Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Kopers HEMA richten kritische fanclub op
Na overname nog steeds mensen uitgebuit voor assortiment
Amsterdam, 9 juli 2007
De HEMA wordt het eerste warenhuis ter wereld met een kritische fanclub. Nu de verkoop van de HEMA aan Lion Capital een feit is, komt de 'Koop de HEMA'- campagne van de Schone Kleren Kampagne automatisch ten einde. Tijdens deze campagne werden HEMA-klanten opgeroepen gezamenlijk de HEMA te kopen, en er zo zelf een voorloper op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen van te maken. Er werd in totaal ¤341.182 bijeengebracht. Omdat de verkoop van de HEMA geen garantie geeft dat de omstandigheden van de arbeiders die de HEMA-spullen maken verbeteren, richten de kritische kopers nu de 'Vrienden van de HEMA'-groep op.
Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: "De 'Koop de HEMA'-campagne maakte duidelijk dat veel HEMA-klanten belang hechten aan een HEMA die haar eerlijke en degelijk imago waarmaakt. Naast de bijeengebrachte ¤341.182 kreeg Lion Capital, de uiteindelijke koper van de HEMA, ruim 300 brieven van HEMA-fans waarin erop werd aangedrongen dat de HEMA een uitbuitingsvrij assortiment invoert. Ook was er massale persaandacht, steun van een aantal politieke partijen en NGO's en lof van minister Koenders."
De nieuwe fanclub borduurt op dit succes voort. Vrienden van de HEMA zijn vóór de HEMA, niet tegen. Het zijn mensen die met plezier en vaak bij de HEMA kopen. Wel willen ze graag dat er zoveel mogelijk verantwoorde artikelen in de schappen van de HEMA komen te liggen. Vrienden van de HEMA kunnen hun wensen richting de HEMA kenbaar maken door bijvoorbeeld het zenden van e-cards, het gebruik van vragenkaarten of het dragen van een vrienden-shirt. Via de website www.helpdehema.nl helpen de Vrienden de HEMA een nóg betere winkel te worden. "Bedrijven hebben vaak net als mensen de neiging om zich af te sluiten voor kritische opmerkingen. Als een goede vriend je de waarheid vertelt ben je eerder geneigd om te luisteren. De vrienden van de HEMA kunnen daarom een belangrijke rol vervullen," zegt Schone Kleren Kampagne-coördinator Floris de Graad.
Het beleid van de HEMA ten aanzien van de arbeidsomstandigheden bij haar toeleveranciers schiet tekort. De HEMA committeert zich niet onomwonden aan een leefbaar loon voor de makers van haar producten. Ook worden de arbeidsomstandigheden bij de fabrieken in lagelonenlanden te weinig en ondeskundig gecontroleerd. Om tot betere arbeidsomstandigheden te komen is het belangrijk dat de arbeiders zélf bij de noodzakelijke verbeteringen betrokken worden. Dat is bij de HEMA nu nauwelijks het geval.
Een belangrijk deel van het assortiment van de HEMA bestaat uit kleding. De Schone Kleren Kampagne, de initiatiefnemer van de Vrienden van de HEMA, zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.
Ingezonden persbericht