Misverstanden komen boven drijven bij watersport campagne


Quiz levert veel bruikbare informatie op

GRONINGEN, 20070709 -- Enige weken geleden heeft Watersport-almanak.nl in samenwerking met de KNRM, de Nederlandse Brandwondenstichting en het KLPD (afdeling waterpolitie) de watersportcampagne `Behouden en veilige vaart? gelanceerd. Doelstelling van de campagne is om het bewustzijn van de watersporter ten aanzien van veiligheid, wet- en regelgeving te vergroten. Door middel van een quiz met onderwerpen als vaarregels, meteorologie en veiligheid wordt op een leuke manier aandacht gevraagd voor belangrijke zaken op en rond het water.

Quiz
Dat er voor vele watersportliefhebbers nog veel te leren valt is gebleken. Geen enkele inzender had alle vragen juist beantwoord. De vraag die het meeste fout werd beantwoord ging over de wettelijke aansprakelijkheid bij ongelukken op het water. Slechts 8% procent van de inzendingen waren goed. De wettelijke aansprakelijkheid op het water kan oplopen tot ¤ 567.225, -. Vele inzenders kozen voor het veiligste antwoord en antwoordden dat er helemaal geen bovengrens is aan de wettelijke aansprakelijkheid.

Deze ?veilige? beantwoording van vragen kwamen we ook tegen bij een vraag over alcoholgebruik op het water. Men mag met een alcoholpromillage tot 0,8* varen behalve in bepaalde vaargebieden, namelijk op de Boven-Rijn, Waal, Neder-Rijn, Lek en Pannerdensch kanaal. Op deze vaargebieden geldt een bloed-alcoholgehalte van 0,5*. Voor de veiligheid had 80% van de inzenders gezegd dat nergens gevaren mocht worden met een bloed-alcoholgehalte van meer dan 0,5*.

Ook de regels betreffende navigatieverlichting bleken niet goedbekend bij de inzenders. Slecht 1 op de 3 inzenders wist te vertellen dat een zeilschip waarbij de boordlichten en het heklicht in
één lantaarn aan de top van de mast verenigd zijn mag niet langer zijn dan 20 meter.

Leerproces
Door mee te doen met de quiz worden watersporters geconfronteerd met de regels, gevaren en beperkingen op het water. Uit de eerste quiz (de totale campagne omvat 4 delen) kwam naar voren dat watersporters vaak wel ?iets? weten, maar nooit precies. Vandaar dat na het einde van een quiz de antwoorden en de uitleg ook naar de deelnemers worden gestuurd. De bedoeling van de campagne is immers om wat meer te leren over wet- en regelgeving en veiligheid op het water.

Prijzen
Omdat de campagne 4 verschillende quizzen kent en er iedere ronden nieuwe prijzen te verdienen zijn, is het voor iedereen nog mogelijk om mee te doen en leuke prijzen te winnen. De prijzen variëren van caps en sleutelhangers met LED-lamp tot vaaratlassen en navigatiesoftware. Diegene die over de 4 quizzen de meeste antwoorden goed heeft, kan zijn hoofdprijs in ontvangst nemen op de ?natte? Hiswa, zaterdag 8 september in IJmuiden. Wilt u meedoen aan de quiz? www.watersport-almanak.nl/artikel/watersport-campagne





Watersport-Almanak.nl