Ingezonden persbericht
VOOR ONMIDDELLIJKE PUBLICATIE
INTRODUCTIE VLOEISTOFGEKOELDE BUELL® 1125R
HERDEFINIEERT SPORTBIKES
NASHVILLE, U.S.A., (9 juli 2007) De Buell Motorcycle Company doorbreekt de
traditie van de met de introductie van de Buell® 1125R, een compleet nieuwe
sportmotor met een groot vermogen en een subliem evenwicht van rij- en
snelheidsprestaties. De 1125R is gebaseerd op de unieke ontwerpprincipes die
de Buell-motoren al 25 jaar definiëren en biedt kracht, koppel, handling en
wendbaarheid, die samen zorgen voor een geheel nieuwe rijervaring.
De Buell 1125R biedt een zorgvuldig uitgebalanceerde combinatie van
motorprestaties, nauwkeurige en flexibele handling, geavanceerde aërodynamica
en een superieure rijervaring en controle, verpakt in een opvallende stijl met veel
zichtbare mechanische onderdelen.
De volledig nieuwe vloeistofgekoelde V-Twin 1125cc is verantwoordelijk voor de
kracht achter de motor. Het motorblok werd geproduceerd in samenwerking met
de Oostenrijkse motorfabrikant BRP-Rotax en is het eerste vloeistofgekoelde
motorblok dat een Buell-wegmotor aandrijft.
"We hebben de 1125R ontworpen vanuit de rijder, "from the rider down," zegt
Erik Buell, Chairman & Chief Technical Officer van de Buell Motorcycle
Company. "De 1125R brengt Buell op een geheel nieuw niveau, met behoud van
de fundamentele ontwerpprincipes en een geweldig rijplezier".
De sportieve look van de motor wordt bevorderd door de atletische rijhouding. De
Quiet ZoneTM aërodynamica zorgt ervoor dat de lucht langs de rijder stroomt, wat
leidt tot een ongeëvenaard rijcomfort en topprestaties. Het interactieve digitale
instrumentarium is heel eenvoudig in gebruik, omdat alles binnen bereik is met
één druk op de knop.
De Buell 1125R vormt een volledig nieuw en eigen Buell-platform binnen de XB
familie.
Trilogy of Technology: de motorbijbel volgens Erik Buell
De drie pijlers van de Trilogy of Technology zijn de basis van alle
designaspecten bij de Buell Motorcycle Company: gecentraliseerde massa, laag
onafgeveerd gewicht en framestijfheid. Het doel is altijd een motor te ontwerpen,
met een intuïtieve handling en een voorspelbare, nauwkeurige respons, zodat hij
zich gedraagt als een verlengstuk van de rijder. Hier zijn enkele voorbeelden van
hoe de Trilogy of Tech werd toegepast op de nieuwe Buell® 1125R:
De gecentraliseerde massa met een optimaal zwaartekrachtpunt maakt snelle
richtingveranderingen gemakkelijk:
De compacte 72° V-Twin plaatst meer gewicht in de centrale lijn van de
motor dan een motorblok dat dwars op het frame is gemonteerd, zodat het
motorblok verder naar voren kan worden geplaatst.
Het massieve aluminium frame functioneert ook als brandstoftank, zodat de
brandstof lager in het frame zit.
De radiatoren zijn zijdelings gemonteerd in aërodynamische kappen. Ook dat
draagt ertoe bij dat het motorblok verder naar voren in het frame kan worden
geplaatst.
De demper zit onder het motorblok, in plaats van hoger en achter de rijder.
Dankzij de framestijfheid blijft de motor op zijn lijn, ondanks zijbelasting in de
bochten.
Het nieuwe generatie Intuitive Response ChassisTM (IRC) heeft een
geoptimaliseerde torsiestijfheid.
Het motorblok is stijf opgehangen in het frame en functioneert als een
structureel onderdeel.
Het draaipunt van de swingarm is in het motorhuis geplaatst, wat zorgt voor
een stijvere verbinding met het frame.
De eerste OEM spec 47 mm upside down voorvork is gemonteerd in stijve
trimple clamps.
Het lage onafgeveerde gewicht verbetert de tractie, manoeuvreerbaarheid en
stabiliteit.
Het nieuwe Buell ZTL2TM voorremsysteem gebruikt een enkele remschijf en
een nieuwe 8-zuigerremklauw, die samen lichter zijn dan een dubbele
remschijf.
De nieuwe Buell ZTL2 voorrem brengt de krachten van de remschijf
rechtstreeks op de velg, zodat de torsiebelasting op de rest van het wiel bijna
volledig wordt geëlimineerd. Daardoor kan een heel licht voorwiel worden
gebruikt, dat bijdraagt tot een vermindering van de stuurinertie.
De achterremklauw is direct op de swingarm gemonteerd.
De Goodyear Hibrex®-eindaandrijfriem met Flexten® Plus-technologie weegt
slechts 480 g, dit in vergelijking met aandrijfkettingen die rond de 2 kg
wegen.
Het HeliconTM-motorblok
De Buell 1125R HeliconTM is een krachtige 72° vloeistofgekoelde V-Twin, die
werd ontwikkeld en ontworpen in samenwerking met BRP-Rotax®, een van `s
werelds topproducenten van motorblokken voor recreationeel. Buell verstrekte
een gedetailleerde lijst van specificaties aan BRP-Rotax, met de vereisten
waaraan de aandrijving van de 1125R moest voldoen. Het technische team van
Buell leverde ook de technologie op een aantal belangrijke gebieden, zoals het
compenserende voortandwiel, het ontwerp van de versnellingsbak, het
schakelmechanisme, het motorhuis, zuigers, inlaat, uitlaat en EFI-systeem. Alle
belangrijke onderdelen van het Helicon-motorblok zijn uniek voor Buell en zijn
speciaal ontwikkeld voor het nieuwe vloeistofgekoelde Buell®-platform. Een
aantal onderdelen, zoals de stator en een aantal bevestigingen, worden ook
gebruikt in andere producten van BRP-Rotax. Het nieuwe motorblok blijft
exclusief voor Buell en wordt geproduceerd door BRP-Rotax in Oostenrijk. De
Buell 1125R motorfiets wordt geproduceerd door Buell in East Troy, Wisconsin,
USA. Het V-Twin design is een voortzetting van de look, sound en feel, die altijd
hebben bijgedragen tot de definitie van de Buell sportmotoren.
Helicon is niet ontworpen voor een specifieke cilinderinhoud- of racecategorie,
maar om te voldoen aan de verwachtingen van de klant op het gebied van kracht
en prestaties en algemene rijervaring van de Buell 1125R. De grote
cilinderinhoud van 1125 cc zorgt voor een enorm maximaal vermogen met een
brede powerband zonder dips of stotteren. Het motorblok is ontworpen om een
breed bruikbaar vermogen te bieden, dat het rijden in alle omstandigheden zal
bevorderen.
Kenmerken van HeliconTM:
72° cilinderhoek en een heel compact ontwerp van carter en cilinderkop,
waardoor het motorblok ver naar voren in het frame kan worden geplaatst,
met 54 procent van het voertuiggewicht op de voorband.
De V-hoek van 72° biedt een rechte lijn voor het down draft inlaatsysteem.
De cilinderhoek van 72° biedt het juiste evenwicht tussen compactheid en
vermindering van de trillingen. Het motorblok heeft ook drie balansassen:
twee voor het tegengaan van afwijkingen op de primaire balans en een derde
voor het tegengaan van het `rocking couple'.
De inhoud van 1125 cc creëert een optimale configuratie met 103 mm boring
x 67,5 mm slag de grote boring biedt meer lucht en ruimte aan de kleppen
en de korte slag vermindert wrijving, verhoogt het toerentalbereik en zorgt
voor een directe respons op de gashendel.
Het motorblok heeft een lage inertie-vliegwiel voor het snel opvoeren van het
toerental en voor soepel schakelen.
Het motorblok is een gespannen onderdeel van het frame en draagt bij tot de
algemene framestijfheid. Het draaipunt van de swingarm bevindt zich in het
motorhuis.
Dubbele bovenliggende nokkenassen met een kettingaandrijving met
automatische kettingspanner van de inlaatnokkenas en een tandwielaandrijving van
de inlaat- naar de uitlaatnokkenas. Dit ontwerp vereist minder ruimte boven de
cilinderkop dan een ontwerp met twee tandwielen, waardoor het motorblok verder
naar voren kan worden geplaatst en minder weegt.
De kleppen worden bediend door lichte klepstoters en ingesteld met
pasringen, een ontwerp dat afkomstig is uit de Formule 1.
De klepbediening met klepstoters vermindert de wrijving, laat de kleppen
sneller opengaan en elimineert het zweven van de kleppen. Dit ontwerp
maakt het ook mogelijk om de kleppen in een scherpe hoek van 18° te
plaatsen, wat bijdraagt tot het down draft brandstofinlaatsysteem. Het
ontwerp van het klepstotersysteem maakt de vervanging van de pasringen
snel en eenvoudig, waardoor onderhoudskosten verminderen. De kleppen
zijn bedekt met magnesium om het gewicht te beperken.
De primaire balans met drie interne assen vermindert het framegewicht
doordat slechts minimale trillingisolatie is vereist.
Dry sump-smering vermindert intern ventilatieverlies. Het geïntegreerde
oliereservoir is in de linkeronderkant van het carterhuis geplaatst om het
zwaartekrachtpunt te verlagen en het motorblok compact te houden.
De Buell® DDFI3 elektronische brandstofinjectie is een gesloten systeem
voor een nauwkeurige controle van de menging, wat resulteert in een vlottere
bediening van de gashendel en een zuiniger brandstofverbruik. De dubbele
down draft 61 mm gasklephuizen zorgen voor een superieure
luchtinlaatstroom.
Het ram-air system verhoogt de druk in het luchtfilterhuis, waardoor het
vermogen tot 5 procent toeneemt. De luchtinlaat is gelokaliseerd tussen de
voorvorkpoten en onder de kuip. De luchtstroom naar dit gedeelte en de
grootte en vorm van de inlaat weren geoptimaliseerd met computational fluid
dynamics (CFD) modellen. Het luchtfilterhuis van 12 liter heeft een grote
luchtfilter en is makkelijk te reinigen.
De dubbele zijwaarts gemonteerde free-flowing radiatoren zijn in de lengte
en binnen aërodynamische kappen gemonteerd. De positie van het
radiatorsysteem verlaagt het zwaartekrachtpunt en centraliseert de massa,
waardoor de kappen vrijstromende lucht naar elke radiator kunnen geleiden.
De kappen hebben een interne schoep (splitter) die de luchtstroom
doeltreffend splitst. Ze werden ontworpen met computational fluid dynamics
(CFD) modellen om de luchtstroom te optimaliseren bij elke snelheid en om
een drukdifferentiaal te creëren rond de radiator om de lucht door het midden
te zuigen. De hete lucht wordt van de rijder weggeblazen voor meer
rijcomfort.
Het uitlaatsysteem heeft een grote demper die onder het motorblok is
gemonteerd om het zwaartekrachtpunt te optimaliseren en de massa te
centraliseren. De demper is afgesteld om een lineaire pk- en koppelcurve te
produceren zonder de bijkomende kosten, kilo's en complexiteit van een
actief uitlaatsysteem. De Helmholtz-kamer in de demper vermindert het
geluid. De twee brushed roestvrijstalen uitlaatpijpen produceren minder
geluid dan een enkele zijwaarts gemonteerde uitlaatpijp.
Frame en ophanging
Het volledig nieuwe Buell IRC (Intuitive Response ChassisTM) is gemaakt in
de V.S. en is het stijfste frame dat Buell tot nu toe op de markt heeft
gebracht. Die stijfheid wordt bevorderd door het motorblok, dat een stijf en
gespannen onderdeel van het frame is. Het binnenframe heeft
luchtstroomkanalen die een lagedrukgebied creëren achter het motorblok,
waardoor de hete lucht van de achterkant van de motor wordt weggezogen.
Met gebruik van de gepatenteerde Buell `Fuel in the Frame'-technologie
functioneert het aluminium frame tegelijk als brandstoftank.
De stijfheid van de nieuwe gietaluminium swingarm is met zorg afgesteld om
de prestaties van de 1125R te verhogen. Het draaipunt van de swingarm is in
het motorhuis geplaatst zodat een directere verbinding tussen het achterwiel,
het frame en het voorwiel ontstaat. Bovendien worden daardoor ook de anti-
squat-eigenschappen en de controle van de ophanging verbeterd. De stijve
verbinding met het motorblok werd gebruikt om de stijfheid van de swingarm
in relatie tot het gehele frame te optimaliseren.
De volledig instelbare Showa® achterschokdemper/veringunit heeft een
extern piggyback-reservoir voor een goede verspreiding van de warmte. Om
het gewicht te verminderen is de schokdemper direct tussen het frame en de
swingarm gemonteerd, zonder verbindingen. De decentrale plaatsing
optimaliseert de luchtstroom door de motor.
De volledig instelbare Showa 47 mm upside down voorvork en nieuwe triple
clamps verminderen de torsionele reactie van de voorkant en verbeteren de
stuurrespons. Een nieuwe vaste ring glijdt tegen het hardchromen oppervlak
van de vorkbuis en vermindert de wrijving. Titanium vorkdoppen verminderen
het gewicht. De compressie kan worden ingesteld met een eenvoudige
hexkey (zeskantige inbusschroevendaaier).
De wielbasis is 1384 mm. De balhoofdhoek is 21 graden. De naloop is 83,8
mm.
Remsysteem
De nieuwe Buell ZTL2 TM (Zero Torsional Load) voorrem gebruikt een acht-
zuigerremklauw die is gebaseerd op een ontwerp dat in huis werd ontwikkeld
voor de Buell® XBRR productieracemotor. Het design met acht zuigers biedt
een groter oppervlak voor de remblokken, optimaliseert de verspreiding van
de warmte en zorgt voor een gelijke verspreiding van de remdruk over de
vier remblokken in de remklauw.
Het remklauwhuis werd geoptimaliseerd voor meer klemstijfheid, wat de
rijder een meer geleidelijk en direct remgevoel bezorgt. De enkele
roestvrijstalen remschijf van 375 mm is direct op de velg gemonteerd. Dit
ontwerp levert een uitstekende remkracht en weegt minder dan een systeem
met twee remschijven. En omdat de remkracht direct van de remschijf op de
velg wordt overgebracht, wordt de torsionele belasting op de rest van het wiel
praktisch geëlimineerd. Daardoor kan een heel licht voorwiel worden
gebruikt, wat bijdraagt tot het verminderen van de stuurinertie.
De achterrem heeft een roestvrijstalen remschijf van 240 mm met een twee-
zuigerremklauw. De remklauw is direct op de binnenkant van de swingarm
gemonteerd, waardoor hij uit het zicht verdwijnt, en hij weegt 680 g minder
dan een gebruikelijke achterrem.
De voor- en achterrem zijn uitgerust met een omvlochten stalen remleiding
voor een optimaal remgevoel en remprestaties.
De remhendel kan worden aangepast voor een beter bereik. De rem- en
schakelpedalen hebben teenpedalen die kunnen worden aangepast aan de
schoenmaat van de rijder.
Koppeling en transmissie
De HVATM (Hydraulic Vacuum Assist) slipkoppeling heeft een hydraulische
hendel, die nog lichter wordt bediend door gebruik te maken van het vacuüm
in het motorblok. Die pneumatische werking produceert hetzelfde effect als
een `slipkoppeling' waarmee je met meer controle kunt remmen op de motor
tijdens het terugschakelen bij hoge snelheid.
De close-ratio zesversnellingsbak is een schuine, gestapelde configuratie die
de totale lengte van de aandrijflijn vermindert en ervoor zorgt dat het
motorblok optimaal in het frame kan worden geplaatst. De
overbrengingsverhoudingen zorgen ervoor dat het motorblok binnen zijn
optimale powerband blijft bij de meest gebruikte snelheden.
De Goodyear Hibrex®-eindaandrijfriem met Flexten® Plus-technologie weegt
slechts 480 g, in vergelijking met aandrijfkettingen die meestal rond de 2 kg
wegen. Het aandrijfriemsysteem is schoon, stil, licht en extreem sterk.
Aërodynamica
De aërodynamica van de Quiet ZoneTM cockpit werd ontwikkeld met gebruik
van computational fluid dynamics (CFD) modellen en met de ervaring van de
ontwikkeling van de Buell XBRR productieracemotor. De vorm van de kuip
en het windscherm optimaliseert de luchtstroom boven en langs de rijder
voor minder wrijving en een hoger rijcomfort.
Computational fluid dynamics (CFD) modellen werden tevens gebruikt voor
het ontwerp van de efficiënte, aërodynamische vorm van de radiatorkappen,
die de radiatorwarmte wegdrijven van de rijder.
De kuip heeft een koplampsysteem met zes gloeilampen voor een heldere
verlichting van de weg in het donker. Bij het rijden overdag worden twee
gloeilampen verlicht voor een betere zichtbaarheid in het verkeer.
De LED richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de aërodynamische
spiegelbehuizing, waar de plaatsing en verlichting meer zichtbaar is voor
andere verkeersgebruikers.
Interface
De Buell® 1125R biedt een sportieve maar tegelijkertijd comfortabele
rijpositie met een geherpositioneerde plaats voor de voetpedalen, die zorgt
voor een hellingshoek van 50°.
De aërodynamische Quiet ZoneTM cockpit optimaliseert de luchtstroom rond
de rijder.
De koppelings- en remhendels zijn instelbaar zodat ze makkelijker bereikt
kunnen worden.
De rem- en schakelpedalen hebben teenpedalen die kunnen worden
aangepast aan de schoenmaat van de rijder.
Er is bedrading voor optionele verwarmde handgrepen.
Het instrumentarium bestaat uit:
Grote analoge toerenteller
Digitale snelheidsmeter op een LED scherm dat zichtbaar is vanuit een
gezichtshoek van 50°
ODIS (Onboard Diagnostic Information System) toont de onderhoudscode
Beveiligingscode van vier cijfers onderbreekt het contact
Laptimer met splits
Omgevingstemperatuur
Koelvloeistoftemperatuur
Twee triptellers
Directe weergave van aantal kilometer per liter
Gemiddelde aantal kilometer per liter
Waarschuwing van laag brandstofpeil met tripteller
Buell 1125R kleuren
Carrosserie: Midnight Black
Wielen: Diamond Blue
Frame en swingarm: Diamond Blue
Motorblokafwerking:
Fusion Bronze
* Alle specificaties zijn goedgekeurd in de V.S. en kunnen gewijzigd worden na
de Europese homologatie
Buell Motorcycle Company is een dochteronderneming van Harley-Davidson, Inc. en produceert
sportmotoren, motoronderdelen, accessoires en kleding. Voor meer informatie over Buell ga je
vandaag nog naar je Buell-dealer en beleef je de attitude en prestaties van een pure streetfighter
die je alleen bij Buell vindt. Kijk op www.buell.com voor de dichtstbijzijnde Buell-dealer bij jou in
de buurt.
---
Contactpersoon: Myra Rooselaar, a.i. Marketing Manager Harley-Davidson
Benelux B.V. T: +31 (0)71 581-3742 - M: +31 (0)6 5393 0664
myra.rooselaar@harley-davidson.com
---- --