Ingezonden persbericht


VOOR ONMIDDELLIJKE PUBLICATIE

NIEUWE VERBETERINGEN AAN DE VEELZIJDIGE BUELL® ULYSSES® MAKEN HEM NOG BETER GESCHIKT VOOR ALLE WEGEN

Adventure Sportbike heeft nu een nieuwe voorkant en standaard verwarmde handgrepen

NASHVILLE, U.S.A. (9 juli 2007) ­ Belangrijke wijzigingen aan de voorvering en het stuur, naast verbeteringen aan de aandrijflijn, verhogen de prestaties van de 2008 Buell® Ulysses® XB12X, een adventure sportbike die zijn rijder comfortabel vervoert op alle mogelijk wegen.

In vergelijking met andere XB-modellen heeft de Ulysses een langere veerweg, meer grondspeling en sportievere banden, waardoor zelfs de ruigste wegen in alle vertrouwen verkend kunnen worden. Op een vlakke, bochtige ondergrond presteert de Ulysses dan weer als een handelbare, soepele sportmotor. Innovatieve kenmerken en accessoires maken de Ulysses tot een comfortabele, capabele lange-afstandsreiziger of motorfiets voor forenzen. Deze veelzijdige motor brengt zijn rijder overal, waar de weg leidt, naartoe.

De 2008 Ulysses krijgt de nieuw ontwikkelde ThunderstormTM V-Twin met een cilinderinhoud van 1203 cc en 95 pk bij 6800 omw/min en 104 Nm koppel bij 6500 omw/min. Hij heeft een hoger maximaal toerental van 7100 omw/min in plaats van 6800 omw/min, waardoor de motor een bredere powerband krijgt en rijders langer kunnen optrekken binnen één versnelling. De motor heeft ook elektronische brandstofinjectie en dry sump-smering.

Nieuw op de Ulysses® XB12X in 2008

Een nieuwe voorvork van 47 mm vervangt de vorige van 43 mm. De nieuwe voorkant is bevestigd met robuustere triple clamps, waardoor de algehele torsiestijfheid van het frame toeneemt. De buiging van de vork bij hard remmen is verminderd voor nog meer stabiliteit en feedback.

De stuuruitslag is aanzienlijk vergroot van 54 naar 74°, zodat de draaistraal bij manoeuvres op lage snelheid kleiner is. De nieuwe off-set triple clamps behouden de balhoofdhoek van 23,5° en naloop van 122 mm.

Verwarmde handgrepen zijn nu standaard op de 2008 Ulysses®. De grepen krijgen 18 Watt per kant in de hoogste stand en 11 Watt per kant in de laagste stand.

Nieuwe luchtgeleiders op de achterkant van de Ulysses voeren de motorwarmte weg van de benen van de rijder.

De wijzigingen aan de 1203 ThunderstormTM V-Twin verbeteren de prestaties, verminderen het onderhoud en voeren het maximale toerental op tot 7100 omw/min. (Zie separaat Thunderstorm-persbericht voor meer gegevens)

De stijl van het instrumentarium is opgefrist en de toerenteller toont het nieuwe maximale toerental van 7100 omw/min.

Ter herdenking van het 25-jarige bestaan van de Buell Motorcycle Company is een speciaal embleem met de handtekening van Erik Buell op de stuurklem aangebracht.

Nieuwe kleur: De 2008 Ulysses XB12X wordt aangeboden in een nieuwe kleur, Thrust Blue, naast het bestaande Barricade Orange en Midnight Black, allen met Magnesium Tone wielen.

Ulysses® XB12X biedt veel mogelijkheden
De Buell Ulysses is een veelzijdige, krachtige Adventure Sportmotor met de handling en soepelheid voor alle rijomstandigheden. De premium Showa® voor- en achtervering is volledig instelbaar. De voorbelasting van de achtervering kan worden aangepast aan het gewicht van de passagier en de bagage met een eenvoudige draaiknop linksonder het zadel. De veerweg is 165 mm vooraan en 162 mm achteraan. De grondspeling is 171 mm. De lagere centralisering van de massa wordt bereikt door de brandstof in het frame en de olie in de swingarm te brengen. Dat verhoogt de wendbaarheid offroad, geholpen door het lage onafgeveerde gewicht dat de banden in contact houdt, zelfs op zeer oneffen wegen en de tractie en controle verbetert. De 17 inch, 6-spaaks versterkte gietaluminium wielen hebben een duurzame velg. Het dubbele spatbord vooraan beschermt de rijder en de motor tegen opspringende brokstukken.

Voor nog meer comfort is het hoge, brede stuur met horizontale stang uitgerust met windgeleiders en een tweedelig windscherm dat regen en wind tegenhoudt. Het innovatieve Triple TailTM-systeem heeft 3 posities: een bagagerek met bevestigingshaken over de achterste zitting, een gevoerde rugsteun met handrail voor de passagier of een bagagerek dat uitsteekt over het achterspatbord. De Ulysses heeft twee contacten van 10 Amp/12V (een op het dashboard en een onder het zadel) en een groot opbergcompartiment onder het zadel.

De brede powerband en het hoge koppel van de 94 pk Buell® Thunderstorm 1203 V-Twin sturen de Ulysses net zo makkelijk op hoge snelheid door scherpe bochten als op lage snelheid over oneffen, onverharde wegen, en met minder schakelen.

Belangrijkste kenmerken van de Buell® Ulysses® XB12X Buell Thunderstorm 1203 V-Twin motorblok
Maximaal vermogen van 95 pk @ 6800 omw/min (volgens SAE J607) Maximaal koppel van 104 Nm @ 6500 omw/min (volgens SAE J607) Buell InterActive Exhaust
Nieuwe DDFI 3 elektronische brandstofinjectie ECM Nieuwe achtrij-oliekoeler met Jiffy-tite fittings Droog gewicht: 193 kg
Wielbasis: 1370 mm
Pirelli® Scorpion Sync banden
Nieuwe stuuruitslag van 74°
Nieuwe offset drievoudige triple clamps
Nieuwe volledig instelbare 47 mm Showa® upside down vork Volledig instelbare Showa achterschokdemper
Buell ZTLTM voorrem
Dubbel voorspatbord
Goodyear Hibrex® aandrijfriem met Flexten® Plus technologie Tweedelig, makkelijk te verwijderen windscherm Framenoppen, stuurwindgeleiders en koplamprooster Triple TailTM-systeem
Brandstoftank van 16,7 liter
Functionele reparatiekit
2 stroomcontacten van 12V
Nieuwe verwarmde handgrepen
Nieuw vormgegeven instrumentarium
Nieuwe Thrust Blue carrosserie
Buell 25th Anniversary-badge

De vernieuwingen op de Ulysses is de reactie van Buell Motorcycle Company op de feedback van klanten en media op vorige versies.

Nieuwe ontwikkelingen in 2008 voor de ThunderstormTM 1203:

Nieuw timingsysteem
De timercover is komen te vervallen omdat er nu een krukas-positie sensor wordt gebruikt. De ECM biedt een actieve controle en correctie van de timing op basis van de rijomgeving. De nieuwe sensor doet 30 controles per omwenteling, tegenover 2 controles per omwenteling vroeger, voor een nauwkeurigere afstemming van de brandstoftoevoer en timing aan de rijomstandigheden.
Robuustere krukpen
De krukpen is vergroot van 32 mm naar 38 mm.

Vernieuwd oliesysteem
Een oliepomp met een grotere output ondersteunt de smering van het nieuwe krukpengebied. De nieuwe pomp wordt van de kruk af gedreven, een ontwerp dat is gebaseerd op de Buell® XBRR productieracemotor. Een nieuwe achtrij-oliekoeler biedt een betere oliekoeling. Alle uiteinden van de olieleidingen zijn nu uitgerust met Jiffy-tite fittings.

Nieuwe DDFI 3 ECM (Engine Control Module)
Een nieuwe ECM met nog meer rekenvermogen.
DDFI 3 zorgt voor actieve controle en monitoring van de TPS (throttle position sensor), IAC (idle air control) en timing. De DDFI 3 stelt de TPS automatisch af en past de brandstofdosering aan voor een soepelere idle, waardoor onderhoud niet meer nodig is en de eigenaar minder kosten heeft. Een nieuwe progressieve gasklepnok en nieuwe gaskabels zorgen voor een soepelere input en minder rotatie tot vol gas.

Buell Motorcycle Company is een dochteronderneming van Harley-Davidson, Inc. en produceert sportmotoren, motoronderdelen, accessoires en kleding. Voor meer informatie over Buell ga je vandaag nog naar je Buell-dealer en beleef je de attitude en prestaties van een pure streetfighter die je alleen bij Buell vindt. Kijk op www.buell.com voor de dichtstbijzijnde Buell-dealer bij jou in de buurt.


---

Contactpersoon: Myra Rooselaar, a.i. Marketing Manager Harley-Davidson Benelux B.V. ­ T: +31 (0)71 581-3742 - M: +31 (0)6 5393 0664 ­ myra.rooselaar@harley-davidson.com


---- --