Open woordenboek Woordenboek
OPTA legt KPN 1,6 miljoen boete op voor overtreden Telecommunicatiewet
Print deze pagina
Datum publicatie website : 09-07-2007
Officiële publicatiedatum : 09-07-2007
Beslisdatum : 09-07-2007
Verzenddatum : 09-07-2007
Soort : Persbericht
OPTA legt KPN EUR 1,6 miljoen boete op voor overtreden
Telecommunicatiewet.
KPN onvolledig in meldingen aan OPTA.
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit
(OPTA) heeft Koninklijke KPN N.V. een boete van EUR 1,6 miljoen
opgelegd. De reden hiervoor is dat KPN geen toestemming aan OPTA had
gevraagd dan wel gekregen voor een tweetal kortingsregelingen aan
zakelijke eindgebruikers, zoals KPN deze in de praktijk ging
toepassen. Ook heeft KPN de kortingen niet op de juiste wijze bekend
gemaakt aan marktpartijen. Daarnaast heeft KPN ten onrechte dubbele
kortingen verstrekt aan zakelijke bellers. Het is niet de eerste keer
dat KPN onvoldoende transparant was met haar kortingsregelingen.
Hierdoor is OPTA belemmerd in het uitvoeren van haar toezichthoudende
taak.
De kortingsregelingen staan bekend als `de Collectieve
WorldLine-kortingsregeling' en `de WorldLineXL-kortingsregeling'. De
kortingen zijn onrechtmatig verstrekt in 2004 en 2005. In totaal heeft
KPN ruim EUR 3 miljoen teveel aan kortingen verstrekt door het
aanbieden van de twee regelingen. De overtredingen kwamen aan het
licht door een klacht van een concurrent in het najaar van 2005. Mede
omdat KPN eerder naliet kortingsregelingen te melden, startte OPTA een
onderzoek.
OPTA voorzitter Chris Fonteijn hierover, `op KPN als onderneming met
een aanmerkelijke marktmacht rust een zware verantwoordelijkheid.
Aangezien de wetgever een nadrukkelijke keuze heeft gemaakt voor een
systeem van preventief toezicht in plaats van repressief toezicht, is
het tijdig verkrijgen van relevante informatie een basisvoorwaarde om
goed toezicht te kunnen houden. KPN is hier onvoldoende zorgvuldig in
geweest'.
Verplichtingen KPN
Tot 2006 mocht KPN, als partij met aanmerkelijke marktmacht op de
markt voor vaste telefonie, pas kortingen geven als OPTA deze vooraf
had goedgekeurd. Deze verplichting volgde uit de Telecommunicatiewet
van '98 en het Besluit ONP huurlijnen en telefonie. De verplichting
had als doel vooraf te kunnen beoordelen of kortingen van invloed
zouden kunnen zijn op de concurrentie in de markt. Indien de twee
kortingsregelingen vooraf aan OPTA waren voorgelegd, had OPTA deze
niet zonder meer goedgekeurd.
Met de herziene Telecommunicatiewet uit `04 en het daaruit volgende
Retailbesluit voor vaste telefonie, dat 1 januari 2006 in werking
trad, hoeft KPN niet meer vooraf aan OPTA toestemming te vragen voor
haar tarieven. KPN toetst nu zelfstandig of de diensten die zij
aanbiedt voldoen aan de verplichtingen ten aanzien van retail
tariefregulering (zowel ondergrens- als bovengrensregulering),
non-discriminatie en transparantie. Wel moet KPN alle nieuwe diensten
en bijbehorende tarieven melden aan OPTA. De rol van OPTA is nu vooral
gericht op monitoring en indien nodig handhaving. Ook volgens dit
nieuwe regime voldeden de kortingsacties niet aan de
transparantieverplichting.