9-7-2007
Europarlement verwijst richtlijn veiligheid wegeninfrastructuur terug
naar Europese Commissie
Het Europees Parlement heeft vandaag besloten het 'voorstel voor een
richtlijn inzake het veiligheidsbeheer van wegeninfrastructuur' terug
te verwijzen naar de Europese Commissie. De Commissie moet haar
huiswerk overdoen.
De voorgestelde infrastructuurmaatregelen behoren tot de derde pijler
van een uitgebreid verkeersveiligheidsprogramma, naast maatregelen ten
aanzien van de bestuurder en het voertuig. Zoals bekend is op het vlak
van de veiligheid van voertuigen de afgelopen jaren grote vooruitgang
geboekt. Ook de test- en opleidingsvereisten t.a.v. Europese
bestuurders zijn beter geworden. De vraag is echter of in deze de
voorgestelde richtlijn het juiste instrument is. Ook worden er
kanttekeningen geplaatst bij de veronderstelde effectiviteit en
meerwaarde van deze richtlijn.
Doel van de voorgestelde richtlijn is het integreren van veiligheid in
alle fasen van de planning, het ontwerp en de exploitatie van de
wegeninfrastructuur van het trans-Europese netwerk (TEN). Naast de
beoordeling van de economische en de milieu-effecten wordt een
afzonderlijke veiligheidsbeoordeling ingevoerd.
VVD-europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert is tevreden met de
terugverwijzing. "Als het gaat om de verkeersveiligheid lopen de
emoties over het algemeen, en overigens terecht, snel op. Regelgeving
om de regelgeving is echter geen doel op zich. De
veiligheidsprestaties van de lidstaten lopen sterk uiteen. Ik
realiseer me dan ook heel goed dat bepaalde lidstaten gebaat zijn bij
een gemeenschappelijk optreden, simpelweg omdat de nationale politiek
de verkeersveiligheid (inclusief de veiligheid van de
wegeninfrastructuur) niet tot prioriteit heeft bestempeld. Maar let
wel: de richtlijn richt zich op het trans-Europese netwerk. Nationale,
provinciale en lokale wegen blijven dus buiten beschouwing. Verder
moet voor alles duidelijk zijn dat te hard rijden, het niet dragen van
de veiligheidsgordel en alcoholgebruik de belangrijkste oorzaken zijn
van de verkeersdoden in Europa. Handhaving, en dus naleving van de
verkeersregels, is en blijft het sleutelwoord. Zelf opteer ik voor
richtsnoeren op basis van ´best practices´. Tenslotte verwacht ik van
de nationale politiek dat zij haar verantwoordelijkheid neemt."
---
---------------------------------
VVD