Ingezonden persbericht


PIBN, IAB en BNO starten onderzoek naar uniformering functienamen en -profielen bij internet- en designbureaus

Platform Internet Bureaus Nederland, Interactive Advertising Bureau Nederland en de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers hebben het initiatief genomen om door middel van onderzoek meer eenduidigheid aan te brengen in de namen en -profielen van internetfuncties bij full-service internet- en designbureaus. Het doel van dit onderzoek is om de diversiteit aan namen en profielen terug te brengen en in zijn geheel te vereenvoudigen ter bevordering van de communicatie met marktpartijen als opdrachtgevers, werving- en selectiebureaus en opleidingsinstituten.

Jann de Waal, voorzitter van PIBN geeft aan: "Een globale scan van de functienamen zoals die nu bij bureaus worden gehanteerd leerde ons dat de diversiteit erg groot is. Je ziet veel containerbegrippen als webdeveloper, webdesigner, online strateeg en e-marketeer. Maar die dekken in de praktijk verschillende ladingen en leiden tot een diffuus beeld bij bijvoorbeeld opdrachtgevers. Dat willen we verhelpen en wel zodanig dat alle partijen in de markt er baat bij zullen hebben, ook bijvoorbeeld de opleiders en bemiddelaars."

In de eerste fase van het onderzoek zal, samen met leden vanuit de drie organisaties, een inventarisatie gemaakt worden van de wijze waarop de bureaus op dit moment omgaan met functienamen en -profielen. Op deze inventarisatie zal een analyse worden losgelaten die de basis zal zijn voor een door de organisaties gedragen voorstel tot uniformering die de bureaus vervolgens kunnen adopteren en implementeren in de eigen organisatie.

--- Einde ---

Over Platform Internet Bureaus Nederland

Het PIBN is een branchevereniging opgezet voor en door directies van Nederlandse internetbureaus. Het heeft als belangrijkste doelstelling gezamenlijk zorg te dragen voor een professionele en transparante internetbranche. Tot de taken van het PIBN behoren het bewaken van de kwaliteit van de dienstverlening, het voorzien in branche-uniformiteit en het faciliteren van onderlinge kennisuitwisseling. Het PIBN is opgericht in 2002 en telt 40 leden. Meer informatie: http://www.pibn.nl

Over Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers
De BNO is de branchevereniging van ontwerpers en ontwerpbureaus in Nederland. BNO verenigt én vertegenwoordigt meer dan 2500 ontwerpers en 200 ontwerpbureaus en -afdelingen van bedrijven en is daarmee de belangrijkste vertegenwoordiger van de ontwerpsector in Nederland. BNO zet zich in voor de zakelijke, maatschappelijke en culturele belangen van haar leden. Meer informatie: http://www.bno.nl

Over Interactive Advertising Bureau Nederland

Het IAB is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. IAB houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van de interactieve marketingsector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers. IAB Nederland heeft ruim 90 leden en vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. IAB Nederland werkt nauw samen met IAB Europa en IAB USA. IAB Nederland werd opgericht in 1998. Meer informatie: http://www.iab.nl

--- /// ---

Voor meer informatie,