Ingezonden persbericht
BUELL® LIGHTNING® STREETFIGHTER KRIJGT NIEUW VERBETERD
MOTORBLOK
Vernieuwingen aan motorblok en EFI verhogen prestaties van alle 2008
Lightning® modellen
NASHVILLE, U.S.A. (9 juli 2007) De Buell® Lightning® is een Streetfighter met
de winnende combinatie van een V-Twin, gecombineerd met innovatieve
technologie. Het platte brede stuur en de sportieve ergonomie geven de
Lightning-rijder alle controle. De brede powerband van de V-Twin jaagt hem
vooruit met één draai aan de gashendel. De korte wielbasis en het stijve frame -
de toepassing van de Buell Trilogy of Technology produceren een motor met
een scherpe en intuïtieve handling. Er zijn vijf Buell Lightning modellen in 2008.
De Lightning krijgt in 2008 de nieuw ontwikkelde ThunderstormTM V-Twin, die
nog betere prestaties levert en minder onderhoud vereist. Er worden twee
versies van het motorblok aangeboden, beiden met elektronische
brandstofinjectie en dry-dump smering.
Voor 2008 krijgt de Thunderstorm een cilinderinhoud van 1203 cc met 95 pk bij
6800 omw/min en 104 Nm koppel bij 6500 omw/min. Met een stijging van het
maximale toerental tot 7100 omw/min krijgt het motorblok een nog bredere
powerband, waardoor rijders langer kunnen optrekken binnen de versnelling. De
Thunderstorm 984 heeft een cilinderinhoud van 984 cc en produceert 82 pk bij
7500 omw/min en 79 Nm koppel bij 4500 omw/min. Beide aandrijflijnen bieden
een brede, vlakke koppelcurve, waardoor de rijder bij bijna elke snelheid een
groot vermogen tot zijn beschikking heeft. Dat zorgt ervoor dat de rijder minder
snel hoeft terug te schakelen en bij praktisch elk toerental een sterke acceleratie
heeft.
Nieuw op de Lightning® in 2008
De vernieuwingen aan de 1203 ThunderstormTM V-Twin en 984 Thunderstorm V-
Twin verbeteren de prestaties en verminderen de onderhoudskosten.
Elk Lightning-model is uitgerust met de bedrading voor een snelle installatie van
verwarmde handgrepen, met een maximaal vermogen van 18 Watt aan elke kant
en hoog/laag-instelling.
De stijl van het instrumentarium is opgefrist en de toerenteller toont het nieuwe
maximale toerental van 7100 omw/min op de modellen met de nieuwe 1203
Thunderstorm.
Om het 25-jarig bestaan van de Buell Motorcycle Company te vieren, is er een
speciaal embleem met de handtekening van Erik Buell op de stuurklem
aangebracht.
Cosmetische framebeschermers beperken de eventuele schade aan het frame
bij het omvallen van de motor.
Lightning® motoren in detail
Buell biedt de XB12S Lightning in 3 maten, zodat er voor elke rijder een
geschikte uitvoering is.
Buell® Lightning® XB12S
De XB12S is een rechtstreekse afstammeling van de beroemde 1996 Buell S1
Lightning. Het hoge koppel van de Thunderstorm 1203 V-Twin wordt gekoppeld
aan de sportieve reflexen van het Buell Intuitive Response ChassisTM (IRC), in
een onweerstaanbare combinatie van gaskleprespons, handling en stijl.
Belangrijkste kenmerken van de Buell® Lightning® XB12S
Buell Thunderstorm 1203 V-Twin motorblok
Maximaal vermogen van 95 pk @ 6800 omw/min (volgens SAE J607)
Maximaal koppel van 104 Nm @ 6500 omw/min (volgens SAE J607)
Buell InterActive Exhaust
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM
Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings
Volledig instelbare 43 mm Showa® upside down voorvork
Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie
Droog gewicht: 179 kg
Wielbasis: 1320 mm
Zadelhoogte: 765 mm
Nieuwe cosmetische framebeschermers
Nieuwe bedrading voor snelle installatie van verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Pirelli® Diablo T banden
Verkrijgbaar met Translucid carrosserie
Buell 25th Anniversary-badge
Buell® Lightning® XB12Scg
De `cg' staat voor `center of gravity' of zwaartekrachtpunt, dat extra laag ligt bij de
Lightning XB12Scg, dankzij een nieuw vormgegeven zadel en een verlaagde
voor- en achtervering, waardoor de zadelhoogte op 726 mm komt. Dat alles
wordt bereikt zonder compromissen voor de handling of prestaties.
Belangrijkste kenmerken van de Buell® Lightning® XB12Scg
Buell Thunderstorm 1203 V-Twin motorblok
Maximaal vermogen van 95 pk @ 6800 omw/min (volgens SAE J607)
Maximaal koppel van 104 Nm @ 6500 omw/min (volgens SAE J607)
Buell InterActive Exhaust
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM
Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings
Volledig instelbare 41 mm Showa® upside down voorvork
Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie
Droog gewicht: 179 kg
Wielbasis: 1320 mm
Zadelhoogte: 726 mm
Nieuwe cosmetische framebeschermers
Nieuwe bedrading voor snelle installatie van verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Pirelli® Diablo T banden
Verkrijgbaar met Translucid carrosserie
Buell 25th Anniversary-badge
Buell® Lightning® Long XB12Ss
Een Lightning voor grotere rijders en langere afstanden geeft, met een wielbasis
van 775 mm, een meer relaxte rijhouding en meer ruimte voor de passagier. Het
zadel is langer en breder dan bij de XB12S en heeft een groter
opbergcompartiment. Grotere frame spars geven de Lightning Long een `fuel-in-
frame'-inhoud van 16,7 liter en een groter bereik. De Buell ThunderstormTM 1203
V-Twin met Buell InterActive Exhaust zorgt voor een snelle propulsie. Ondanks
de langere wielbasis, is de Lightning Long nog steeds een vinnige streetfighter
met een snelle en intuïtieve handling.
Belangrijkste kenmerken van de Buell® Lightning® XB12Ss
Buell Thunderstorm 1203 V-Twin motorblok
Maximaal vermogen van 95 pk @ 6800 omw/min (volgens SAE J607)
Maximaal koppel van 104 Nm @ 6500 omw/min (volgens SAE J607)
Buell InterActive Exhaust
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM
Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings
Volledig instelbare 43 mm Showa® omgekeerde vork
Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie
Droog gewicht: 179 kg
Wielbasis: 1360 mm
Zadelhoogte: 775 mm
Brandstoftank van 16,7 liter
Nieuwe cosmetische framebeschermers
Nieuwe bedrading voor snelle installatie van verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Pirelli® Diablo T banden
Verkrijgbaar met Translucid carrosserie
Buell 25th Anniversary-badge
Buell® Lightning® Super TT XB12STT
De Lightning Super TT brengt de attitude en de prestaties van Supermoto op de
weg. Het smalle, platte solozadel maakt schakelen eenvoudiger. Het brede,
platte stuur biedt een uitstekende besturing en de centrale pedalen brengen de
rijder in een houding zodat je volledig in controle bent. De met clips bevestigde,
zwarte gietaluminium achterkant laat de 180 mm brede achterband zien. De witte
nummerplaatzijpanelen en het flyscreen kunnen worden aangepast aan de
persoonlijke smaak en zijn makkelijk te vervangen. De vorkrubbers,
windgeleiders op het stuur, framebeschermers, het hoge voorspatbord en het
koplamprooster beschermen de Super TT tegen het straatgeweld. De wielbasis
van 1365 mm geeft de rijder genoeg ruimte, maar behoudt die typische
compactheid van Buell, met een veerweg van 159 mm die de Super TT in alle
omstandigheden met beide wielen op de grond houdt.
Belangrijkste kenmerken van de Lightning® Super TT XB12STT
Buell Thunderstorm 1203 V-Twin motorblok
Maximaal vermogen van 95 pk @ 6800 omw/min (volgens SAE J607)
Maximaal koppel van 104 Nm @ 6500 omw/min (volgens SAE J607)
Buell InterActive Exhaust
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM
Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings
Volledig instelbare 43 mm Showa® upside down voorvork
Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie
Droog gewicht: 179 kg
Wielbasis: 1365 mm
Zadelhoogte: 798 mm
Brandstoftank van 16,7 liter
Smal solozadel in Supermoto-stijl
Hoog voorspatbord geïnspireerd op Supermoto
Racestijl met Surlyn flyscreen en nummerplaten
Stuur met windgeleiders in Supermoto-stijl
Nieuwe cosmetische framebeschermers
Nieuwe bedrading voor snelle installatie van verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Pirelli® Diablo T banden
Buell 25th Anniversary-badge
Buell® Lightning® CityX XB9SX
Deze stadsmotor werd speciaal ontworpen voor de uitdagingen van het
stadsverkeer. De middengewicht Thunderstorm 984 V-Twin gaat sneller naar
een hoger toerental dan de ThunderstormTM 1203, maar levert nog steeds het
nodige koppel om weg te schieten uit het verkeer. Voor 2008 kreeg de
Thunderstorm 984 de nieuwe achtrij-oliekoeler en alle vernieuwingen van de
Thunderstorm 1203. De sportieve Pirelli® Scorpion Sync-banden bieden een
goede grip op alle wegdekken, en een groot Skyline-zadel met een grippy
bekleding verhoogt de zichtbaarheid en de zadelvastheid. Voor nog meer stijl en
functionaliteit heeft de CityX een breed stuur in Supermoto-stijl met
windgeleiders, dubbele koplamproosters en framenoppen om krasjes te
voorkomen.
Belangrijkste kenmerken van de Buell® Lightning® CityX XB9SX
Buell ThunderstormTM 984 lucht/olie/ventilatorgekoeld V-Twin motorblok
met brandstofinjectie
Maximaal vermogen van 82 pk @ 7500 omw/min (volgens SAE J607)
Maximaal koppel van 79 Nm @ 4500 omw/min (volgens SAE J607)
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM
Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings
Volledig instelbare 43 mm Showa® upside down voorvork
Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie
Droog gewicht: 177 kg
Wielbasis: 1320 mm
Zadelhoogte: 797 mm
Pirelli® Scorpion Sync T banden
Translucid carrosserie
Stuur met windgeleiders in Supermoto-stijl
Koplamprooster en framenoppen
Nieuwe bedrading voor snelle installatie van verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Buell 25th Anniversary-badge
Nieuwe ontwikkelingen in 2008 voor de ThunderstormTM 1203 en de
ThunderstormTM 984:
Nieuw timingsysteem
De timercover is geëlimineerd, omdat het motorblok nu wordt getimed door
de kruk door middel van een nieuwe sensor van de krukpositie. De ECM
biedt een actieve controle en correctie van de timing op basis van de
rijomgeving. De nieuwe sensor doet 30 controles per omwenteling,
tegenover 2 controles per omwenteling vroeger, voor een nauwkeurigere
afstemming van de brandstoftoevoer en timing aan de rijomstandigheden.
Robuustere kruktap
De kruktap is vergroot van 32 mm naar 38 mm.
Vernieuwd oliesysteem
Een oliepomp met een grotere output ondersteunt de smering van het
nieuwe krukpengebied. De nieuwe pomp wordt van de kruk af gedreven,
een ontwerp dat is gebaseerd op de Buell® XBRR productieracemotor.
Een nieuwe achtrij-oliekoeler biedt een betere oliekoeling.
Alle uiteinden van de olieleidingen zijn nu uitgerust met Jiffy-tite fittings.
Nieuwe DDFI 3 ECM (Engine Control Module)
Een nieuwe ECM met nog meer rekenvermogen.
DDFI 3 zorgt voor actieve controle en monitoring van de TPS (throttle
position sensor), IAC (idle air control) en timing. De DDFI 3 stelt de TPS
automatisch af en past de brandstofdosering aan voor een soepelere idle,
waardoor onderhoud niet meer nodig is en de eigenaar minder kosten heeft.
Een nieuwe progressieve gasklepnok en nieuwe gaskabels zorgen voor een
soepelere input en minder rotatie tot vol gas.
Buell Motorcycle Company is een dochteronderneming van Harley-Davidson, Inc. en produceert
sportmotoren, motoronderdelen, accessoires en kleding. Voor meer informatie over Buell ga je
vandaag nog naar je Buell-dealer en beleef je de attitude en prestaties van een pure streetfighter
die je alleen bij Buell vindt. Kijk op www.buell.com voor de dichtstbijzijnde Buell-dealer bij jou in
de buurt.
---
Contactpersoon: Myra Rooselaar, a.i. Marketing Manager Harley-Davidson
Benelux B.V. T: +31 (0)71 581-3742 - M: +31 (0)6 5393 0664
myra.rooselaar@harley-davidson.com
---- --