---
Bescherming van de financiële belangen van de EU: versterking van de
samenwerking met de lidstaten
---
Reference: IP/07/1034 Date: 09/07/2007
RO
IP/07/1034
Brussel, 9 juli 2007
Bescherming van de financiële belangen van de EU: versterking van de
samenwerking met de lidstaten
Vandaag heeft de Europese Commissie het jaarverslag voorgelegd betreffende
de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap en
fraudebestrijding in 2006 . Dit is een terrein waarvoor de
verantwoordelijkheid gedeeld wordt tussen de Commissie en de lidstaten. In
het verslag worden de belangrijkste maatregelen toegelicht die in 2006 door
de lidstaten en de Commissie werden genomen met het oog op een verbetering
van de fraudepreventie en een intensivering van de fraudebestrijding. Uit
een statistische beoordeling van alle onregelmatigheden waarvan de Commissie
door de lidstaten in kennis werd gesteld, blijkt dat het totale aantal
onregelmatigheden is toegenomen voor landbouw, cohesie en
pretoetredingsfondsen en dat zich een daling heeft voorgedaan voor de eigen
middelen en de structuurfondsen. Hoewel meer dan 12 000 onregelmatigheden
werden aangemeld, blijft het de bedoeling verdere vooruitgang te boeken op
het gebied van de snelheid en de kwaliteit van de meldingen.
"Een goede informatiedoorstroming tussen de lidstaten en de Commissie
is van essentieel belang voor een doeltreffend gezamenlijk optreden
tegen fraudeurs," aldus de vicevoorzitter van de Europese Commissie,
Siim Kallas, die bevoegd is voor administratieve zaken, audit en
fraudebestrijding Hij voegde daaraan toe: "Derhalve is het van
essentieel belang dat de lidstaten de Commissie snel in kennis stellen
van hun vermoedens. De meeste lidstaten doen dit, maar voor sommige
lidstaten is er nog ruimte om verbeteringen aan te brengen."
Vicevoorzitter Kallas concludeert: "Er is geen enkele reden om terug
te deinzen voor transparantie. Het hoge aantal aangemelde
onregelmatigheden kan een goede indicator zijn van grondige en
doeltreffende controles."
Dit jaar wordt in het verslag van de Commissie betreffende de
bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap en
fraudebestrijding bijzondere aandacht besteed aan de vraagstukken van
risicoanalyse en risicobeheer, databanken met betrekking tot
uitsluiting van deelneming en instrumenten voor vroegtijdige
waarschuwingen/klokkenluiders. In het verslag wordt een analyse
gemaakt van waarschuwingssystemen die gebruik maken van interne
informanten in de lidstaten en de Europese instellingen die initiële
informatie verschaffen die kunnen leiden tot het instellen van verdere
onderzoeken. Met betrekking tot het einde van de onderzoeksprocedure
wordt in het verslag onderzocht welke stappen werden ondernomen met
het oog op een verbeterde terugvordering niet geïnde of ten onrechte
betaalde bedragen en efficiëntere terugvorderingsinstrumenten door
middel van compensaties op grond van nationale wetgeving. Voorts is in
het verslag informatie opgenomen over de teruggevorderde bedragen en
de uitgevoerde financiële correcties, in het bijzonder wanneer een
betaling was verricht die niet met de communautaire regelgeving in
overeenstemming was.
Gedetailleerde cijfergegevens per sector en per land
* In de statistische bijlage bij het verslag zijn gedetailleerde
cijfers per sector en per lidstaat opgenomen. Op het gebied van de
eigen middelen is het aantal ontdekte en gemelde gevallen van
fraude en onregelmatigheid (waarmee meer dan 10 000 euro gemoeid
is) ten opzichte van 2005 met 12% gedaald, maar de financiële
impact ervan steeg met meer dan 7% (van 328 miljoen euro naar 353
miljoen euro). De goederen waarvoor zich in 2006 de meeste
onregelmatigheden hebben voorgedaan, zijn televisietoestellen,
tabaksproducten en olie en vetten. Zij zijn het vaakst afkomstig
van China, de Verenigde Staten, Japan, Brazilië en Zuid-Korea.
* Op het gebied van de landbouwuitgaven is het aantal gemelde
onregelmatigheden ten opzichte van vorig jaar met 3% gestegen. Het
totale bedrag in 2006 voor deze onregelmatigheden is met 15%
afgenomen en bedraagt 87 miljoen euro. Het hoogste aantal gemelde
onregelmatigheden valt te noteren in de sector van de
plattelandsontwikkeling, de rundvleessector en voor fruit en
groenten. De geraamde gevolgen van de fraude bleef ongeveer
stabiel. Bijna 60% van het totaal aantal gemelde onregelmatigheden
deed zich voor in deze drie sectoren en bijna 70% van het totale
bedrag van de onregelmatigheden had betrekking op deze drie
sectoren.
* Wat de structuurmaatregelen betreft, is het aantal gemelde
onregelmatigheden in 2006 (met inbegrip van het cohesiefonds) ten
opzichte van 2005 met 10% gedaald, terwijl de financiële impact
met 17% is gestegen tot 703 miljoen euro in 2006. Net zoals in
vorige jaren reeds het geval was, hebben de meeste
onregelmatigheden (ongeveer 75%) betrekking op het Europees Fonds
voor Regionale Ontwikkeling en het Europees Sociaal Fonds. In
vergelijking met 2005 is de geraamde impact van de fraude
afgenomen.
* Het aantal onregelmatigheden met de pretoetredingsfondsen is met
13,6% toegenomen. De veronderstelde financiële gevolgen van de
onregelmatigheden namen toe voor PHARE en SAPARD, maar daalden
voor ISPA (van 6,9 miljoen euro in 2005 tot 1,2 miljoen euro in
2006). In 2006 is het totaalbedrag van de gemelde
onregelmatigheden gedaald met 26% en bedraagt het 12 318 miljoen
euro (in 2005: 16,7 miljoen euro). In vergelijking met 2005 is de
geraamde impact van de fraude afgenomen.
De resultaten van de fraudebestrijding in 2006
Sector
Aantal in 2006 aangemelde onregelmatigheden
Geraamd fraude-percentage
Geraamde financiële gevolgen van de vermoedelijke fraude (in mln euro)
Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude
Eigen middelen
5 243
22%
134,39
0,94% van het totale bedrag aan eigen middelen in 2006**
EOGFL-Garantie
3 249
10%
29,8
0,06% van het totale aantal toewijzingen
Structuurfondsen en Cohesiefonds
3 216
16,6%
157,56
0,41% van het totale aantal toewijzingen
Pretoetredings-instrumenten
384
14,63%
1,57
0,03% van het totale aantal toewijzingen***
* Deze ramingen zijn gebaseerd op door de lidstaten verstrekte
informatie met betrekking tot gevallen van vermoedelijke fraude (maar
waarover vaak nog geen definitief uitsluitsel bestaat) en die met de
nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld.
** Percentage berekend op basis van een raming van de traditionele
eigen middelen in de algemene begroting 2006, en niet op basis van de
boekhouding.
*** Percentage van vermoedelijke fraude in de periode 2000--2006 voor
alle tijdens deze periode toegewezen middelen.
ACHTERGRONDINFORMATIE
Door de communautaire wetgeving zijn lidstaten verplicht fraude en
andere onregelmatigheden te melden die de financiële belangen op welk
gebied van communautaire activiteit dan ook schaden. Het beschikbare
cijfermateriaal geeft niet noodzakelijk een volledig beeld, aangezien
de Commissie afhankelijk is van de meldingen van incidenten die de
lidstaten doen. Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen
fraude en onregelmatigheid: in het geval van fraude gaat het om met
opzet gepleegde onregelmatigheden, om strafbare feiten die uitsluitend
door de rechter kunnen worden beoordeeld. De werkelijke financiële
gevolgen van fraude kunnen pas na afloop van de gerechtelijke
procedure worden bepaald.
Het verslag en de bijlagen kunnen worden geraadpleegd op:
http://ec.europa.eu/anti_fraud/reports/index_en.html...
Dit verslag wordt tegelijkertijd met het verslag van het Europees
Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) over de operationele activiteiten
voor 2006 bekendgemaakt. Dit laatste verslag is ook op dezelfde
website beschikbaar.
European Union