VVD


9-7-2007

Europarlement verwijst richtlijn veiligheid wegeninfrastructuur terug naar Europese Commissie

Het Europees Parlement heeft vandaag besloten het 'voorstel voor een richtlijn inzake het veiligheidsbeheer van wegeninfrastructuur' terug te verwijzen naar de Europese Commissie. De Commissie moet haar huiswerk overdoen.

De voorgestelde infrastructuurmaatregelen behoren tot de derde pijler van een uitgebreid verkeersveiligheidsprogramma, naast maatregelen ten aanzien van de bestuurder en het voertuig. Zoals bekend is op het vlak van de veiligheid van voertuigen de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt. Ook de test- en opleidingsvereisten t.a.v. Europese bestuurders zijn beter geworden. De vraag is echter of in deze de voorgestelde richtlijn het juiste instrument is. Ook worden er kanttekeningen geplaatst bij de veronderstelde effectiviteit en meerwaarde van deze richtlijn.

Doel van de voorgestelde richtlijn is het integreren van veiligheid in alle fasen van de planning, het ontwerp en de exploitatie van de wegeninfrastructuur van het trans-Europese netwerk (TEN). Naast de beoordeling van de economische en de milieu-effecten wordt een afzonderlijke veiligheidsbeoordeling ingevoerd.

VVD-europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert is tevreden met de terugverwijzing. "Als het gaat om de verkeersveiligheid lopen de emoties over het algemeen, en overigens terecht, snel op. Regelgeving om de regelgeving is echter geen doel op zich. De veiligheidsprestaties van de lidstaten lopen sterk uiteen. Ik realiseer me dan ook heel goed dat bepaalde lidstaten gebaat zijn bij een gemeenschappelijk optreden, simpelweg omdat de nationale politiek de verkeersveiligheid (inclusief de veiligheid van de wegeninfrastructuur) niet tot prioriteit heeft bestempeld. Maar let wel: de richtlijn richt zich op het trans-Europese netwerk. Nationale, provinciale en lokale wegen blijven dus buiten beschouwing. Verder moet voor alles duidelijk zijn dat te hard rijden, het niet dragen van de veiligheidsgordel en alcoholgebruik de belangrijkste oorzaken zijn van de verkeersdoden in Europa. Handhaving, en dus naleving van de verkeersregels, is en blijft het sleutelwoord. Zelf opteer ik voor richtsnoeren op basis van ´best practices´. Tenslotte verwacht ik van de nationale politiek dat zij haar verantwoordelijkheid neemt."


---

---------------------------------