kamerbeek en naar de vele gedupeerde bezoekers. Daarom wordt - na schoonmaak - de expositie met Nederlandse figuratieve schilderkunst van 1850 tot 1950 in de Grote Zaal van het Armando Museum opnieuw opgebouwd.

Jongkind tot Van der Leck - collectie Kamerbeek
De indrukwekkende kunstcollectie van de Amersfoortse verzamelaars Cees en Jarmila Kamerbeek omvat bijna honderd realistische schilderijen, aquarellen en tekeningen van Nederlandse kunstenaars, zoals Jacob Maris, Isaac Israels, Dirk Filarski, Leo Gestel en Piet Mondriaan, vervaardigd tussen 1850 en 1950. De collectie geeft een overzicht van een fascinerende periode uit de Nederlandse kunstgeschiedenis: van het vroege impressionisme van J.B. Jongkind tot het modernisme van Bart van der Leck. De collectie was met de tentoonstelling in Museum Flehite voor het eerst voor een groot publiek toegankelijk.

Het realisme deed rond 1850 haar intrede in de schilderkunst. Het keurslijf van het academisme werd afgeworpen en met het 'pre-impressionisme' van Johan Berthold Jongkind slaat de Nederlandse schilderkunst een nieuwe weg in. Zelfs Claude Monet erkende de invloed van Jongkind op zijn werk, dat vaak wordt beschouwd als aftrap van de ontwikkeling van de moderne kunst naar uiteindelijk de abstractie rond 1920. Ook in Nederland verandert het kunstklimaat rond 1850. In 1848 voert staatsman Johan Rudolf Thorbecke een nieuwe grondwet in ons land in, die de individuele vrijheden wettelijk vastlegt en beschermt. Op artistiek gebied is deze maatschappelijke verandering, volgens Cees Kamerbeek, van groot belang geweest. In dit gunstige politiek-maatschappelijke klimaat konden kunstenaars zich namelijk steeds vrijer uiten en zich daardoor ook persoonlijk sterk ontplooien.

Ontwikkelingen in beeld gebracht
Cees en Jarmila Kamerbeek hebben aan de hand van de figuratieve schilderkunst de ontwikkeling in het Nederlandse kunstklimaat tussen 1850 en 1950 in kaart proberen te brengen. In korte tijd verzamelden zij bijna honderd werken. Van het prille begin van de nieuwe, individuele schilderkunst tot de climax, die wordt gevormd door het werk van de meest abstract werkende, maar toch nog 'figuratieve' kunstenaar uit de Nederlandse kunstgeschiedenis: Bart van der Leck. De basis van de collectie Kamerbeek wordt gevormd door een aantal schilderijen van de Romantische School. Een sleutelstuk binnen de collectie is J.B. Jongkinds Gezicht op Dordrecht (1869). Het schilderij legt een verbinding tussen de academische schilderkunst van rond 1850 en de vernieuwingen die Amsterdamse impressionisten, zoals George Hendrik Breitner en Isaac Israels, rond 1900 introduceerden.

'Wie waren zij' Armando. Gestalten
Een fraaie selectie Gestalten (gestalten, figuren) in olieverf en brons en tekst uit de tentoonstelling 'Wie waren zij' Armando. Gestalten is - eveneens vanaf 10 juli - op het Balkon van het Armando Museum te zien. Deze tentoonstellign maakt de expressieve visie van Armando op het noodlot van de mens zichtbaar.

'Wie waren zij' Armando. Gestalten toont de schilderijen en beelden die vanaf het eind van de jaren '80 ontstaan. Vanaf die jaren kiest Armando consequent het Duitse woord 'Gestalt' (gestalte, figuur) voor de schilderijen en de bronzen beelden die een min of meer menselijke gedaante verbeelden. Deze Gestalten hebben een ambigu karakter. Ze zijn menselijk en onmenselijk tegelijk, gevormd en vormeloos en ze ontberen elke specifieke karaktertrek. Het gaat Armando dan ook niet om het individuele maar om het archetypische in de mens. Daarbij verbeeldt hij de mens in confrontatie met zijn noodlot; de mens die zich bevindt in uitzonderlijke situaties waarbij hij niet langer aan zichzelf en aan zijn noodlot kan ontkomen.

Het streven naar het archetypische leidt ertoe dat Armando in zijn Gestalten aspecten die hij van wezenlijk belang acht, accentueert of juist nagenoeg deformeert. Een opvallend kenmerk is het ontbreken van lichaamsdelen, bijvoorbeeld één of beide armen of benen. Soms ontbreekt zelfs de hele romp waardoor de Gestalten associaties oproepen met de 'kopvoeters' in kindertekeningen. Een ander kenmerk is de uitvergroting van handen, hoofd en voeten. De ontluisterde gedaantes lijken volledig uiteen gevallen en vervolgens tamelijk willekeurig weer in elkaar gezet. De vreemde vervorming van deze gestalten ontneemt aan hun uiterlijk alles dat ons vertrouwd is. Ze zijn bijzonder expressief, soms aandoenlijk, en er gaat een vreemde bekoring van hen uit.

Vanaf 2005 neemt Armando het thema Gestalt ter hand in een ongekend heftig kleurenpalet. Er ontstaan talrijke schilderijen waarbij zwart is verdrongen door groenen, roden en blauwen. Diverse voorbeelden hiervan zijn te zien op de tentoonstelling.

Publikaties te verkrijgen in de museumwinkel van het Armando Museum Jongkind tot Van der Leck, de passie van een collectioneur. Beschrijving van de werken uit de collectie en tentoonstelling, met afbeeldingen in kleur. Uitgeverij Bekking Amersfoort. ¤ 24,90.

'Wie waren zij'. Armando Gestalten. Een kleine fullcolour publicatie met afbeeldingen van de geëxposeerde schilderijen en beelden, en fragmenten uit Armando's proza en poëzie. Uitgave Armando Museum. ¤ 6,-

NB het Armando Museum is in verband met de opbouw van de tentoonstellingen gesloten van 2 t/m 9 juli. Publieksopening: dinsdag 10 juli 11.00 uur.

Einde persbericht

----------------

Pers en fotomateriaal
Voor informatie kunt u contact opnemen met Yvonne Ploum - hoofd en conservator Armando Museum tel. 033 461 40 88 Onno Maurer - conservator tentoonstelling Jongkind tot Van der Leck tel. 06 15 00 55 87 Contact met verzamelaars Kamerbeek: via Onno Maurer tel. 06 15 00 55 87 Fotomateriaal - Publiekszaken 033 460 30 87 (di en do), bgg en op overige dagen bij spoed 033 461 40 88 (Armando Museum)

www.armandomuseum.nl www.museumflehite.nl

ARMANDO MUSEUM DEZE ZOMER
'Wie Waren Zij' Armando. Gestalten
Solo-tentoonstelling Armando

1 mei tot 1 juli Grote Zaal en Balkon
10 juli - 16 september Balkon
'Jongkind tot Van der Leck-Opnieuw Te Zien!
collectie Kamerbeek
10 juli - 16 september 2007 Grote Zaal

nb Het Armando Museum is gesloten na 1 juli. Weer open: 10 juli

Armando Museum
Langegracht 36
3811 BW Amersfoort

tel. 033 461 40 88
info@armandomuseum.nl http://www.armandomuseum.nl