Schadeverzekeringen AEGON volledig digitaal voor tussenpersoon

09/07/2007 12:12



AEGON Nederland




Den Haag, 9 juli 2007


Schadeverzekeringen AEGON volledig digitaal door tussenpersoon af te handelen

Tussenpersonen kunnen AEGON's particuliere schadeverzekeringen vanaf dit najaar volledig digitaal gaan verwerken. Op 9 juli start AEGON met de vernieuwde particuliere autoverzekering Auto op Maat. In september volgt het AEGON Woon - en VrijeTijdpakket. Doel is dat alle particuliere schadeverzekeringen eind 2007 volledig digitaal ondersteund zijn. De tussenpersoon kan dan online zelf de premies berekenen, offertes maken en klantgegevens inzien en muteren. Ook het behandelen van schadeclaims verloopt dan digitaal. Met het volledig digitaliseren van de particuliere schadeverzekeringen zet AEGON een grote stap in de ketenintegratie met het intermediair. In 2008 volgen de zakelijke schadeverzekeringen.

Een tussenpersoon kiest een verzekeraar niet alleen meer op de producten. De kwaliteit en het gemak van de logistieke processen zijn steeds belangrijker bij de maatschappijkeuze. AEGON heeft het intermediair daarom nauw betrokken bij het digitaliseren van de schadeportefeuille. In samenwerking met TNS Nipo is onderzocht welke functionaliteiten het intermediair graag wil. Bij het opzetten van de digitale schadeverwerking is uitgebreid rekening gehouden met deze wensen. Zo blijft het, gedurende de overgangsfase, mogelijk om via papier zaken te blijven doen met AEGON. Ook is geregeld dat tussenpersonen via hun eigen assurantiepakket met AEGON kunnen communiceren. Via zogenaamde GIM-koppelingen worden de gegevens automatisch met AEGON's systeem uitgewisseld.

Stroomlijnen producten
Tegelijk met het digitaliseren van de volledige administratieve afhandeling, vereenvoudigt AEGON het productaanbod van de particuliere schadeverzekeringen. Eind 2007 kent AEGON nog maar twee pakketverzekeringen voor particuliere schades:
1. AEGON Auto op Maat (voor particuliere en zakelijke personenauto's, campers en motoren);
2. AEGON Woon- en VrijeTijdpakket (inboedel, aansprakelijkheidsdekking, doorlopende reisverzekering, rechtsbijstand, opstal, pleziervaartuigen, tour- en vouwwagens, en ongevallen).
Alle oude producten en los afgesloten modules worden later per prolongatiedatum omgezet naar deze twee pakketverzekeringen.

Digitale afwerking claims
AEGON gaat ook de verwerking van schadeclaims efficiënter doen. Het gehele proces verloopt vanaf september digitaal. Dit betekent dat AEGON's schadeafdelingen de schades dan niet meer vanaf papier, maar vanaf het beeldscherm behandelen. Ook het intermediair kan dan elektronisch schades aanmelden, desgewenst (voorlopig) ook nog via de post. Deze nieuwe digitale werkwijze levert voor intermediair en zijn klanten tijdwinst en gemak op.