Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 9 juli 2007

Groningen en 's-Hertogenbosch prettigste stations

Oude charme scoort goed onder veertig onderzochte stations

De favoriete stations van reizigers zijn vaak mooie oude gebouwen met natuurlijke materialen. Dit blijkt uit onderzoek onder reizigers van NS waarin van 40 stations 62 belevingsaspecten werden beoordeeld. Toch scoort niet alleen oude charme hoog. Ook moderne vormgeving doet het goed. Bepalende factoren voor reizigers zijn het gevoel van veiligheid, warme uitstraling, aanwezigheid van levendigheid, overzichtelijkheid, licht en kleur. Als prettigste stations worden ervaren de stations in Groningen, `s-Hertogenbosch, Haarlem, Zwolle en op Schiphol.

Reizigers zijn in Groningen in het bijzonder gecharmeerd van het plafond in de stationshal. Verder heeft het station als pluspunt dat reizigers zich er veilig, op hun gemak en welkom voelen. Het personeel is er volgens reizigers betrouwbaar en neemt klanten serieus. Zwolle staat hoog in de lijst vanwege de mooie open ingang en de oude stationsarchitectuur. Haarlem heeft fraai houtwerk. Het is door de historische uitstraling favoriet als filmlocatie, zoals voor de film Ocean's Twelve.

Toch scoort niet alleen oude charme hoog. Ook de moderne vormgeving van Schiphol en `s-Hertogenbosch scoort goed omdat de stations er mondain uitzien en veel lichtinval hebben. De winkels en horeca maken dat wachttijd aangenaam kan worden besteed. Station `s-Hertogenbosch profiteert bovendien van de charme van de looproute vanuit het centrum. Toch is bij moderne stations onderhoud een belangrijk aandachtspunt. Achterstallig onderhoud aan modern vormgegeven stations blijkt reizigers sneller een negatieve indruk te geven dan bij oudere stations.

De door reizigers als minder aantrekkelijk beoordeelde stations als Arnhem, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal ondergaan momenteel of de komende tijd een grondige verandering in verband met de komst van de HSL. Ze worden omgebouwd tot stations met een `luchthavenallure'. Er komen meer winkels, boetiekjes en meer horeca en entertainment. NS zal de gegevens uit het onderzoek gebruiken om de uitstraling van deze stations goed te laten aansluiten op wat reizigers het prettigst vinden.

Noot aan de redactie (