Vereniging Bedrijfsleven Curaçao


Onderwerpen Persconferentie VBC d.d. 5 juli 2007 en standpunten VBC


1. Bezoldiging,- Uitkering,- Pensioenregeling Eilandsraadleden Curaçao De regeling moet door de nieuw aangetreden Eilandsraad vanwege onderstaande punten opnieuw aan de orde worden gesteld en worden aangepast respectievelijk terug worden gedraaid. Er moet niet gewacht worden op de Gouverneur. Politieke partijen moeten nu kleur bekennen. Met name de aan de macht zijnde politieke partijen. Achter de rug schuilen van de Gouverneur is laf.

1. Gedeputeerden en leden van de Eilandsraad hebben recht op een goede bezoldiging en pensioenregeling echter deze dient in lijn te zijn met hetgeen maatschappelijk aanvaardbaar is;
2. De thans door de meerderheid van de Eilandsraad goedgekeurde regeling is ondeugdelijk, onbehoorlijk, onverantwoord en willekeurig (een dag voor wisselen van de wacht doorheen drukken van het voorstel, geen gedegen financiële onderbouwing en financiering, in strijd met regeling versterking budgetdiscipline, niet marktconform);

3. Pensioenpremies storten in een fonds. Uitkeringen moeten uit dit fonds worden gefinancierd en niet uit de algemene middelen
4. In de uitkeringsregeling moet een minimum tijdsperiode worden ingebouwd. Niet reeds na 1 dag in aanmerking komen voor een uitkering van een jaar.

5. De VBC herhaalt haar standpunt dat de huidige regeling van de politieke gezagdragers (Ministers, Statenleden, Gedeputeerden, Eilandsraadleden ander eilanden dan Curaçao) aangepast moet worden omdat deze bovenmatig is en niet marktconform
6. Indien derden b.v. ambtenaren een soortgelijke regeling via b.v. het gerecht afdwingen dan zullen financiële en economische gevolgen voor de Curaçaose samenleving zeer ernstig zijn.


2. Politieke benoemingen / Rapport ARNA
Naar oordeel van de VBC dient op basis van o.a. de bevindingen van de ARNA
door het Openbaar Ministerie een onderzoek te worden verricht of er sprake is
van strafbare handelingen en/of er mogelijke gronden aanwezig zijn op tot
vervolging van bestuurders over te gaan die zich hieraan schuldig hebben
gemaakt.
Dit oordeel is gebaseerd op de volgende overwegingen: Het overheidsapparaat wordt willens en wetens door politieke gezagdragers misbruikt om zichzelf en hun politieke vrienden te verrijken. Politieke benoemingen worden als normaal beschouwd en het overheidsapparaat wordt als banen verschaffend en werkgarantie verstrekkend instituut ge(mis)bruikt. Geheel ten onrechte omdat het overheidsapparaat niet hiervoor is ingesteld, maar om optimale service te verlenen aan de samenleving. Deze taak wordt thans schromelijk verwaarloosd en genegeerd.
Uit het ARNA rapport blijkt dat in de periode 2003-2006 maar liefst 353 personen in het apparaat zijn benoemd a rason van Na f 35 miljoen terwijl sprake was van een absolute personeelstop. Ook in 2007 heeft deze praktijk zich voortgezet. Het is vrijwel zeker dat deze aantallen en bedragen hoger zijn.
Het is goed om te beseffen dat gedurende deze periode de volgende politieke partijen Curaçao hebben geregeerd: FOL, PNP, PLKP, PAR, MAN, LNPA, MKP en MSL. Blijkbaar hebben allen zich bediend van praktijken die niet anders omschreven kunnen worden als hoogst ondeugdelijk, onbehoorlijk, onverantwoord en volstrekt willekeurig bestuur. De ARNA constateert dat sprake is van ONRECHTMATIGHEID en ONDOELMATIGHEID. Zeer kwalijk en riekend naar (georganiseerd) crimineel handelen.

Daarnaast moeten alle politieke benoemingen terug worden gedraaid omdat zij ernstige schade berokkenen aan het overheidsapparaat en onrechtmatig zijn.

Ook moet de vraag worden gesteld hoe het staat met het waarborgen van de fundamentele menselijke rechten en vrijheden en de rechtszekerheid van de hardwerkende en zich aan de wet houdende burgers? Is het niet de hoogste tijd dat de Koninkrijksregering haar verplichtingen op dit terrein nakomt?


3. Rapport Prof Ellis
Ook op andere terreinen schort het aan "good governance". Het rapport van Prof. Ellis
bevestigt voor de zoveelste keer dat een meerderheid van de politieke gezagdragers
niet thuis is als het op aankomt om besluiten te nemen en deze uit te voeren om
duurzame economische groei en werkgelegenheid te bevorderen en orde op zaken te
stellen met betrekking tot de overheidsfinanciën. Adviezen en aanbevelingen van internationaal gerenommeerde instituten zoals de
Worldbank, FIAS, IDB, OECD en het IMF, doch ook lokale experts o.a. Cie van
Wijze Mannen, de Algemene Rekenkamer en de President van de BNA worden
genegeerd.
Als het om het direct eigen persoonlijk belang gaat en populaire issues betreft dan
worden op zeer diligente wijze en in record tijd besluiten genomen en uitgevoerd.
Echter als het om zaken gaat die het algemeen belang regarderen, doch niet populair
zijn dan wordt alles op de lange baan geschoven. Als voorbeeld kan het
belastingstelsel worden aangehaald. Alle experts zijn van mening dat versimpeling
van het belastingsysteem en het competitief maken van de belastingdruk noodzakelijk
zijn om duurzame economische groei, werkgelegenheid en meer overheidsinkomsten
te genereren. De meerderheid van de politieke gezagdragers doet alsof hun neus
bloedt en negeert deze aanbevelingen.
Idem ten aanzien van zaken zoals flexibilisering van de arbeidsmarkt, aanpak
bureaucratie, verlaging cost of doing business, vergroten arbeidsproductiviteit,
verbeteren niveau onderwijs etc.
De vraag is wat de Minister van Financiën en alle andere politieke gezagdragers met
de aanbevelingen van het rapport Ellis gaan doen. Implementeren of wordt het weer
"business as usual"? Vooralsnog zijn de signalen gericht op het scenario "business as
Usual".


4. Economisch Vooruitblik 2007
Ook de Dienst Economische Zaken maakt in haar presentatie over de economic outlook 2007 melding van het belang van deugdelijkheid van bestuur. Duurzame economische groei zal pas op gang komen indien sprake is van deugdelijkheid van bestuur in de vorm van fiscale discipline, belastinghervormingen en nakomen van gemaakte afspraken met Nederland om zo het SEI programma van de grond te krijgen.

Het belang van deugdelijk en behoorlijk bestuur kan niet genoeg worden benadrukt. Duurzame economische groei, werkgelegenheid, investeringen, verbetering van de kwaliteit van het leefklimaat etc zijn hiervan afhankelijk.
Het schijnt dat een (te) groot deel van de politieke gezagdragers dit niet wenst in te zien. Inschakelen van het OM en een actievere rol van de Koninkrijksregering (waarborgfunctie) zullen corrigerend werken echter het beste is dat de nieuwe Eilandsraad en het BC zich hierover uitspreken en verplichten om "good governance" te bewerkstelligen. Besluiten die genomen zijn en dit proces frustreren moeten worden teruggedraaid.

Curaçao, 5 juli 2007

Vereniging Bedrijfsleven Curaçao